PDA

Bekijk de volledige versie : Dagelijkse aspirine vermindert kans op darmkanker sterk


marloe.vanherck
29th October 2011, 19:23
28/10/2011
Een dagelijkse dosis aspirine beschermt mensen tegen darmkanker, blijkt uit een onderzoek waarover The Lancet bericht. Onderzoekers van de universiteit van Newcastle gaven 861 mensen met een verhoogd risico op kanker tussen 1999 en 2005 elke dag aspirine.

Het ging om patiënten met het syndroom van Lynch, die een sterk verhoogde erfelijke aanleg hebben voor het krijgen van verschillende soorten kanker. De ziekte komt voor bij een op de duizend mensen.

In 2007 was er nog geen verschil te zien tussen de aspirinegebruikers en de controlegroep, die een placebo kreeg. In 2010 werden in de controlegroep echter 34 tumoren ontdekt, tegenover 19 bij de aspirinegebruikers.

Effect
Het effect bleek pas merkbaar na enkele jaren, en werd nog groter bij patiënten die minstens twee jaar lang aspirine innamen. Bij hen verminderde het aantal gevallen van darmkanker met 63 procent in vergelijking met de placebogroep.

De aspirine had ook een effect op andere kankers die gelinkt worden aan het Lynch-syndroom. Die kwamen de helft minder voor bij de aspirinegebrukers.

Raad
"Mensen die een familiegeschiedenis hebben waarin veel darmkanker voorkomt, zouden serieus moeten overwegen om dagelijks een lage dosis aspirine te gebruiken. Dit geldt zeker voor degenen met een erfelijke aanleg voor kanker", zegt professor John Burn aan BBC News. (sam)

bron: De Morgen

Mening:

Eigenlijk verbaast dit bericht mij. Men lijkt een middeltje tegen kanker te hebben gevonden. Het is geen nieuw medicijn. Het is onze eigen, bekende aspirine.

Er werden al eerder dit soort berichten de wereld in gestuurd: (http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2010/02/19/aspirine-verdubbelt-overlevingskans-bij-borstkanker). Dit betekent dat het idee niet nieuw is en het is goed dat wetenschappers dan verder onderzoek gaan doen. Kanker is immers een ziekte die nog steeds massa's doden eist.

Misschien is het goed voor mensen met een grote, genetische kans op kanker om deze kuur uit te proberen (na verder wetenschappelijk onderzoek). Maar het lijkt me geen goed idee dat de ganse bevolking de asprine dagelijks gaat slikken om kanker te voorkomen. Medicijnen mogen alleen genomen worden als het nodig is!

nelleke.aerts
30th October 2011, 11:06
Ik denk dat we niet te euforisch mogen zijn. Het gaat hier niet om een medicijn dat geneest maar om een medicijn 'ter voorkoming' van darmkanker. Het is ook niet zo dat je geen darmkanker zal krijgen als je dagelijks aspirine slikt, je vergroot enkel de kans dat je het niet krijgt.
Denk nu niet dat ik een pessimist ben die de voordelen niet ziet maar ik denk dat we het gewoon in de juiste context moeten zien.

Sofie.DeWolf
30th October 2011, 15:43
Aspirine (of acetylsalicylzuur) wordt onderandere gebruikt als pijnstiller, koortsremmer en bloedverdunner. Dit geneesmiddel wordt dus door veel mensen gebruikt. Ik persoonlijk vind het niet zo raar dat Aspirine gebruikt kan worden tegen bepaalde soorten kanker. Aangezien het geneesmiddel bloedverdunnend werkt, kan het ook gebruikt worden tegen tumoren (en kanker is uiteindelijk een goedaardige of kwaadaardige tumor). Het is natuurlijk zeer goed nieuws dat wetenschappers hebben ontdekt dan aspirine iets tegen bepaalde soorten kanker kan doen. Nu dit geweten is kunnen mensen die een erfelijke aanleg hebben voor bepaalde soorten kanker dagelijks een kleine hoeveelheid aspirine innemen. Dit zou dan preventief kunnen werken. Natuurlijk zal dit niet voor allle types kanker gelden, maar beter voorkomen dan genezen uiteraard. Het kan volgens mij zeker geen kwaad om dagelijks een kleine hoeveelheid aspirine in te nemen.

Hannah.Oris
30th October 2011, 16:03
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van het idee dat men iedere dag een kleine dosis aspirine zou moeten innemen om eventuele darmkanker te voorkomen. Zolang ik me goed in men vel voel zal ik niet naar aspirine grijpen, een jaarlijkse controle bij de dokter lijkt me dan meer op zijn plaats.

Aspirine lijkt niet schadelijk maar je mag het ook niet als een dagelijks snoepje bekijken. Ik denk niet dat dit de ideale oplossing is voor de bestrijding van kanker omdat er aan ieder medicijn ook wel nadelen verbonden zijn.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat er verder onderzoek noodzakelijk is. Mij kunnen ze alleszins niet helemaal overtuigen.