PDA

Bekijk de volledige versie : De wetenschapsweek in cijfers


Olivier.Wuyts
3rd November 2011, 14:30
De wetenschapsweek in cijfers
19/10/11, 20u44

Elke week brengt de Morgen op zaterdag in Wetenschap een aantal cijfers, en de verrassende feiten die daarachter schuilgaan. Een selectie vindt u hier.

18°C
Op Mars is het nu gemiddeld 63 graden onder nul. Maar vier miljard jaar geleden was het er een aangename 18 graden Celsius.
Dat blijkt uit de analyse van een meteoriet die van Mars afkomstig is. "Dit is het bewijs dat in ieder geval één plek op de planeet in staat was om minstens enkele uren tot enkele dagen een aardachtig klimaat te hebben", meent geochemicus John Eiler, wiens onderzoek in vakblad PNAS verschijnt.(KS)

25%
In Santa Cruz, Californië, bepalen agenten hun surveillance op basis van een misdaadvoorspellingsprogramma. Het programma werd gemaakt door wiskundige George Mohler van de Santa Clara universiteit, die opmerkte dat sommige misdaden een bepaald patroon kunnen volgen. In 2004 en 2005 voorspelde het programma op basis van gegevens over reeds gepleegde inbraken, 25 procent van de daarna volgende inbraken.
Nu wordt het programma echt uitgetest. Iedere dag duidt het programma 10 risicogebieden aan van 150 vierkante meter voor drie types van misdaden: inbraak in huizen, in auto's en autodiefstal. In deze wijken doen agenten dan hun ronde. Misschien kan hun aanwezigheid alleen al de misdaad voorkomen. (EDS)

41
In Peru, langs de Ucayali rivier, werd het oudste specimen van een knaagdier gevonden in Zuid-Amerika, meldt het Royal Society Journal. Het internationale team, onder leiding van Pierre- Olivier Antoine van de Montpellier universiteit in Frankrijk, vond een aantal minuscule tandjes die minstens 41 miljoen jaar oud zijn. Dat is 10 miljoen jaar ouder dan vorige ontdekkingen van knaagdierfossielen in dat continent. De paleontologen zijn erg zeker van die leeftijd, omdat de as waaronder de tanden begraven lagen makkelijk te dateren is. Deze knaagdieren behoren tot dezelfde familie als de cavia en de chinchilla. (EDS)

1968
In 2009 stelden onderzoekers op basis van scans vast dat de linkervoet van Toetanchamon een klompvoet was. Nu wordt dat betwist in New Scientist. Ronald Harrison, die de ledematen van de farao in 1968 bestudeerde, denkt dat de scans schade tonen die na 1968 aan de mummie moet zijn toegebracht. Chirurg James Gamble, die recente scans van de linkervoet bestudeerde, betwist de klompvoet ook. Hoewel de voet verdraaid is, zijn de botten zelf niet vervormd, meent hij. (EDS)

BRON: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1334158/2011/10/19/De-wetenschapsweek-in-cijfers.dhtml

MENING:
Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik het zeer positief vind dat De Morgen zoveel aandacht geeft aan de wetenschap. Ik vind persoonlijk dat de wetenschap iets is wat ieder van ons aangaat. Hierdoor vind ik het zeer goed dat De Morgen zoiets als “De wetenschapsweek in cijfers” heeft uitgevonden. Ik denk dat meer mensen dit artikel zullen lezen omdat het een samenvatting is van een reeks wetenschapsgebeurtenissen van de voorbije week. Als elke gebeurtenis in één enkel artikel zou geschreven staan, zullen volgens mij minder mensen dit lezen en dus als gevolg dit weten.

De inhoud van het artikel vind ik wel niet zo actualiteit gericht omdat het nogal boecht onderwerpen zijn. Het zijn meer weetjes dan echt wetenschappelijke ontdekkingen die ons allemaal aangaan. Zo is het bijvoorbeeld leuk om te weten dat Toetanchamon misschien een klompvoet was maar om nu eerlijk te zijn is dit niet echt noodzakelijk om te weten.