PDA

Bekijk de volledige versie : Opnieuw dode bij raketaanval Israël op Gaza


Hans.VanGorp
30th October 2011, 17:50
Bij een nieuwe raketaanval van het Israëlisch leger op Gaza is zondag een Palestijnse militant omgekomen. Dat meldde het Democratisch Front voor de Bevrijding van Palestina. Zondagmiddag had de Islamitische Jihad nog bericht dat er een akkoord was tot een wapenstilstand.


Volgens het ministerie voor volksgezondheid van Hamas vond de aanval zondagmiddag plaats bij de grens tussen de Gazastrook en Israël. Het Israëlische leger heeft de aanval bevestigd.

Zondagmiddag zei Abu Ahmed, woordvoerder van de gewapende vleugel van de beweging, dat het met Israël tot een akkoord was gekomen voor een staakt-het-vuren. 'We hebben een evenwicht in het schrikeffect met de vijand bereikt, en hij heeft om een wapenstilstand gebedeld', luidde het in de mededeling van Abu Ahmed.

Drie raketten

Egypte probeerde zaterdagnacht al een staakt-het-vuren te organiseren tussen Israël en de militanten in Gaza. Nog voor de deadlline van het akkoord, om 6 uur op zondagochtend, werden volgens het Israëlisch leger al drie raketten vanuit Gaza afgevuurd naar Israël.

Twee raketten werden tegengehouden door het Iron Dome-raketschild van Israël. De derde raket kwam neer in het zuiden van Israël. Niemand raakte daarbij gewond.

Tien doden

Zaterdag voerde Israël een luchtaanval uit op een trainingsbasis van de Jihad-beweging nabij de stad Rafah in het zuiden van de Gazastrook. Daarbij kwamen vijf vooraanstaande leden van de al-Quds brigades, de gewapende vleugel van de Jihad-beweging, om. Die zouden volgens het Israëlische leger onlangs een reeks raketaanvallen hebben uitgevoerd op de Israëlische stad Ashdod.

Daarop vuurden de Jihadisten raketten af richting Israël. Volgens het Israëlische leger sloegen twee raketten van de radicale islamisten in op de havenstad Ashdod ten zuiden van Tel Aviv, een andere in de nabijgelegen plaats Gan Javne. In Ashdod explodeerde een afgevuurde Gradraket van Russische makelij op een een schoolplein. Een Israëlische burger stierf bij de ontploffing.

Bij vergeldingsaanvallen van het Israëlische leger kwamen nog vier Jihadisten om.

Bron: De Standaard
Datum: 30/10/11

Mijn Mening: Ik vind het verschrikkelijk op wat voor een belachelijke manier deze twee landen na jaren van conflict nog steeds oorlog voeren tegen elkaar. Het zijn net ruziënde kinderen. Zij raakten ons met een raket op die stad en dat moet "gewroken" worden met minstens het dubbele aantal doden bij hun. Ik vraag mij eigenlijk af of het wel de bedoeling is van de leiders van Israël en Palestina om ooit een vrede te bereiken. Bij vredesonderhandelingen proberen ze mekaar in de rug te steken door mekaar aan te vallen terwijl er juist een zogezegde wapenstilstand bereikt wordt. Waar deze mensen niet bij stilstaan, en dat vind ik natuurlijk net het ergste, is dat er door hun oorlogvoeren viel onschuldige slachtoffers vallen onder de burgers.