PDA

Bekijk de volledige versie : Asteroïde langs de aarde gescheerd


Niels Olieslagers
9th November 2011, 12:56
[SIZE=4]Asteroïde langs de aarde gescheerd [/SIZE]

Een grote asteroïde is afgelopen nacht langs de aarde gescheerd, tot grote vreugde van astronomen. Het was de eerste keer in zo'n 200 jaar dat een asteroïde zo dicht bij de aarde kwam.


Dinsdagnacht kwam de asteroïde, met een doorsnede van 400 meter, het dichtst bij de aarde. Ze vloog dan op 325.072 kilometer van onze planeet. Maar zonder een krachtige telescoop was de asteroïde niet zichtbaar.

Wetenschappers zeggen dat ze vreemde structuren hebben gezien op de oppervlakte van Asteroïde 2005 YU55 toen ze aan zo'n 48.280 km/u voorbijzoefde.

Het is de grootste ruimterots die de aarde passeerde sinds 1976. Het volgende bezoek van zo'n grote asteroïde zal in 2028 plaatsvinden.

Wetenschappers benadrukten dat de asteroïde de aarde niet ging raken. Maar wat zou er gebeuren als een ruimteblok van die grootte onze planeet wel raakt?

Een Amerikaanse professor berekende dat een inslag een krater met een diepte van 518 meter en een doorsnede van 6,4 kilometer zou slaan. Slaat ze op water in, dan zou volgens de wetenschapper een tsunami van 21 meter hoogte volgen.

Bron:
De Standaard
Link naar artikel! (http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111109_047)

Mening:
Ik heb altijd al een sterke interesse gehad voor alles wat met de ruimte en het heelal te maken heeft. Dat is tevens een van de redenen waarom ik momenteel aardrijkskunde studeer. Dit artikel vond ik dan ook leuk om te lezen. Ik hoop dat er binnenkort meer informatie beschikbaar zal zijn over de ‘vreemde structuren’ die men op deze planeet heeft aangetroffen.
Hoewel de asteroïde de aarde niet heeft geraakt, is het toch wel interessant om te weten wat de gevolgen zouden zijn indien dit wel was gebeurd. Zullen we het volgende bezoek van zo’n grote asteroïde in 2028 nog meemaken? Of zal de aarde effectief vergaan zijn in 2012? Time will tell!