PDA

Bekijk de volledige versie : Duur verdovingstoestel niet gebruikt - GAIA kwaad


Shana.Loeckx
9th November 2011, 19:25
Niet één schaap is zondag geslacht op de slachtlijn waar schapen eerst worden verdoofd voor ze worden gekeeld. De stad Antwerpen huurde het toestel en bijbehorende slachtinstallatie voor 36.000 euro, maar het bleef onaangeroerd.
In Antwerpen zijn gisteren en worden vandaag in totaal 6.000 schapen geslacht. In de tijdelijke slachtvloer Spoor Noord zijn dat er 1.400, in de tijdelijke slachtvloer naast het oude slachthuis op de Slachthuislaan 2.000 en buiten de stad hebben Antwerpenaren 2.600 slachtingen aangevraagd.

De discussie over verdoofd of onverdoofd slachten wordt altijd beslecht met religieuze motieven. "Dat is moeilijk discussiëren, want geloof is niet rationeel", zegt schepen voor Sociale Zaken Monica De Coninck. Onverholen spreekt ze over de sociale druk vanuit de moskeeverenigingen om het verdoofd slachten tegen te houden.

Vandenbosch: "Dikke zever"

GAIA-voorman Michel Vandenbosch draait er geen doekje om: "Wat moslims de jongste dagen zeggen over dat verdoven, is dikke zever."

Terwijl hij rustig pleit voor het verdoven van slachtdieren, rijzen de haren hem ten berge. "Hier worden dieren aan de vacht opgetild, aan de oren en hoorns getrokken om mee te trekken en aan de poten voortgesleurd. Dat kan allemaal niet volgens de dierenbescherming."

"En ik hoor de moslims ook niet als het over de schapen zelf gaat. In hun regels staat letterlijk dat dieren het slachten van andere dieren niet mogen zien. Dat gebeurt hier wel. Maar niemand die daarover klaagt."

Illegaal

Overigens is de 'gewone' slachtlijn, waar dieren worden gekeeld voor het Offerfeest, er gekomen om het illegaal thuisslachten tegen te gaan. "Vorig jaar hebben we na het feest nog slachtafval gevonden op de openbare weg", zegt directeur Samen Leven Tom Meeuws. "Daarom organiseren we nog controles. Zaterdag hebben we samen met de politie 58 auto's met dode dieren gecontroleerd. Veertien bestuurders hadden geen slachtbrief bij. Als ze die na het weekend niet kunnen voorleggen, wacht hun een boete van 1.400 euro."

Bron : http://www.gva.be/antwerpen/duur-verdovingstoestel-niet-gebruikt-gaia-kwaad.aspx

Mening:

Nu wordt er heel veel kritiek gegeven op de slachting van schapen bij moslims. Maar dagdagelijks worden er ook schapen geslacht, dit gebeurt ook niet altijd op een diervriendelijk manier. Dus we moeten niet enkel de moslims onder de loep nemen.

Ik denk dat men een wet moet maken waarin staat, dat onverdoofd slachten verboden is.

Er is een uitgave van 36 000 euro voorzien zonder voorafgaand advies of grondig overleg met de moslims over het verdovingssysteem. Ik heb ook wat informatie over dit verdovingssysteem gevonden en vind dit persoonlijk ook niet zo diervriendelijk. Er wordt namelijk een pen tegen de slaap van het schaap geduwd en gedurende 2 seconden wordt er 220 volt door gepompt. We kunnen hier eigenlijk spreken van elektrocutie?

Ik denk dat er eens goed nagedacht moet worden over hoe we dit probleem kunnen oplossen. Want het zorgt voor enorm veel kritiek. Mijn voorstel is een nieuwe wet en een nieuw systeem dat zo diervriendelijk mogelijk is.

Tinne Sysmans
9th November 2011, 20:01
De installatie voor het slachten van schapen die verdoofd waren, was een zeer dure investering en ze heeft niets opgebracht. Ik wist trouwens ook niet dat die verdoving zo dier onvriendelijk werd gedaan. Ik begrijp GAIA-voorman Michel Vandenbosch dan ook niet goed als hij zegt dat ze moeten verdoofd worden, terwijl er 2 seconden 220 volt door die schaapjes hun lichaam gaat. Volgens mij is dit toch niet de meest diervriendelijke optie?

Ik begrijp dat moslims de schapen willen slachten zoals wordt voorgeschreven. Ik weet niet als er een wet komt of die dan wel au sérieux wordt genomen, omdat hun godsdienst zegt dat het zo moet. Langs de andere kant is het ook niet eerlijk als ze zelf de ene regel aan hun laars mogen lappen en bij de andere regel moet het allemaal verlopen zoals zij het willen. Ofwel volg je alle regels ofwel volg je er geen en doe je wat het beste is voor de schapen.