PDA

Bekijk de volledige versie : Mysterieuze radioactieve wolk boven Tsjechië en Hongarije


Indy.Van.Noten
12th November 2011, 10:28
Mysterieuze radioactieve wolk boven Tsjechië en Hongarije


HLN update In Tsjechië, Hongarije en elders in Europa is een verhoogde concentratie radioactieve iodine-131 ontdekt. De deeltjes zouden geen gevaar vormen voor de volksgezondheid, aldus het VN-atoomagentschap IAEA.
Hoge doses van de stof kunnen kankerverwekkend zijn. Het IAEA onderzoekt de herkomst van de stof. Volgens de Tsjechische functionaris voor nucleaire veiligheid komt de iodine niet uit een kerncentrale zoals Fukushima I. Mogelijk is de stof ontsnapt bij de productie van radioactieve farmaceutica.

Ook in Hongarije is er een "minimale verhoging'' van het iodine-131-peil, aldus de autoriteiten. De verhoging werd gemeten door meetstations in de hoofdstad Boedapest en de oostelijke stad Miskolc. Oekraďne, waar de beruchte kerncentrale bij Tsjernobyl is gevestigd, zegt geen buitengewone stralingsniveaus te hebben gemeten.

Het is nog niet duidelijk of er ook nucleaire vervuiling is in ons land. Straling van iodine-131 vervalt doorgaans vrij snel. (rtr/kve)


11/11/11 16u12
Bron: www.hln.be

Eigen mening:
Ik vind dat men dit zeker moet onderzoeken! In het artikel zegt men dat de stof eventueel ontsnapt is bij de productie van radioactieve farmaceutica. Als dit het geval is moet men ‘het lek’ dat deze ontsnapping veroorzaakt zo snel mogelijk dichten en er voorzichtiger mee omgaan. Radioactiviteit in de lucht kan erg gevaarlijk zijn, zo kan het kankerverwekkend zijn, gronden onvruchtbaar maken,… Oké, dat is pas in verdere stadia’s, maar wie weet is er een lek en kan deze de radioactiviteit tot verdere stadia’s, en dus ook ergere stadia’s, brengen.

Wel vind ik het goed dat men zegt dat de radioactieve stoffen niet afkomstig zijn van een kerncentrale, als dit het geval zou zijn zou het nog eens veel erger zijn, als je in de geschiedenis gaat kijken,…

Ik hoop dat men de oorzaak zo snel mogelijk vind en kan oplossen, zodat iedereen gezond en –hopelijk- gelukkig kan voortleven zonder radioactiviteit in hun leven. (hoewel dat de dag van vandaag bijna onmogelijk is, maar toch, optimisme is een kwaliteit?)