PDA

Bekijk de volledige versie : Blauwe ogen voor 5.000 dollar


jens.rymen
9th November 2011, 16:41
08/11 Als het van de Amerikaanse dokter Gregg Homer afhangt, kan je over enkele jaren je ogen blauw laten laseren. Voorwaarde is wel dat je van jezelf bruine ogen hebt. De behandeling zou zo'n 5.000 dollar kosten.
De idee komt voort uit het feit dat iedereen wordt geboren met blauwe ogen. Door het pigment dat zich na de geboorte in de cellen ophoogt, krijgen je ogen een andere kleur. Door de structuur van de pigmentcellen zo'n 20 seconden te bestralen, zou ons lichaam een eiwit afscheiden zodat de beschadigde cellen worden weggehaald. Zo kan iedereen blauwe ogen krijgen op drie weken tijd.

2014

De techniek is nog in ontwikkeling, maar zou in 2014 op punt moeten staan. Volgens Gregg Homer is de behandeling volkomen veilig, maar daar is lang niet iedereen het over eens. “Het pigment is er niet voor niets,” merkt oogchirurg Larry Benjamin op. Zo zouden er zich problemen kunnen voordoen als het pigment wordt verwijderd. In het ergste geval zou dat kunnen leiden tot cataract.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1090279/blauwe-ogen-voor-5-000-dollar.aspx

Eigen mening: De vraag die ik mij stel bij het lezen van dit artikel is deze: "Is het echt noodzakelijk om deze therapie te ontwikkelen?". Wij mensen verschillen allemaal van elkaar, is het nodig dat iedereen die "felbegeerde" blauwe ogen heeft?

Ik vind het goed dat er verschil bestaat tussen mensen, anders zou het hier maar een saaie boel zijn moesten we allemaal dezelfde wezens -met hetzelfde uiterlijk en gedachten- zijn. Ik weet van mezelf dat ik hier overdrijf, het gaat hier namelijk enkele over de oogkleur.
Toch vind ik het ontwikkelen van deze 'therapie' nutteloos, onze oogkleur is genetisch bepaald (door de genen van onze ouders!) waarom zouden wij deze eigenschappen die wij meekregen van onze ouders zomaar wegwissen?

Caroline.vanHulzen
10th November 2011, 12:18
Dit vind ik zeer belachelijk. De mensen moeten blijven zijn hoe ze zijn, iedereen is uniek en dat is juist het leuke. Ook vind ik het belachelijk dat ze er zoveel geld aan geven, ze kunnen het beter uitgeven aan iets dat ze echt nodig hebben. Er zijn zoveel mensen die hier heel lang voor moeten werken en sommige mensen zouden het geld dan uitgeven aan zoiets onuttig.

Sabrina
10th November 2011, 12:43
:( Pffff, weten wij mensen nog wel wat belangrijk is en wat niet? Wil je blauwe ogen? Koop dan kleurlenzen! Deze zijn een pak goedkoper dan een laserbehandeling. Kleurlenzen kan je bij mijn weten al verkrijgen in den Hema voor een kleine 20 euro. Dan heb je ook blauwe ogen..

Toch echt te gek hoe mensen 5000 dollar kunnen uitgeven aan zoiets nutteloos. Dat ze flaporen laten corrigeren tot daar aan toe. Dit kan vaak emotionele gevolgen hebben. Sommige dingen begrijp ik nog maar de kleur van de ogen? Ik heb nog nooit iemand geweten die gepest is omwille van de kleur van zijn/haar ogen. We moeten grenzen kennen he mensen. Ik begrijp ook dat het voor de plastisch chirurg een zaak is om geld binnen te halen maar kan dit niet met iets nuttiger?

De dag van vandaag zitten we met economische crisissen, kinderen die honger lijden, dieren die met uitsterven bedreigt zijn, een groot percentage van mensen in armoede, ...
Als je dan ziet dat er aan de ene kant een moeder is die haar kind geen eten kan geven omdat ze er de middelen niet voor heeft en aan de andere kant een moeder die zelf even haar oogkleur laat veranderen en daar 5000 dollar voor betaald dan vraag ik mij echt af waar dit naar toe gaat? :doh: