PDA

Bekijk de volledige versie : Gratis museum trekt niet meer jeugd


Michael Van Deun
15th November 2011, 11:40
Gratis museum trekt niet meer jeugd

Nationaal Historisch Museum - Flickr / Creative Commons by-sa
Toegevoegd: maandag 14 nov 2011, 08:43
Update: maandag 14 nov 2011, 10:38

Musea trekken nauwelijks meer jeugd als kinderen gratis kaartjes zouden krijgen. Dat zegt de Nederlandse Museumvereniging op basis van eigen onderzoek. Volgens de vereniging kunnen musea alleen meer kinderen trekken door een aantrekkelijk aanbod voor de jeugd.

De Museumvereniging besloot tot een onderzoek nadat de Tweede Kamer in 2009 had gezegd dat kinderen tot twaalf jaar gratis naar binnen moeten kunnen bij musea.

Toenmalig minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Plasterk voerde de wens van de Kamer niet door; hij wilde eerst het effect onderzoeken. Nu blijkt dus dat de maatregel inderdaad weinig effect zou hebben.
Leuk of niet

Wel doorslaggevend is "of het museum leuk is of niet, en voor een school of docent, of het leerzaam is of niet" zegt woordvoerder Siebe Weide van de Museumvereniging.

"Kinderen gaan graag naar musea waar wat te beleven valt: iets met schepen, treinen of dieren, dat is altijd populair. Voor schilderijen zijn ze wat minder snel te winnen."

"Maar het hoeft niet altijd met veel techniek", nuanceert Weide, "soms is een goeie verteller genoeg om een klas een uur lang te boeien. Dus het gaat erom: heb je een interessant verhaal en maak je het voor kinderen leuk?"

Het onderzoek met beleidssuggesties wordt vandaag gepresenteerd op een symposium in Den Haag.

Bron: http://nos.nl/artikel/313169-gratis...meer-jeugd.html

Ik vind het enorm jammer om dit artikel te lezen. Het is inderdaad al jaren zo dat kinderen en jongeren minder geprikkeld zijn om een museum te bezoeken. Ik weet dat ik vroeger ook meer zo was. Ik zeg niet dat je als kind of jongere de musea moet platlopen, maar zo af en toe eens een museum bezoeken dat aansluit bij één van je interesses, vind ik geen slecht idee.
Er zijn al heel wat maatregelen genomen om dit te promoten, namelijk het geven van gratis toegangstickets. Maar dat vind ik op zich een beetje fout. Op die manier gaan die jongeren eigenlijk enkel omdat het gratis is en niet omwille van interesse en de inhoud van de tentoonstelling.
Een andere factor zit volgens mij ook in de scholen. In het onderwijs zijn er bepaalde vakken waar je als leraar je leerlingen kan warm maken voor bepaalde onderwerpen. Om leerlingen ook te prikkelen door gezamenlijk een museum te bezoeken, gaat dit ook effecten hebben op hen voor de toekomst.
Een gelijkaardig voorbeeld vind ik terug bij mezelf in mijn opleiding. Ik lees nu ook veel meer informatieve boeken rond de geschiedenis door de leraar die deze aanprijst in vergelijking met het secundair onderwijs waar ik bij wijze van spreke absoluut geen extra boeken heb aangeschaft. De leraar heeft daar een grote taak bij om de eerste motivatie te zetten bij de jongeren. Het is dan de thuisomgeving en de vriendenkring die daarin moeten verdergaan. Misschien een interessant idee richting de toekomstige leraren???

Jasmien.Mertens
15th November 2011, 16:43
Ik denk dat het in de eerste plaats aan de omgeving ligt of jongeren al dan niet naar musea gaan. Als je ouders positief staan tegenover een museumbezoek, zal je veel sneller zelf meegaan. De leraar als opvoeder en als cultuurparticipant speelt ook een grote rol. Leerlingen die niet van thuis uit aangemoedigd worden om naar musea te gaan, kunnen op school wel geprikkeld worden.
Het bezoek moet natuurlijk wel afgestemd worden op de jongeren. De meeste leerlingen vinden het ronduit saai om gewoon rond te wandelen en vraagjes over schilderijen op te lossen. Dat kan ik volledig begrijpen. Ik heb zelf ook niet aan alle museumbezoeken een goede herinnering.
Er is in Vlaanderen echter een groot aanbod met leuke activiteiten gericht op jongeren. Het Gallo Romeins Museum in Tongeren (European Museum of the Year 2011) heeft verschillende aangepaste programma's met ateliers en zelfs een speciaal Jongeren Actie Team met creatieve opdrachten tijdens de schoolvakanties. Het MAS in Antwerpen is voor schoolgroepen volledig gratis. Op elke verdieping is er na de tentoonstelling een creatieve verwerking in het thema.
Aan het aanbod en de prijs zal het dus alvast niet liggen, maar de jeugd moet wel zelf moeite doen om uit hun zetel te komen.

Extra informatie: www.mas.be en www.galloromeinsmuseum.be