PDA

Bekijk de volledige versie : Hersenen jonge twintigers niet geschikt om leiding te geven


dries.crauwels
28th October 2011, 23:29
De hersenen van tieners en jonge twintigers zouden volgens recent onderzoek niet geschikt zijn om leiding te geven.
De prefrontale cortex - die betrokken is bij planning, zelfbeheersing en anticipatie - is op die leeftijd nog niet volgroeid.

Hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn vindt dat jonge twintigers de kans moeten krijgen om hun leiderschapscapaciteiten geleidelijk te ontwikkelen.
Ook thuiswerk zou niet geschikt zijn voor jongeren, omdat verantwoordelijkheid en planning daarvoor cruciaal zijn.

Witte hersenstof

Volgens neurobioloog Dick Kraaij is de dichtheid van de witte hersenstof groter bij oudere mensen.
Deze witte hersenstof verbindt hersencellen en vezels met elkaar.

Kraaij is er niet voor te vinden dat tieners al kunnen bepalen welke vakken ze wel of juist niet kiezen.
Op vijftienjarige leeftijd zijn jongeren nog niet in staat om afwegingen te maken op de lange termijn, aldus de wetenschapper.

http://www.jobat.be/nl/artikels/hersenen-jonge-twintigers-niet-geschikt-voor-leiding-geven/?utm_source=standaard&utm_medium=content&utm_content=link&utm_campaign=artikel

Mijn mening: Naar mijn mening kunnen jonge twintigers wel degelijk leiding geven.
Natuurlijk kan je niet van deze twintigers gaan verwachten dat ze een heel bedrijf kunnen leiden, hiervoor heb je namelijk meer nodig dan enkel leiderschapskwaliteiten.
Als een twintiger de opdracht krijgt een kleine groep mensen te leiden naar een goede oplossing voor een of ander probleem, kan dit.
Langs de andere kant zijn er natuurlijk ook twintigers die helemaal geen leiding kunnen geven, maar zo zijn er ook dertigers of veertigers.
Daarom vind ik het overdreven om ineens te zeggen dat de hersenen van jonge twintigers niet geschikt zijn om leidinggevende opdrachten te volbrengen.

Raisa.Docx
29th October 2011, 16:13
Dit vind ik toch een zeer straffe uitspraak. Het is niet omdat een studie beweert dat jonge twintigers geen leiding zouden kunnen geven, dit ook effectief zo het geval is. Ook wil ik graag meer informatie over deze studie zoals statistieken of op hoeveel personen dit onderzoek is gedaan, om te weten te komen of het onderzoek wel representatief genoeg is. Ik geloof wel dat de prefrontale cortex niet volgroeid zou zijn op deze jonge leeftijd, maar er zijn genoeg twintigers die hun plan kunnen trekken! En wat met Scouts- en Chiroleiders? Dit zijn toch ook jonge twintigers? Jonge mensen die lesgeven in dans, zang etc. oefenen toch ook een leidinggevende functie uit? Met deze studie mag men ook niet beweren dat oudere mensen beter zijn in leiding geven. Niet alle bedrijfsleiders doen het even goed. Ik begrijp wel dat jonge twintigers niet meteen bedrijfsleider zouden kunnen worden, maar dit hoeft toch niet op zo'n jonge leeftijd? Daar zijn studies voor...

veerle.grauwmans@khk.be
29th October 2011, 17:10
Ik denk dat dit van jongere tot jongere afhangt. Je hebt mensen die vroeg volwassen zijn, maar je hebt ook mensen die hun verantwoordelijkheden pas op hun 40ste op zich nemen. Er zijn vele jonge 20ers die wel de leiding kunnen nemen, leiders van jeugdbewegingen zijn hier het bewijs van. Uiteraard kan je niet verwachten, zoals Dries en Raisa al aanhaalden, dat ze een bedrijf kunnen overnemen, maar ik denk niet dat dit ligt aan de veronderstelling dat ze geen leiding kunnen nemen, maar eerder omdat ze de nodige studies nog niet afgerond hebben of omdat ze nog niet genoeg ervaring in de bedrijfswereld hebben.

nic.andriessen
29th October 2011, 17:25
Ook ik heb dit artikel gelezen en fronste hier toch mijn wenkbrauwen. Denk aan jeugdbewegingen waar er wekelijks jongeren een jeugdbeweging staande houden. Ook daar zijn er allerlei functies en verantwoordelijkheden te verdelen. Ik denk niet dat het klopt dat jongeren minder goed zouden zijn in een leidinggevende functie. Oké, ze hebben misschien wel de 'ervaring' nog niet mee, maar net daarom vind ik dat de vergelijking niet op gaat.