PDA

Bekijk de volledige versie : Vroege opsporing Alzheimer... via de neus


Hanne.Geudens
21st November 2011, 06:48
Wetenschappers blijven zoeken naar manieren om Alzheimer vroeg op te sporen of zelfs te voorspellen. Duitse wetenschappers bijvoorbeeld hebben een neustest ontwikkeld, die jaren voor het uitbreken van de ziekte en de symptomen kan voorspellen of je Alzheimer zal krijgen of niet.
In het neusslijmvlies bevindt zich de proteïne tau, dat hersencellen beschadigt en vernietigt en daarmee ook het geheugen aantast. Een onderzoek van dat neusslijmvlies kan aantonen of de proteïnen al verspreid zijn naar de hersenen of niet.

Op die manier kan vroeg worden vastgesteld of een patiënt Alzheimer zal krijgen of niet. Dat is belangrijk omdat met een behandeling in de vroegste fases de ontwikkeling van de ziekte enorm kan vertragen. Alzheimer is tot nu toe ongeneeslijk.

Zenuwuiteinden in het oog
"We wisten al dat het eiwit tau ook terug te vinden was in de zenuwcellen van de ogen. Dus eerst zochten we naar een manier om een diagnose te stellen via een retinascan, door een fluorescerende verf te gebruiken. Dat was de enige manier om de afzetting van het eiwit in de ogen zichtbaar te maken voor de dokter. Maar terwijl we daar aan werkten, beseften we dat het eiwit zich ook in het neusslijmvlies moest bevinden, wat nog betere resultaten gaf", aldus professor Boris Schmidt.

Conclusie na onderzoek
Gelijk kregen ze en het verband was zelfs lineair: hoe meer eiwit er aangetroffen werd in het neusslijmvlies, hoe erger het geheugen van de onderzochte patiënten eraan toe was. "Zo'n verband was nog nooit gevonden via oogonderzoek", aldus nog professor Schmidt. In totaal werd weefsel van 100 overleden Alzheimerpatiënten onderzocht.

Er is nog een tweede voordeel aan de methode: een neusonderzoek is veel minder pijnlijk en ingrijpend dan een onderzoek aan de ogen.

Bron: www.hln.be - 20/11/2011

Volgens mij kunnen we hier wel spreken van een doorbraak op medisch vlak.
Het is een erg goede zaak dat Duitse wetenschappers zich over dit onderzoek ontfermd hebben, aangezien dementie te vaak wordt onderschat omdat de signalen ervan niet herkend worden.
Zo is uit onderzoek gebleken dat 60-70% van de dementerende mensen de ziekte van Alzheimer heeft, wat een te hoog percentage is. Na de resultaten van dit onderzoek te kennen, zullen hoogstwaarschijnlijk veel mensen gerustgesteld zijn, wat ik volkomen begrijp. Er is bijvoorbeeld niets erger dan als grootouder je kleinkind niet te herkennen.
Ik ben er zeker van dat op medisch vlak steeds meer aandoeningen of ziekten bestreden of zelfs genezen kunnen worden, wat een grote stap voorwaarts zou betekenen.

Charlotte Le Dreff
21st November 2011, 20:50
Na het lezen van dit artikel voel ik mij echt opgelucht en gerustgesteld. Hopelijk ontwikkelt er hiervan een grote doorbraak in verschillende landen, want dat is wel nodig. Al jaren wachten mensen wanhopig op een middel dat Alzheimer kan opsporen en voorkomen. Mijn grootmoeder heeft op 60-jarige leeftijd ook met de ziekte van Alzheimer te maken gehad. Ze heeft hierbij nog 6 jaar met deze ziekte geleefd en is er daarna aan gestorven. Ze ging zienderogen achteruit... Ikzelf maak dus een grotere kans op Alzheimer later dan andere mensen waar het niet in de familie voorkomt. Ik heb hier altijd schrik voor gehad. Ik heb ook altijd gezegt dat als ik ooit Alzheimer zou hebben, ze me dan een spuitje mogen geven en me vredig laten gaan als ik nog 'goed' ben. Zo wil ik niet leven. Ik hoop dus dat dit snel doorbreekt dan kunnen mensen zoals in mijn geval een test afleggen en kijken of ze daar ok aanleg voor hebben of niet en wat er aan te doen is.