Michael Van Deun
17th November 2011, 12:03
Les over homoseksualiteit verplicht
Toegevoegd: woensdag 16 nov 2011, 18:55
Update: woensdag 16 nov 2011, 19:17
Minister Van Bijsterveldt vindt dat scholen moeten worden verplicht om aan homoseksualiteit aandacht te besteden. Ze neemt voorlichting daarover op in de zogenoemde kerndoelen voor middelbare scholen. Die geven aan wat leerlingen aan het eind van hun schooltijd moeten hebben geleerd.
De Tweede Kamer had daar lange tijd op aangedrongen, maar de minister was bang dat het scholen te veel zou belasten. Ook dacht ze dat er steeds nieuwe onderwerpen bij zouden komen. Als voorbeelden noemde ze mensenrechten en obesitas.
Van Bijsterveldt heeft zich nu laten overtuigen door een meerderheid in de Kamer, onder meer na aandringen van regeringspartij VVD. De middelbare scholen mogen zelf weten hoe ze lesgeven over homoseksualiteit.
Bron: http://nos.nl/artikel/314000-les-over-homoseksualiteit-verplicht.html
Op zich weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet denken en/of voelen bij dit artikel.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het meer dan goed dat er in scholen aandacht wordt besteed aan homoseksualiteit. Dat vind ik ook een verplichting. Elke individuele leerling moet een zijn eigen identiteit vinden op persoonlijk niveau, maar ook een leerproces doormaken. Als leraar moeten wij hen hierin ook zoveel mogelijk steunen, waar mogelijk uiteraard!
Maar persoonlijk vind ik het nogal vergaan om daar ook verplichte lessen over te geven. Ik spreek dan vooral uit eigen ervaringen, waarbij het onderwerp in sommige lessen wel eens aan bod kwam. Voor veel holebi's die nog in de kast zitten en zich nog moeten outen gaat het misschien de drempel verlagen, maar het kan ook de omgekeerde werking hebben. Ik weet uit eigen ervaring goed dat wanneer het onderwerp ter sprake komt en je bent zelf nog niet geout, dat je je automatisch gegeneerd en aangesproken voelt. Voor de persoon in kwestie is dat soms moeilijk om er dan over te praten dan voor de rest. Je begint na te denken over je manier van praten, je manier van gedragen, tot zelfs de manier waarop je op een stoel zit.
Het kan dus een goed idee zijn, maar ik denk niet voor iedereen. Ik vind dan ook dat ze lessen kunnen besteden aan het onderwerp, maar een alternatief zou bijvoorbeeld zijn om de leerlingen vrije keuze te laten of ze hierover les willen krijgen. Het zal altijd zijn voor- en nadelen hebben, maar een gulden middenweg vind ik wel een goede optie!
Toegevoegd: woensdag 16 nov 2011, 18:55
Update: woensdag 16 nov 2011, 19:17
Minister Van Bijsterveldt vindt dat scholen moeten worden verplicht om aan homoseksualiteit aandacht te besteden. Ze neemt voorlichting daarover op in de zogenoemde kerndoelen voor middelbare scholen. Die geven aan wat leerlingen aan het eind van hun schooltijd moeten hebben geleerd.
De Tweede Kamer had daar lange tijd op aangedrongen, maar de minister was bang dat het scholen te veel zou belasten. Ook dacht ze dat er steeds nieuwe onderwerpen bij zouden komen. Als voorbeelden noemde ze mensenrechten en obesitas.
Van Bijsterveldt heeft zich nu laten overtuigen door een meerderheid in de Kamer, onder meer na aandringen van regeringspartij VVD. De middelbare scholen mogen zelf weten hoe ze lesgeven over homoseksualiteit.
Bron: http://nos.nl/artikel/314000-les-over-homoseksualiteit-verplicht.html
Op zich weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet denken en/of voelen bij dit artikel.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het meer dan goed dat er in scholen aandacht wordt besteed aan homoseksualiteit. Dat vind ik ook een verplichting. Elke individuele leerling moet een zijn eigen identiteit vinden op persoonlijk niveau, maar ook een leerproces doormaken. Als leraar moeten wij hen hierin ook zoveel mogelijk steunen, waar mogelijk uiteraard!
Maar persoonlijk vind ik het nogal vergaan om daar ook verplichte lessen over te geven. Ik spreek dan vooral uit eigen ervaringen, waarbij het onderwerp in sommige lessen wel eens aan bod kwam. Voor veel holebi's die nog in de kast zitten en zich nog moeten outen gaat het misschien de drempel verlagen, maar het kan ook de omgekeerde werking hebben. Ik weet uit eigen ervaring goed dat wanneer het onderwerp ter sprake komt en je bent zelf nog niet geout, dat je je automatisch gegeneerd en aangesproken voelt. Voor de persoon in kwestie is dat soms moeilijk om er dan over te praten dan voor de rest. Je begint na te denken over je manier van praten, je manier van gedragen, tot zelfs de manier waarop je op een stoel zit.
Het kan dus een goed idee zijn, maar ik denk niet voor iedereen. Ik vind dan ook dat ze lessen kunnen besteden aan het onderwerp, maar een alternatief zou bijvoorbeeld zijn om de leerlingen vrije keuze te laten of ze hierover les willen krijgen. Het zal altijd zijn voor- en nadelen hebben, maar een gulden middenweg vind ik wel een goede optie!