Caroline Verbraeken
27th October 2011, 11:25
'Buitenland prijst onze korte opleiding'
donderdag 27 oktober 2011
GENT - 'Onze studenten kunnen meer na drie jaar dan hun buitenlandse collega's na vier.' Lerarenopleiders zien niet in waarom je van bachelors masters zou moeten maken.
'Nederlanders komen ons vertellen dat onze lerarenopleiding beter is. Nochtans duurt ze drie jaar en de hunne vier.' Mark Pâquet, hoofd van de lerarenopleiding basisonderwijs van de Arteveldehogeschool in Gent is niet opgetogen met het idee van minister Pascal Smet om de lerarenopleiding met een jaar te verlengen en van bachelors masters te maken (DS van 26 oktober).
Collega's treden hem bij. 'De langere opleidingen in het buitenland zijn niet beter, integendeel,' zegt Gerard Van den Abbeele van de Hogeschool Gent, tot voor enkele weken hoofd lerarenopleiding aan de Hogeschool Gent, nu hoofd kwaliteitszorg. 'Wij gaan rigoureuzer en systematischer te werk. Ons tempo ligt hoger en we passen strakkere criteria toe voor de evaluatie.'
'Een student kleuteronderwijs van ons werd op een stage in India prompt tot docent gepromoveerd,' zegt Lieve Desplenter, hoofd lerarenopleiding van de Karel de Grote-hogeschool in Antwerpen. 'Vergeet ook niet dat de vierjarige opleiding in Nederland al op 17 jaar begint en dat ze starten met een algemeen vormend propedeusejaar.'
'Het kernprobleem van ons lager en secundair onderwijs is dat we de sociale ongelijkheid niet wegwerken maar in stand houden. Masters inzetten gaat daar niets aan veranderen', meent Desplenter.
'Ik zie wel iets in het plan dat er masters - psychologen, onderwijskundigen, logopedisten - in een school zouden komen om de vernieuwing te ondersteunen. Op dat punt kan hun vertrouwdheid met wetenschappelijk onderzoek een meerwaarde bieden.'
Overuren
Je moet niet aan de basisopleiding sleutelen, maar investeren in wat daarna komt, vindt Mark Pâquet. 'In een betere coaching bij het begin van de loopbaan bijvoorbeeld. Het is cynisch dat de minister schrapt in de mentoruren (begeleiding van beginnende leerkracht door een ervaren collega, red.). Later moeten we ook werken aan permanente bijscholing. Zodat ze het statuut senior-leerkracht kunnen krijgen.'
Als de samenleving sterkere leraren wil, dan moet vooral de waardering van het beroep beter. 'Het statuut mag voor mijn part veranderen', gaat Pâquet voort. '38 uren per week presteren en overuren compenseren. Want leerkrachten werken ook 's avonds, in het weekend en in de vakantie.'
'Ik kan vrede nemen met een vierde studiejaar,' zegt Van den Abbeele. 'Als het een professionele en géén academische master wordt. Theorie krijgen ze al genoeg. Diep hun kennis uit in dat vierde jaar, pakweg voor Frans. Sommigen hebben dat nodig. En in een vierde jaar is er ruimte voor een langere inloopstage. Waarom zou je de studenten dan al niet een stukje betalen?'
Opmerkelijk: André Oosterlinck, voorzitter van de associatie rond de KU Leuven, stuurde een mail naar zijn hogescholen om 'niet publiekelijk in discussie te treden' over dit dossier.
bron: www.standaard.be
mening:
Het lijkt mij onnodig om de lerarenopleiding te spreiden over vier jaar. We doen het nu ook over drie jaar en scoren vaak beter dan in het buitenland. Het is duidelijk uit het artikel dat onze opleiding niet slechter is en dat ons tempo gewoon hoger ligt.
Het is ook nu al moeilijk om ruimte en leerkrachten te voorzien voor de opleiding van drie jaar, het gaat volgens mij dan ook moeilijk zijn om dit te kunnen voorzie voor een opleiding van vier jaar.
donderdag 27 oktober 2011
GENT - 'Onze studenten kunnen meer na drie jaar dan hun buitenlandse collega's na vier.' Lerarenopleiders zien niet in waarom je van bachelors masters zou moeten maken.
'Nederlanders komen ons vertellen dat onze lerarenopleiding beter is. Nochtans duurt ze drie jaar en de hunne vier.' Mark Pâquet, hoofd van de lerarenopleiding basisonderwijs van de Arteveldehogeschool in Gent is niet opgetogen met het idee van minister Pascal Smet om de lerarenopleiding met een jaar te verlengen en van bachelors masters te maken (DS van 26 oktober).
Collega's treden hem bij. 'De langere opleidingen in het buitenland zijn niet beter, integendeel,' zegt Gerard Van den Abbeele van de Hogeschool Gent, tot voor enkele weken hoofd lerarenopleiding aan de Hogeschool Gent, nu hoofd kwaliteitszorg. 'Wij gaan rigoureuzer en systematischer te werk. Ons tempo ligt hoger en we passen strakkere criteria toe voor de evaluatie.'
'Een student kleuteronderwijs van ons werd op een stage in India prompt tot docent gepromoveerd,' zegt Lieve Desplenter, hoofd lerarenopleiding van de Karel de Grote-hogeschool in Antwerpen. 'Vergeet ook niet dat de vierjarige opleiding in Nederland al op 17 jaar begint en dat ze starten met een algemeen vormend propedeusejaar.'
'Het kernprobleem van ons lager en secundair onderwijs is dat we de sociale ongelijkheid niet wegwerken maar in stand houden. Masters inzetten gaat daar niets aan veranderen', meent Desplenter.
'Ik zie wel iets in het plan dat er masters - psychologen, onderwijskundigen, logopedisten - in een school zouden komen om de vernieuwing te ondersteunen. Op dat punt kan hun vertrouwdheid met wetenschappelijk onderzoek een meerwaarde bieden.'
Overuren
Je moet niet aan de basisopleiding sleutelen, maar investeren in wat daarna komt, vindt Mark Pâquet. 'In een betere coaching bij het begin van de loopbaan bijvoorbeeld. Het is cynisch dat de minister schrapt in de mentoruren (begeleiding van beginnende leerkracht door een ervaren collega, red.). Later moeten we ook werken aan permanente bijscholing. Zodat ze het statuut senior-leerkracht kunnen krijgen.'
Als de samenleving sterkere leraren wil, dan moet vooral de waardering van het beroep beter. 'Het statuut mag voor mijn part veranderen', gaat Pâquet voort. '38 uren per week presteren en overuren compenseren. Want leerkrachten werken ook 's avonds, in het weekend en in de vakantie.'
'Ik kan vrede nemen met een vierde studiejaar,' zegt Van den Abbeele. 'Als het een professionele en géén academische master wordt. Theorie krijgen ze al genoeg. Diep hun kennis uit in dat vierde jaar, pakweg voor Frans. Sommigen hebben dat nodig. En in een vierde jaar is er ruimte voor een langere inloopstage. Waarom zou je de studenten dan al niet een stukje betalen?'
Opmerkelijk: André Oosterlinck, voorzitter van de associatie rond de KU Leuven, stuurde een mail naar zijn hogescholen om 'niet publiekelijk in discussie te treden' over dit dossier.
bron: www.standaard.be
mening:
Het lijkt mij onnodig om de lerarenopleiding te spreiden over vier jaar. We doen het nu ook over drie jaar en scoren vaak beter dan in het buitenland. Het is duidelijk uit het artikel dat onze opleiding niet slechter is en dat ons tempo gewoon hoger ligt.
Het is ook nu al moeilijk om ruimte en leerkrachten te voorzien voor de opleiding van drie jaar, het gaat volgens mij dan ook moeilijk zijn om dit te kunnen voorzie voor een opleiding van vier jaar.