PDA

Bekijk de volledige versie : Pensioen wordt niet genieten maar afzien


Ilse Van Loock
11th November 2011, 16:44
Bijna gepensioneerde vrouw maakt voor ons haar rekening.
“Pensioen wordt niet genieten maar afzien”

Reisjes? Schrappen. Feesten? Te duur. Shoppen? Enkel het hoognodige. Zo moet een gemiddelde gepensioneerde vrouw met een pensioentje van 927 euro (over)leven. Om dit aan te klagen , lanceert Minister van Staat Miet Smet een opmerkelijke wedstrijd. Vanaf vandaag moet een vrouw rondkomen met dit kleine pensioen. Als het lukt, wint ze 11.000 euro of een jaar pensioen. Dat dit niet makkelijk wordt beseft Marie-Josée Torbeyns (64) uit Tienen, die binnenkort met pensioen gaat, goed. ‘Ik dacht dat ik eindelijk kon gaan genieten, maar integendeel, het zal afzien worden.’ Zij maakt voor ons haar bedroevende rekening. Om haar woorden te staven, gunt Marie-Josée ons een gedetailleerde blik op haar persoonlijke financiën en de dingen die ze zal moeten schrappen om rond te komen met haar pensioen. Een bedroevende rekening.
Huidig loon : 1600 euro
Toekomstig pensioen : 1100 euro
-Elke maand 429 euro besparen
-Schrappen: etentjes, giften aan goede doelen, cadeautjes,reizen,feesten(Kerstmis, Nieuwjaar), tijdschriften

Bron: Het laatste nieuws van woensdag 2 november

Mening :
Dit artikel boeide mij enorm. Ik had ook een artikel in de streekkrant gelezen met de titel :‘16 % leeft onder de armoedegrens’. Uit het artikel in de streekkrant blijkt dat 16% van de Lierse bevolking een inkomen heeft dat lager is dan de armoedegrens. Ik vond dit enorm veel, wat moet
dat dan wel in de grote steden als Antwerpen en Brussel zijn?
Maar wat mij vooral opvalt is dat drie van de vier gepensioneerde vrouwen in ons land het moeten stellen met minder dan 1000 euro per maand. En dat bijna één op de vier leeft onder de armoedegrens van 878 euro per maand.
Er zijn natuurlijk oorzaken zoals de 4/5 regeling en het feit dat vrouwen sowieso al 20% minder verdienen dan mannen. Maar ik vind het schandalig dat vrouwen bijna tot de bedelstaf veroordeeld worden na een gans leven hard werken. De mensen weten absoluut niet welk pensioen ze later gaan krijgen.
Ik vind dat de overheid hierover beter moet informeren.
België het beloofde land? Ik heb er alvast mijn bedenkingen bij!

Michael Van Deun
15th November 2011, 11:32
Wij zijn de generatie die moeten gaan werken voor de pensioenen van onze ouders, en wij moeten leerlingen opvoeding die voor ons pensioen moeten gaan werken. Dat is eigenlijk wel een mooi beeld als je het zo leest, maar niets is minder waar. Het zal er allemaal niet beter uitzien. Mensen gaan veel langer moeten werken, en de pensioenen zullen alsmaar dalen. Voor de economie is er geen andere weg, maar voor de werkende mens is dit natuurlijk niet zo voordelig. Er zullen een heleboel mensen zijn die hiertegen gaan klagen, zij willen niet opdraaien voor de fouten (en putten/schulden) van de overheid. Dit is ook normaal, zelf zou ik ook zo reageren. Al zou ik het als leraar niet zo erg vinden om lang(er) te moeten werken, in vergelijking tot sommige andere beroepen.
Dit artikel geeft een concrete situatie weer die ondersteunt wat ik net heb gezegd. Het is totaal niet mogelijk om voor sommigen te leven in luxe, laat staan om nog maar te overleven in de huidige maatschappij. Armoede is een probleem van alle tijden, maar de kloof tussen arm en rijk wordt alsmaar groter. Er komen opnieuw klassenverschillen in de wereld die meer en meer vorm krijgen. Dit gaat nog escaleren binnen de kortste keren.

Sabrina Claesens
15th November 2011, 12:07
Ik vind dit ook een boeiend artikel. Ik heb altijd het beeld gehad dat je een groot deel van je leven moet werken en als je deze periode door bent dan kan je nog eventjes genieten van het leven. Als ik dit artikel lees dan zal mijn gedachte alleen bij een droom blijven denk ik. De overheid moet besparen en dit doen ze telkens ten nadele van de werkende mens. De mensen moeten langer en langer gaan werken, maar stel je voor bij bijvoorbeeld een leerkracht. Je kunt toch moeilijk een leerkracht van 60 jaar voor de klas zetten. Zo zijn er nog meer banen waarbij het gewoon niet mogelijk is om tot die leeftijd te blijven werken. Denk bijvoorbeeld maar aan de mensen die werken in een rusthuis. Die moeten de mensen helpen met wassen enz. Ze hebben natuurlijk wel een lift om de mensen te tillen, maar toch blijft het zwaar werk dat niet haalbaar is tot die leeftijd.

We zouden nu al moeten sparen voor ons pensioen als we dan een redelijk leven willen leven, maar we willen natuurlijk ook huisje, tuintje en kindje. Als je nu naar de prijzen van de huizen kijkt, dan vraag ik mij echt af hoe we dat allemaal gaan kunnen betalen. Het leven wordt steeds maar duurder, maar de lonen stijgen niet voldoende mee. Zo lees je in de reactie van Ilse Van Loock al dat er ontzettend veel mensen onder de armoedegrens leven. Ik denk dat dit cijfer alleen nog maar gaat stijgen.