PDA

Bekijk de volledige versie : Executie veroordeelde moordenaar uitgesteld voor DNA-test


Suzy Buyens
8th November 2011, 07:38
Buitenland.Het hof van beroep in Texas heeft de executie van Hank Skinner, gepland op woensdag, uitgesteld. De rechtbank wil wachten op de resultaten van een DNA-test, die de beklaagde volgens zijn advocaten buiten vervolging zal stellen.
'De executie is uitgesteld in afwachting van een oordeel over het beroep', zo luidde het.
De rechtbank vindt het 'voorzichtiger' om het verzoek van Skinner -een DNA-test- in te willigen.
Henry 'Hank' Skinner werd in 1995 veroordeeld tot de doodstraf vanwege een drievoudige moord in 1993. Hij heeft zijn onschuld altijd staande gehouden.

Om zijn onschuld aan te kunnen tonen wil Skinner dat zijn DNA wordt vergeleken met het bewijsmateriaal dat op de plaats van de misdaad werd teruggevonden. Maar omdat een jury hem in 1995 schuldig bevond, weigerde de staat Texas die tests uit te voeren, zelfs niet op kosten van de veroordeelde zelf. Daar komt nu verandering in.

Bron: afp, dinsdag 08 november 2011, 07u13

Commentaar:
Het is een goede zaak dat er gebruik gemaakt wordt van DNA onderzoek alvorens iemand te excecuteren. Het DNA onderzoek is een hele stap vooruit in het onderzoek naar misdaad en schuld of onschuld misdadigers. Als deze man echt onschuldig is zoals hij beweert, kan dit alleen maar in zijn voordeel uitdraaien.

Michael Van Deun
8th November 2011, 11:12
Ik vind het ook een goede zaak dat er meer onderzoek komt vooraleer er iemand ter dood wordt veroordeeld. Er zijn al meer zaken geweest van onvoldoende bewijzen en onterecht veroordeelden. Het is dus duidelijk een stap in de goede richting. Je moet je maar eens voorstellen dat je zelf in de cel vliegt voor iets wat je niet hebt gedaan en je kan het maar niet bewijzen of aantonen. Laat staan voor je nabestaanden die achterblijven in de kennis dat hun 'gezel' er helemaal niets mee te maken hebben. Ik denk dan ook dat je als slachtoffer op lange termijn gewoon gaat beginnen geloven dat je schuldig bent omdat het toch niets meer uitmaakt. Dit DNA-onderzoek vind ik dus van groot belang en er zouden nog stappen ondernomen om meer bewijzen te vinden!
Doodstraf afschaffen vind ik absoluut niet nodig, maar er moeten wel duidelijke richtlijnen en onderzoeken naar gebeuren!

Tinne.Joosen
9th November 2011, 17:05
Ik kan het niet begrijpen dat de staat nu pas toelaat om een DNA onderzoek uit te voeren. De moorden zijn ondertussen bijna 20 jaar geleden. Het is natuurlijk wel een goede zaak dat het onderzoek uiteindelijk toch nog kan doorgaan. Als deze persoon onschuldig blijkt, heeft hij al wel meer dan 15 jaar onschuldig in de gevangenis gezeten.