PDA

Bekijk de volledige versie : Seksisten zijn vaak ook racisten.


Charlotte Le Dreff
8th November 2011, 18:47
Seksisten zijn vaak ook racisten

Wie sterk seksistisch is ingesteld, neigt ook naar ook racisme. Tot die conclusie komen psychologen in Spanje.

Seksisme en racisme, twee soorten discriminerend gedrag, zijn gelijkaardige mentale processen, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Baskenland (UPV-EHU). Uit onderzoek leiden ze af dat beide processen zelfs zeer dicht bij elkaar liggen.

Aan het onderzoek deden 802 volwassenen uit de Baskische regio mee. Ze kregen verschillende tests voorgeschoteld die peilden naar het verband tussen seksisme, zelfbeeld, racisme en interculturele gevoeligheid.

"Mensen die sterk seksistisch zijn – of ze nu vijandig zijn (en vrouwen als het minderwaardige geslacht zien) of welwillend (en vrouwen als het zwakke geslacht zien dat bescherming en verzorging nodig heeft) – vertonen ook racistische tendensen", zegt hoogleraar psychologie Maite Garaigordobil, coauteur van de studie.

De interculturele gevoeligheid is zeer laag bij mensen die seksistisch ingesteld zijn, stelden de onderzoekers vast. Seksisme verkleint de neiging tot interactie met migranten, tot vertrouwen in migranten, tot respect voor wat afwijkt.

Garaigordobil stelde ook een verband vast tussen seksisme en een autoritaire visie op de samenleving. "Seksistische mensen aanvaarden dat sociale groepen de status hebben die ze verdienen, ze voelen de sociale klasse waartoe ze behoren aan als de beste."

Bron: IPS
Gazet Van Antwerpen

Eigen mening:
Toen ik de titel van het artikel zag dacht ik: "Interessant, even checken." Maar bij het lezen van het artikel en als ik er logisch over nadenk, verschiet ik er eigenlijk niet zo hard van. Ik beschouw het zelfs een beetje als typisch of normaal. Mensen die racistisch zijn, denken sowieso al van zichzelf dat zij beter zijn. Seksisten verschillen hierin eigenlijk niet zoveel. Mannen die vrouwen als minderwaardig beschouwen vinden zichzelf toch ook het beste geslacht? Racisme gaat dan wel over 'rassen', alhoewel deze niet bestaan, en seksisme over geslacht maar toch is de denkwijze van die mensen hetzelfde. Of het nu over geslacht of over 'een ras' gaat, ze vinden zichzelf het beste en de rest minderwaardig.

dorien.van.heupen
8th November 2011, 19:06
Charlotte, ik wilde even reageren op wat jij zei.
Jij zegt "...zij vinden zichzelf het beste en de rest minderwaardig.", maar ik denk niet echt dat het in dit geval gaat over mensen die zichzelf beter zien als anderen.
Het gaat bv. ook niet alleen over mannen die vrouwen beschouwen als minderwaardig of neerkijken op andere "rassen". Het artikel zegt evengoed dat sommige mannen denken dat vrouwen verzorgd en beschermd moeten worden, dit heeft niets te maken met minderwaardigheid.
Ook kan het zijn dat vrouwen zichzelf zien als "zwakke geslacht" en even goed denken dat zij het huishouden moeten doen en voor de kinderen zorgen, terwijl de man geld binnen brengt. Het is niet zo dat enkel mannen op deze manier denken.
Om verder op het artikel in te gaan, kan ik er zeer goed inkomen dat mensen die op een seksistische manier denken, ook eerder racistisch geneigd zijn. Niet zozeer omwille van "ik ben beter dan de rest", maar volgens mij eerder door het prototype-denken, mensen in vakjes willen duwen etc., en hiervan niet willen afwijken.

Sofie.DeWolf
8th November 2011, 20:52
Ik persoonlijk heb hierover nog nooit nagedacht. Ik had ook echt geen idee dat seksisme en racisme in relatie stonden met elkaar. Nu ik er zo over nadenk, lijkt het mij inderdaad wel logisch. Dat de interculturele gevoeligheid zeer laag is bij mensen die seksistisch zijn ingesteld, had ik voordien nog nooit gehoord. Ikzelf ben van natuur uit niet echt racistisch, maar ik kan mij wel inleven in de mensen die dit wel zijn. Ik ken veel mensen die racistisch zijn, dus ik ken hun gedachten wel ongeveer en ergens begrijp ik hun gedachten ook wel. Toch heb ik enkele bedenkingen bij dit artikel. Seksisten zien vrouwen als het zwakke geslacht, dus ze vinden zochzelf superieur in sommige opzichten. Racisten zijn mensen die niet tegen mensen kunnen van een andere nationaliteit. Ik kan dus wel begrijpen dat seksisten ook meestal racisten zijn, aangezien ze zichzelf als superieur beschouwen. Dat racisten ook meestal seksisten zijn, dat betwijfel ik toch een beetje. Het is niet omdat je mensen van andere culturen niet kan luchten, dat je daarom ook vrouwen als minderwaardig zien. Dit zal wel het geval zijn bij enkele personen, maar ik denk niet dat dit geldt voor de meerderheid van de racisten.

Charlotte Le Dreff
10th November 2011, 07:21
Inderdaad, ik heb het artikel misschien een beetje te negatief genomen en alles door één bril bekeken. Het was dan ook het eerste gedacht dat me te binnen schoot. De theorie van jullie twee dames begrijp ik echter ook. Hieruit blijkt weer maar eens dat er altijd verschillende kanten van een verhaal zijn. En dat iedereen een verhaal natuurlijk op zijn manier bekijkt.