PDA

Bekijk de volledige versie : Nederland wijst 18-jarige Angolees na 8 jaar uit


Caroline_Van_Tendeloo
4th November 2011, 01:52
Nederland wijst 18-jarige Angolees na 8 jaar uit

De Nederlandse autoriteiten hebben vrijdag bevestigd een jonge Angolees uit te wijzen na acht jaar procederen, een beslissing die op harde kritiek stuit van de oppositie.

"De minister heeft gezegd geen redenen te zien waarom Manuel Mauro asiel zou krijgen in Nederland", zei woordvoerster Elaine de Boer van het het ministerie voor Asielrecht en Immigratie.
"Hij (minister van Immigratie Gerd Leers) maakt geen gebruik van zijn bevoegdheid om in dit geval een uitzondering te maken", zei ze.

Wel kan de Angolees een studievergunning aanvragen, maar daarvoor moet hij eerst weer naar zijn vaderland.

Acht jaar in Nederland
Leers heeft woensdag beslist dat Mauro naar zijn land moet terugkeren nadat hij acht jaar in een Nederlands gezin heeft geleefd dat twee keer vergeefs heeft geprobeerd hem te adopteren.

De tiener spreekt vlot Nederlands en leeft met dit gezin in het zuidelijke Eindhoven. Hij is alleen aangekomen in Nederland nadat zijn moeder hem in een vliegtuig had ingescheept, aldus het dagblad Trouw.

De oppositie beschuldigt Leers, die tot de rechtsliberale VVD van premier Mark Rutte behoort, van onrechtvaardigheid.

Bron:
http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid1088164/nederland-wijst-18-jarige-angolees-na-8-jaar-uit.aspx

Eigen mening:
Ik vind dit helemaal niet kunnen. Die jongen leeft al 8 jaar in Nederland en heeft zich volledig aangepast. Hij spreekt Nederlands, leeft al een tijdje in een gezin en gaat er naar school. Om hem nu, na 8 jaar(!), weer te laten verhuizen naar een volledig andere cultuur vind ik echt niet menselijk. Waarom hebben ze hem gewoon niet meteen laten terugkeren naar zijn land, zodat hij die hele aanpassing niet moest ondergaan om uiteindelijk zich weer te moeten aanpassen? Ze kunnen beter gewoon "een stop" zetten op immigranten zodat zulke zaken niet hoeven te gebeuren.

michiel.bouwen
4th November 2011, 13:47
Ik vind dit ook verkeerd, deze jongen doet dan al zijn best om zich aan te passen aan zijn nieuw land en er zijn al meerdere pogingen ondernomen om hem te adopteren.

Ze sturen hem terug omdat ze geen reden zien waarom hij in Nederland zou moeten verblijven. Misschien vindt het ministerie zelf wel dat er geen geldige reden is dat hij kan blijven, maar hier bij ons in België is volgens mij toch ook de enige geldige reden oorlog of dictatorschap? Misschien heeft hij gewoon geen kansen op een toekomst in zijn thuisland en wilt hij hier zijn toekomst kunnen verbeteren. Ik vind persoonlijk dat hij hier een kans voor moet krijgen. Dat hij eerst naar zijn eigen land moet terugkeren om dan een studievergunning te kunnen aanvragen om dan weer terug te komen vind ik zwaar overdreven.