Inloggen

Bekijk de volledige versie : Leuvens Centrum voor Taal en Onderwijs krijgt 14de Wablieft-prijs


Laure.Mylemans
19th November 2011, 13:08
Het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de K.U.Leuven krijgt de 14de Wablieft-prijs. Dat is vanmiddag bekendgemaakt.
.Wablieft reikt ieder jaar de Wablieft-prijs uit. Hiermee bekroont het projecten, organisaties of personen die duidelijke taal gebruiken om informatie toegankelijk te maken. Enkele vorige winnaars zijn het project Luisterogen (2010), de Christelijke en Socialistische Mutualiteiten (2009) en Hendrik Vos en Rob Heirbaut met hun boek ‘Hoe Europa ons leven beïnvloedt’ (2008).

De Wablieft-prijs 2011 gaat naar het coachingsproject G-kracht van het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de K.U.Leuven. G-kracht zet de hele school in, zowel vakleerkrachten, directie en taalbeleidscoördinatoren, om het lees- en schrijfniveau van jongeren in BSO en TSO te verhogen.

'G-kracht werkt'

"G-kracht werkt", zegt Wablieft-coördinatrice Ilona Plichart. "Na twee schooljaren gingen de leerlingen 4 procent vooruit voor lezen en acht procent voor schrijven."

Het project werd opgestart omdat een groot aantal jongeren in het beroeps secundair onderwijs ruim onvoldoende scoren op lees- en schrijfvaardigheden. G-kracht zet de volledige school in, zowel vakleerkrachten als directie en taalbeleidscoördinatoren, om het lees- en schrijfniveau van jongeren in BSO en TSO (technisch secundair onderwijs) te verhogen.

Schrijven en lezen blijven niet beperkt tot de lessen Nederlands, zegt Plichart. "Dankzij G-kracht lezen bijvoorbeeld leerlingen voeding-verzorging in hun praktijklessen over de twee manieren om te testen of een ei nog vers is. Ze doen zelf de proef, waarna ze een verslag maken van hun experiment. G-kracht daagt leerlingen dus uit om te schrijven, lezen en rekenen zoals ze later in het beroepsleven zullen moeten doen."

Het initiatief liep gedurende twee jaar op tien scholen in Vlaanderen. "De sterkste vooruitgang was te vinden bij de zwakste groepen in BSO. Binnen deze groep boekten vooral de zittenblijvers, leerlingen die thuis geen Nederlands spreken en leerlingen van wie de moeder geen diploma secundair onderwijs heeft, vooruitgang. Wat in tien scholen een positief verschil kan maken, kan dat beslist in meer scholen. Het project loopt nog tot eind dit jaar, en we hopen dat het ministerie van Onderwijs het in de toekomst uitbreidt", aldus Plichart.

Bron: http://destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111118_158; 18/11/11; 17.59 uur

Mening:
Ik vind dit zeer positief. Mensen die er iets aan doen om jongeren te helpen verdienen voor mij een beloning. Het helpt de studenten ook om een betere toekomst te scheppen.
Het is een initiatief dat voor mij in elke school mag gebruikt worden, er zijn immers geen nadelen op te merken. Ik ben blij dat er zoiets als 'wablieft' bestaat, het zorgt ervoor dat initiatieven ook een kans kunnen krijgen om te groeien.

valerie.burgers
19th November 2011, 13:26
Ik vind het G-kracht project een zeer mooi initiatief en daarom vind ik het dan ook zeer terecht dat zij de Wablief-prijs hebben gewonnen.
Het is inderdaad zo dat jongeren uit het beroeps secundair onderwijs minder taallessen krijgen en als ze dan taallessen krijgen, zijn dit oefeningen die de leerlingen niet goed genoeg klaarstomen voor het latere leven.
Waarom zouden deze leerlingen ook geen kans mogen krijgen om de taal te kunnen gebruiken zoals iedereen dit doet.
Het begint al wanneer je afgestudeerd bent en een sollicitatiebrief moet schrijven: veel werknemers knappen al af op schrijffouten in een sollicitatiebrief.
Daardoor krijgt deze doelgroep het al moeilijk als het op taal aankomt.
Ik vind het goed om te horen dat er toch nog mensen bestaan die deze jongeren ook een kans willen geven.

p4u12767
19th November 2011, 15:51
In het kader van de opdracht 'andere invalshoeken taal' heb ik op 7 oktober een studiedag bijgewoond over dit project. Ik had er nog nooit van gehoord maar ben zeker overtuigd van het nut van het project daarom ben ik ook zeer blij dit artikel te lezen! Ik vind dat het mee onze taak is om ervoor te zorgen dat we onze leerlingen klaarstomen om te kunnen meedraaien in onze maatschappij. Mits kleine aanpassingen kan je een les al veel functioneler maken zodat de geletterdheid en de betrokkenheid bij de leerlingen zal toenemen. De lesinhoud bleef hetzelfde, er werd alleen aan de lay-out en aanpak gesleuteld met een veel hoger rendement als gevolg. Ik ben me er van bewust dat sommige vakken zich er meer toe lenen dan andere om het project toe te passen maar ik vind het toch zinvol dat alle leerkrachten eens nadenken om geletterdheid te stimuleren binnen hun les.
Ook in de lerarenopleiding zou er in alle onderwijsvakken meer aandacht mogen uitgaan naar geletterdheid want het zou niet mogen ophouden bij PAV alleen want dan mist het nog steeds zijn doel.
Wie zich aangesproken voelt om het G-Krachtproject te trekken in zijn school kan bij het CTO een opleiding tot G-coach volgen. Deze opleiding duurt 7 halve dagen maar is spijtig genoeg wel vrij duur (€ 850).
Uit de getuigenissen die ik daar gehoord heb, heb ik geleerd dat leerkrachten niet altijd even open zijn: noch voor het delen van hun lesmateriaal, noch om hulp te aanvaarden van de coachen. Toch zouden we allemaal veel verder komen door samen na te denken en samen te werken. Er is dus ook binnen het lerarenteam nog werk aan de winkel.
Ik ga alvast mijn best doen om een G-Krachtige leerkracht te zijn!

Joost.Appels
21st November 2011, 14:18
Ik vind het project een zeer mooi initiatief. Het is daarom ook leuk dat het deze prijs in da wacht heeft gesleept. Zo krijgt het sowieso meer erkenning en bekendheid.

Ik vind het zeer goed dat er aandacht wordt besteed aan de taalvaardigheid van jongeren. Zeker van jongeren die al minder taalonderricht krijgen in hun middelbare school. Zij hebben het meestal sowieso al moeilijker om correct met taal om te gaan. Daarom is het eigenlijk niet juist dat men jongeren in BSO en TSO minder in aanraking laat komen met taal. Dit project schuift dat probleem van de baan. Op deze manier leren ook jongeren uit BSO en TSO beter met taal omgaan.

Het is van groot belang voor iedereen dat men goed met de moedertaal kan omspringen. Technische hoogstandjes worden zeker niet verwacht maar een degelijke basis is toch vereist. Als leerlingen afstuderen en zich op de arbeidsmarkt storten is het belangrijk dat ze met ietwat moeilijker taalgebruik leren omgaan. Het is namelijk zo dat bijvoorbeeld in arbeidscontracten of bedrijfsregelementen vaak moeilijke taal gebruikt wordt. Daarom is het belangrijk dat jongeren hierop voorbereid worden door het leesvermogen bij te schaven. Dat geldt ook voor de schrijfvaardigheid. Het is juist wat Valerie zegt. Als een werkgever een solicitatiebrief ontvangt die bol staat van de schrijffouten, zal deze minder geneigd zijn de solicitant aan te nemen. Daarom is het belang van schrijfvaardigheid niet te onderschatten.