PDA

Bekijk de volledige versie : Daar is Bachmann weer: "Irak moet miljoenen afdokken voor elke gesneuvelde Amerikaan"


Joost.Appels
15th November 2011, 12:03
Binnen het rechtsconservatieve aanbod aan Republikeinse presidentskandidaten blijft Tea Party-icoon Michele Bachmann nog een klasse apart. In een interview tijdens het programma 'Meet the Press' bestond het Congreslid uit Maine het om Irak op te roepen tot 'schadevergoedingen'. De wereld op z'n kop, als het ware. "Irak moet enkele miljoenen dollars betalen voor elke Amerikaan die in dat land het leven heeft verloren (dat zijn er ruim 4.000; nvdr)", klonk het.

"We hebben meer dan 800 miljard dollar (585 miljard euro) besteed aan Irak", maakte de Republikeinse vervolgens een voorzichtige optelsom. "Dat moet Bagdad ons terugbetalen." Het geschatte bedrag ligt drie- tot viermaal hoger.

Honderdduizenden Irakezen omgekomen
De VS vielen in 2003 -ongevraagd- Irak binnen en haalden daarvoor diverse redenen aan. De invasie kostte aan zeker 35.000 Irakezen het leven, al loopt de dodentol meer waarschijnlijk in de honderdduizenden. Door de bezetting daalde de levensstandaard er gevoelig: vorig jaar bedroeg het Iraakse bnp amper 82 miljard dollar.

Ook op het televisiedebat van de Republikeinse kandidaten zorgde Bachmann voor enige ophef. Zij vond -overigens net als de andere kandidaten- dat driftig gesnoeid moet worden in sociale programma's als Medicare en Medicaid, op de cultuursector, het transport en het milieu. Kortom, op zowat alles behalve defensie. "De VS moeten meer de Chinese toer op", klonk het ook nog. China als lichtend voorbeeld aanhalen is eigenlijk 'not done' in de VS. (belga/svm)

Bron: www.demorgen.be

Mening:

Ik begrijp echt niet hoe mensen met zo'n gedachten zich kunnen en durven laten horen in de wereld. Irak moet de VS schadevergoeding betalen voor elke gesneuvelde Amerikaan. Dat is echt wel ongelooflijk. Irak moet dus betalen omdat Amerika een oorlog begonnen is. Dat is inderdaad de wereld op z'n kop.

Dat is weer een typische uitspraak van een rechtse, conservatieve politicus uit de VS die denkt de wijsheid in pacht te hebben. Stel je nu eens voor dat Irak de VS om een schadevergoeding zou vragen. Dan zou je pas over een enorm bedrag spreken. Oke, het verleden van Irak is niet volledig goed te praten maar Amerika heeft daar evengoed onschuldige mensen het leven beroofd. En niet alleen het leven maar ook woningen, scholen en allerhande infrastructuur hebben eraan moeten geloven. Laat de VS dat is terug opbouwen. Dat zou niet mogelijk zijn vrees ik. Ik snap dus echt niet vanwaar Bachmann deze uitspraak haalt.

Ik vind dit nog maar eens het bewijs dat de republikeinen niet aan de macht moeten komen na het eerste ambtstermijn van president Obama. het is nodig voor Amerika, Europa en heel de wereld dat Obama nog een ambtstermijn uitzit. Hij heeft grote beloften gemaakt enkele jaren terug. Ik snap dat mensen wat teleurgesteld zijn dat nog niet alles verwezenlijkt is, maar die veranderingen hebben tijd nodig. Ik hoop gewoon echt niet dat we volgend jaar terug een republikeinse president te zien krijgen.