PDA

Bekijk de volledige versie : Wanpraktijken in mortuarium: enkel zoek, arm afgezaagd...


Shana.Loeckx
9th November 2011, 19:01
De Amerikaanse luchtmacht heeft dinsdag erkend dat in het legermortuarium op de basis Dover, in de deelstaat Delaware, erg onzorgvuldig werd omgegaan met stoffelijke overschotten van gesneuvelden.
De wanpraktijken werden aan het licht gebracht door enkele klokkenluiders.

De blunders zijn hallucinant. Zo raakte de enkel van een overleden militair zoek. Medewerkers zaagden ook een beschadigd bot van de arm van een marinier af, zodat hij in zijn uniform en kist zou passen. De familie werd hierover niet ingelicht. Er zijn ook twee lichamen zoek geraakt.

Militaire functionarissen verdedigen zich en wijten dit alles aan de druk die de afhandeling van duizenden lichamen met zich meebracht.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid1090588/wanpraktijken-in-mortuarium-enkel-zoek-arm-afgezaagd.aspx

Mening:

In tijden van oorlog kan ik begrijpen dat men niet altijd even zorgvuldig kan omgaan met lijken. Want de gesneuvelden hebben vaak geen volledige lichaamsdelen meer. Maar eigenlijk is het ook wel het laatste recht van de mens. De man heeft gestreden voor zijn land en dan zou men toch op een fatsoenlijke manier kunnen omgaan met die persoon. Een mogelijkheid zou zijn om met vrijwilligers te werken, waardoor er dus meer werkkrachten zijn om al die lijken goed op te bergen.

willem.van.huffel
10th November 2011, 11:40
Ik ben het met Shana Loeckx eens, deze overleden mensen verdienen een waardig afscheid. Zeker de overgebleven familie verdient dit. Hoe de situatie op deze manier is afgehandeld, is zeker en vast verkeerd. Je zou het zelf ook niet willen meemaken. Echter begrijp ik het standpunt de militaire functionarrisen ook wel. Je kan niet verwachten als er plots honderden lichamen 'over de vloer' komen dat ze die allemaal op korte tijdstip goed kunnen behandelen. Als men dit soort gedrag wil vermijden moeten de overheidsinstanties meer mensen aannemen of vrijwilligers zoeken, maar dan is er nog een probleem denk ik. De job is ook niet echt bepaald aantrekkelijk voor de meeste mensen. Het zal dus eerder aan de moeilijke kant liggen om dit op te losssen, waardoor dit soort 'ongevallen' spijtig genoeg meer zouden kunnen voorkomen.

Glenn.Urkens
10th November 2011, 13:32
Elk mens verdient het om in zijn leven met respect te worden behandeld. Zelfs als je dood bent verdien je een mooie begrafenis voor je familie en vrienden. Daarom vind ik net zoals de dames dat er met wat meer eerbied met de lichamen mag worden omgegaan. Ik snap wel dat het oorlog is, maar om bijvoorbeeld de enkels van mensen te zagen om ze in een kist te krijgen vind ik er over. Deze mensen hebben gevochten voor hun land en worden door vele mensen dan ook gezien als een soort van helden. Deze mensen verdienen dan ook een mooie uitvaart. Ze verdienen het zeker niet om in stukjes in een kist te worden gestoken.