PDA

Bekijk de volledige versie : Economische crisis beïnvloedt onze genen


Lindl Wijnants
31st October 2011, 12:46
Economische crisis beïnvloedt onze genen

woensdag 26 oktober 2011 om 05u21

Economische onzekerheid kan van moeders ruwe ouders maken.

Een wat vreemd verslag in het blad Science News suggereert dat zelfs de economische crisis een effect kan hebben op de activiteit van genen. Onder druk van de dreiging van armoede kunnen moeders met een speciale variant van een welbepaald gen zich ineens veel agressiever gaan gedragen ten opzichte van hun eigen kinderen. Economische onzekerheid kan van moeders ruwe ouders maken op dezelfde manier als armoede en andere rechtstreekse vormen van economisch lijden. De crisis kan dus de thuiswereld waarin kinderen opgroeien beïnvloeden.

Het gen in kwestie bevat informatie over een ankerplaats op hersencellen voor de molecule dopamine: een prikkeloverdrager die meespeelt in de sturing van een goed gevoel. Sommige varianten ervan zijn gelinkt aan geweld, overmatig alcoholverbruik en hyperactiviteit. Vooral moeders die twee kopieën van zo’n afwijkende variant hebben geërfd, zouden niet altijd even aangenaam zijn voor hun kinderen.

De vraag is natuurlijk wat er eventueel met die kennis moet gebeuren. (DD)

Bron http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/economische-crisis-beinvloedt-onze-genen/article-1195123561514.htm

Mening: Ik denk inderdaad wel dat de economische crisis invloed heeft op de gemoedstoestand van mensen. Of dit afhankelijk is van een bepaald gen is voor mij toch nog een vraagteken.
Als dit inderdaad zo is, dan vind ik dat daar rekening mee gehouden moet worden. Voor ons, als toekomstig leerkracht is dit wel nuttige informatie, omdat er altijd een kind in je klas kan zijn met deze situatie thuis. Ik vind dus ook dat een leerkracht hier aandacht aan moet schenken.

Jolien.Cop
2nd November 2011, 17:04
Ik zou persoonlijk dit toch wel met een korreltje zout nemen. Het geen wat hieronder vermeldt staat is gewoonweg dat de financiële situatie van ouders invloed kan hebben op hun gemoedstoestand. En inderdaad, het is misschien zo dat ouders dan minder aardig gaan zijn tegenover hun kinderen, maar men mag dit zeker en vast niet veralgemenen. Want ik denk dat dit absoluut niet het geval is bij alle ouders. Net hetzelfde met dat bepaald gen. Het kan zijn dat dit verband houdt met de economische crisis. Maar of dit dan ook tot uiting komt in het gedrag, is voor iedereen verschillend...