Joren.Paulussen
26th October 2011, 08:47
[SIZE=5]Meesters en juffen worden masters[/SIZE]
woensdag 26 oktober 2011, 03u00 - De Standaard Online
BRUSSEL - De minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), overweegt om alle lerarenopleidingen te verlengen tot vier jaar. Alle meesters en juffen worden dan masters.
Van onze redacteur
Het idee is dat over vijf jaar alle lerarenopleidingen vier jaar duren en dus een masteropleiding worden. Of dat een ‘professionele' of een ‘academische' master wordt, is niet uitgemaakt. Nu zijn het allemaal bacheloropleidingen (3 jaar) behalve die voor het hoger middelbaar.
Er komt ook een andere indeling: leraren voor de kleuterschool, voor de lagere school van leerjaar 1 tot 4, voor de lagere school leerjaren 5 en 6 en de leerjaren 1 en 2 van het middelbaar, en dan voor de rest van het middelbaar. Een beetje apart komen de opleidingen voor leraren technische vakken. Voor het buitengewoon onderwijs komt er een extra jaar, een zogenaamde ‘MaNaMa' of master na master.
Er wordt ook zwaar ingezet op de opleiding van zij-instromers, die na een carrière elders in het onderwijs stappen.
Het idee is ook alle opleidingen te groeperen in prestigieuze Schools of Education, naar analogie met de Schools of Arts. Die moeten ook instaan voor onderzoek, de directeursopleiding, de navorming van de leraars, én voor de ‘aanvangsbegeleiding': een vormingspakket van 30 studiepunten dat ‘deel uitmaakt van de opdracht' van de beginnende leraars die tegelijk in hun school stevig gecoacht moeten worden.
Minister Smet bracht het idee naar voren in het ‘Groot Loopbanenoverleg' dat hij al maanden in stilte voert met de sociale partners van het onderwijs, de werkgeverskoepels en de lerarenvakbonden. De basis voor dat overleg is terug te vinden in het boek van professor Marc Elchardus, ‘Leraars. Profiel van een beroepsgroep' (2009). Het is de bedoeling de lerarenloopbaan te hertekenen om ze aantrekkelijker te maken voor jongeren. Die moeten, ondanks de schaarste, vaak jaren wachten op een volwaardige stabiele baan. Onderwijs wil meer mensen aantrekken, jongeren (die de eerste jaren vaak afhaken) en ouderen langer in dienst houden én de kwaliteit opkrikken.
De discussies hebben in stilte plaats, om alle denksporen ‘in zo groot mogelijke openheid' te kunnen verkennen. Om die reden wilde geen van de gecontacteerde partners gisteren een oordeel geven. Wat de minister voorlegde, is ook geen ‘voorstel' of ‘ontwerp', maar enkel een ‘schema' dat ‘dient om de discussie vorm te geven'. Hijzelf weigerde ook elke commentaar. Hij was ‘niet gelukkig' dat De Standaard de hand legde op die informatie, maar ‘hoopt dat het maatschappelijke debat verheldering brengt'.
Ook de sociale partners geven nog geen oordeel. .
Guy Tegenbos
mijn mening
Langs de éne kant vind ik dit niet zo'n slecht idee. Vaak staat er in de krant dat het niveau van de lerarenopleiding daalt en dit kan dan zeker een oplossing bieden. Langs de andere kant is het misschien een beetje dom. Enkele weken geleden stonden de kranten vol over het lerarentekort dat er zal komen binnen enkele jaren, ik vermoed niet dat van de opleiding een master maken daar goed voor zal zijn. Ook is het misschien een beetje zinloos om dit te doen voor de richtingen lager- en kleuteronderwijs. Voor het secundair kan ik het nog begrijpen.
woensdag 26 oktober 2011, 03u00 - De Standaard Online
BRUSSEL - De minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), overweegt om alle lerarenopleidingen te verlengen tot vier jaar. Alle meesters en juffen worden dan masters.
Van onze redacteur
Het idee is dat over vijf jaar alle lerarenopleidingen vier jaar duren en dus een masteropleiding worden. Of dat een ‘professionele' of een ‘academische' master wordt, is niet uitgemaakt. Nu zijn het allemaal bacheloropleidingen (3 jaar) behalve die voor het hoger middelbaar.
Er komt ook een andere indeling: leraren voor de kleuterschool, voor de lagere school van leerjaar 1 tot 4, voor de lagere school leerjaren 5 en 6 en de leerjaren 1 en 2 van het middelbaar, en dan voor de rest van het middelbaar. Een beetje apart komen de opleidingen voor leraren technische vakken. Voor het buitengewoon onderwijs komt er een extra jaar, een zogenaamde ‘MaNaMa' of master na master.
Er wordt ook zwaar ingezet op de opleiding van zij-instromers, die na een carrière elders in het onderwijs stappen.
Het idee is ook alle opleidingen te groeperen in prestigieuze Schools of Education, naar analogie met de Schools of Arts. Die moeten ook instaan voor onderzoek, de directeursopleiding, de navorming van de leraars, én voor de ‘aanvangsbegeleiding': een vormingspakket van 30 studiepunten dat ‘deel uitmaakt van de opdracht' van de beginnende leraars die tegelijk in hun school stevig gecoacht moeten worden.
Minister Smet bracht het idee naar voren in het ‘Groot Loopbanenoverleg' dat hij al maanden in stilte voert met de sociale partners van het onderwijs, de werkgeverskoepels en de lerarenvakbonden. De basis voor dat overleg is terug te vinden in het boek van professor Marc Elchardus, ‘Leraars. Profiel van een beroepsgroep' (2009). Het is de bedoeling de lerarenloopbaan te hertekenen om ze aantrekkelijker te maken voor jongeren. Die moeten, ondanks de schaarste, vaak jaren wachten op een volwaardige stabiele baan. Onderwijs wil meer mensen aantrekken, jongeren (die de eerste jaren vaak afhaken) en ouderen langer in dienst houden én de kwaliteit opkrikken.
De discussies hebben in stilte plaats, om alle denksporen ‘in zo groot mogelijke openheid' te kunnen verkennen. Om die reden wilde geen van de gecontacteerde partners gisteren een oordeel geven. Wat de minister voorlegde, is ook geen ‘voorstel' of ‘ontwerp', maar enkel een ‘schema' dat ‘dient om de discussie vorm te geven'. Hijzelf weigerde ook elke commentaar. Hij was ‘niet gelukkig' dat De Standaard de hand legde op die informatie, maar ‘hoopt dat het maatschappelijke debat verheldering brengt'.
Ook de sociale partners geven nog geen oordeel. .
Guy Tegenbos
mijn mening
Langs de éne kant vind ik dit niet zo'n slecht idee. Vaak staat er in de krant dat het niveau van de lerarenopleiding daalt en dit kan dan zeker een oplossing bieden. Langs de andere kant is het misschien een beetje dom. Enkele weken geleden stonden de kranten vol over het lerarentekort dat er zal komen binnen enkele jaren, ik vermoed niet dat van de opleiding een master maken daar goed voor zal zijn. Ook is het misschien een beetje zinloos om dit te doen voor de richtingen lager- en kleuteronderwijs. Voor het secundair kan ik het nog begrijpen.