Nikki
15th November 2011, 14:31
Beter gewapend tegen winterellende op Vlaamse wegen
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft dinsdag het Winterplan 2011-2012 voorgesteld. Dat plan zou Vlaanderen beter moeten wapenen tegen verkeersellende door winterweer.
Na twee bijzonder strenge winters en bijhorende verkeersellende is er een grondig bijgestuurd Winterplan voorgesteld. De zoutvoorraad wordt bijvoorbeeld drastisch verhoogd. Mocht er toch een zoutschaarste zijn, dan gelden nieuwe strooiafspraken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft de zoutvoorraden ‘maximaal’ aangevuld. Zo hoopt men beter gewapend te zijn tegen eventueel streng winterweer en extreme winterse omstandigheden. De strooidiensten van AWV starten met een beginvoorraad van 42.000 ton zout. Dat is 10.000 ton meer dan vorige winter.
De bedoeling is ook dat er ‘efficiënt’ wordt gestrooid. Daarvoor worden 180 strooiwagens ingezet die zijn uitgerust met een automatisch strooisysteem waarbij de hoeveelheid zout bijvoorbeeld wordt aangepast aan de breedte van de weg.
Bij extreme weersomstandigheden is de afspraak dat eerst de prioritaire wegen zullen worden vrijgemaakt. De aanpak van eventuele zoutschaarste wordt wel bijgestuurd. Op prioritaire wegen worden nog steeds alle rijstroken bestrooid, 'want voor de weggebruiker is er geen zichtbaar verschil tussen een gestrooide en ongestrooide rijstrook’.
Net als vorig jaar kan ook het blokstrooien bij extreme omstandigheden worden ingevoerd. Daarbij houdt de politie het verkeer op de snelweg tijdelijk tegen om de strooidiensten de kans te geven om sneeuw te ruimen en te strooien.
Er komt ook een proefproject in Kortrijk waarbij AWV een aangepast voertuig met een pekelsproeier en sneeuwschop zal inzetten om de fietspaden vrij te maken. Er is gekozen voor pekel in plaats van zout omdat pekel sneller inwerkt dan zout.
Ook De Lijn is voorbereid op de winter. Zo rijden de meeste bussen al jaren rond met speciale winterbanden. Om een aantal winterproblemen in het tramverkeer te voorkomen, zullen er ook ’s nachts een aantal trams blijven rijden om bovenleidingen ijsvrij te houden en sneeuwophopingen te voorkomen. De Lijn heeft met AWV ook de afspraken verfijnd over het strooien op een aantal punten die belangrijk zijn voor het tram- en busverkeer.
(bron: www.standaard.be)
Mening:
Het is fijn om te horen dat ze een oplossing hebben bedacht tegen de sneewoverlast. Ieder jaar hoor ik steeds opnieuw dat de voorraad strooizout vroegtijdig op is. Zo komt heel het verkeer vast te zitten en reizen met het openbaar vervoer wordt bijna onmogelijk. Ik weet niet of dit veel zal helpen maar we zijn alleszins op de goede weg.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft dinsdag het Winterplan 2011-2012 voorgesteld. Dat plan zou Vlaanderen beter moeten wapenen tegen verkeersellende door winterweer.
Na twee bijzonder strenge winters en bijhorende verkeersellende is er een grondig bijgestuurd Winterplan voorgesteld. De zoutvoorraad wordt bijvoorbeeld drastisch verhoogd. Mocht er toch een zoutschaarste zijn, dan gelden nieuwe strooiafspraken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft de zoutvoorraden ‘maximaal’ aangevuld. Zo hoopt men beter gewapend te zijn tegen eventueel streng winterweer en extreme winterse omstandigheden. De strooidiensten van AWV starten met een beginvoorraad van 42.000 ton zout. Dat is 10.000 ton meer dan vorige winter.
De bedoeling is ook dat er ‘efficiënt’ wordt gestrooid. Daarvoor worden 180 strooiwagens ingezet die zijn uitgerust met een automatisch strooisysteem waarbij de hoeveelheid zout bijvoorbeeld wordt aangepast aan de breedte van de weg.
Bij extreme weersomstandigheden is de afspraak dat eerst de prioritaire wegen zullen worden vrijgemaakt. De aanpak van eventuele zoutschaarste wordt wel bijgestuurd. Op prioritaire wegen worden nog steeds alle rijstroken bestrooid, 'want voor de weggebruiker is er geen zichtbaar verschil tussen een gestrooide en ongestrooide rijstrook’.
Net als vorig jaar kan ook het blokstrooien bij extreme omstandigheden worden ingevoerd. Daarbij houdt de politie het verkeer op de snelweg tijdelijk tegen om de strooidiensten de kans te geven om sneeuw te ruimen en te strooien.
Er komt ook een proefproject in Kortrijk waarbij AWV een aangepast voertuig met een pekelsproeier en sneeuwschop zal inzetten om de fietspaden vrij te maken. Er is gekozen voor pekel in plaats van zout omdat pekel sneller inwerkt dan zout.
Ook De Lijn is voorbereid op de winter. Zo rijden de meeste bussen al jaren rond met speciale winterbanden. Om een aantal winterproblemen in het tramverkeer te voorkomen, zullen er ook ’s nachts een aantal trams blijven rijden om bovenleidingen ijsvrij te houden en sneeuwophopingen te voorkomen. De Lijn heeft met AWV ook de afspraken verfijnd over het strooien op een aantal punten die belangrijk zijn voor het tram- en busverkeer.
(bron: www.standaard.be)
Mening:
Het is fijn om te horen dat ze een oplossing hebben bedacht tegen de sneewoverlast. Ieder jaar hoor ik steeds opnieuw dat de voorraad strooizout vroegtijdig op is. Zo komt heel het verkeer vast te zitten en reizen met het openbaar vervoer wordt bijna onmogelijk. Ik weet niet of dit veel zal helpen maar we zijn alleszins op de goede weg.