PDA

Bekijk de volledige versie : Mensen roken ook thuis minder door rookverbod


Thomas.Schellekens
17th November 2011, 17:58
Het rookverbod op café of op het werk doet mensen minder roken. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek en wordt bevestigd door tabakoloog Hedwig Boudrez van het Gentse UZ. 'Het gaat om dalingen tot 7 procent', zegt die. 'Er zijn twee redenen. Allereerst heb je minder mogelijkheden en dus ook minder uren de kans om te roken. Daarnaast kweek je zo een gewoonte om minder vaak een sigaret op te steken. Thuis gebeurt dat dus automatisch ook iets minder. Voor een grote daling van het aantal rokers zorgt het wel niet. Er zijn er die stoppen, maar de instroom blijft groot. We merken dus vooral een afname van de dagconsumptie.'

Wat ook al goed is. 'Klopt, maar er is wel geen evenredige gezondheidswinst. Het is namelijk niet omdat je de helft minder rookt, dat je de helft gezonder wordt. Je gaat namelijk op een andere manier roken. Kun je op het werk maar om de twee uur een sigaret opsteken, dan zul je die tot op de filter oproken terwijl je vroeger misschien halve sigaretten al weggooide. Je zal ook veel dieper inhaleren. Want je lichaam zal onbewust proberen om toch de vroegere dosis nicotine binnen te krijgen. Minder roken is dus natuurlijk beter, maar het gezondste is helemaal te stoppen.'

En dat proberen volgens Boudrez vooral mensen vanaf 35 jaar. 'Dat is de typische doelgroep. Ze zijn die verslaving beu of hun partner wil dat ze stoppen. Maar er zijn er ook jongere, hoor. Vandaag kwam er op mijn praktijk een meisje van zestien langs. Ze rookt al twee jaar en zit nu aan een pakje per dag. Ze wil er vanaf, maar kan het niet zonder hulp.'

Bron: www.destandaard.be
Mening: Natuurlijk is klinkt de titel veel fantastischer als dan het in werkelijkheid is. In het artikel lees je dat mensen, doordat ze minder kunnen roken, op een andere manier gaan roken. Het komt nu vaker voor dat mensen de sigaret tot op de filter gaan oproken en ook veel dieper gaan inhaleren.

Natuurlijk moet je niet negatief blijven denken, mensen gaan (zoals aangegeven in het artikel) ook minder de gewoonte kweken om een sigaret op te steken. En dat is eigenlijk de grootste stap om te stoppen.

Shana.Loeckx
17th November 2011, 19:45
Ik denk dat er ook mensen zijn die juist het tegengestelde gaan doen. Ze zijn zo gefrustreerd omdat ze bijna nergens meer kunnen roken. En gaan zo hun 'schade' inhalen wanneer ze thuis zijn. Ik hoor vaak van vrienden of familie dat ze wel willen stoppen, want het kost toch allemaal veel geld. Maar ze roken vooral om te kunnen ontspannen. Na een stressvolle dag op het werk hebben ze nood aan een beetje ontspanning. Een sigaret is daarvoor een eenvoudige oplossing.

Ik hoop in ieder geval dat er veel mensen gaan inzien dat wanneer je alleen maar thuis kan roken, dat je dan beter ook ineens stopt. Dit hangt natuurlijk af van persoon tot persoon.