Joost.Appels
24th October 2011, 23:32
Opnieuw olie gelekt uit schip voor kust van Nieuw-Zeeland
Er is de voorbije nacht opnieuw meer dan tien ton olie gelekt uit het beschadigde vrachtschip dat twee weken geleden vastgelopen is op een rif in Nieuw-Zeeland. Het is het eerste significante lek sinds twaalf dagen, zeggen de autoriteiten.
Het nieuwe lek werd ontdekt tijdens een observatievlucht boven het schip. Kort voordien hadden de autoriteiten een zwemverbod opgeheven op een strand nabij de aan de oostkust gelegen havenstad Tauranga.
Maritime New Zealand, het agentschap dat instaat voor de bergingsoperatie van de Rena, zegt dat het niet zeker is of de olie van het schip afkomstig is. "Maar waarschijnlijk is het wel afkomstig van de kokerkiel, die voort lekt vanwege het laagtij", klinkt het.
Bergingswerkers continu aan de slag
Vier boten worden gereedgemaakt om de olie in te dijken. Daarna kunnen gespecialiseerde teams de olie uit de oceaan verwijderen.
Dankzij het kalme weer konden bergingswerkers de afgelopen twee dagen wel continu olie uit het schip pompen. Het schip vertoont barsten en maakt 21 graden slagzij. Het is daarom de bedoeling om alle olie uit het schip te halen, voor het helemaal breekt, zinkt en een grote milieuramp zou veroorzaken.
Zware vervuiling
Op dit moment is al meer dan 300 ton olie aangespoeld aan de kust. Stranden raakten daardoor sterk vervuild en meer dan 1.300 zeevogels kwamen om het leven. (afp/tw)
Bron: www.demorgen.be
Eigen mening:
Het is in de eerste plaats al triest dat zo'n grote milieuramp weer om de hoek ligt te loeren. De milieuramp door BP is zijn wonden nog aan het likken terwijl iets soortgelijks er weer dik in zit. Ik vraag mezelf af waarom een enorm vrachtschip met vreselijk schadelijke stoffen voor het milieu een doortocht heeft boven een koraalrif. Koraalriffen zijn al niet meer zo talrijk. Waarom dan het risico nemen om er weer eentje zware klappen toe te dienen. In deze koraalriffen leven zowel belangrijke vissoorten als specifieke waterplanten. De gevolgen voor deze ecosystemen zijn zelfs nu, voor de totale catastrofe zich voltrekt, al schrijnend. Ook voor de nabijgelegen kusten kennen we de gevolgen. Zowel planten als dieren die huisvesten aan deze nabijgelegen kusten lijden hier enorm onder. Er zijn nu al 1300 zeevogels omgekomen door de ramp. Dit cijfer zal nog enorm oplopen de komende dagen, weken, maanden, ...
De vraag waarom zo'n vrachtschip door een koraalrif vaart is volgens mij eenvoudig te beantwoorden: time is money ! "Wat zou het toch rampzalig zijn moesten we geld mislopen door rond zo'n onnozel koraalrifje te varen!" hoor ik 'the big boss' al zeggen. Jammer.
Onze aarde biedt zoveel moois dat in ere dient gehouden te worden. Maar door zulke rampen is de kans groot dat we ook dit uit handen moeten geven.
Er is de voorbije nacht opnieuw meer dan tien ton olie gelekt uit het beschadigde vrachtschip dat twee weken geleden vastgelopen is op een rif in Nieuw-Zeeland. Het is het eerste significante lek sinds twaalf dagen, zeggen de autoriteiten.
Het nieuwe lek werd ontdekt tijdens een observatievlucht boven het schip. Kort voordien hadden de autoriteiten een zwemverbod opgeheven op een strand nabij de aan de oostkust gelegen havenstad Tauranga.
Maritime New Zealand, het agentschap dat instaat voor de bergingsoperatie van de Rena, zegt dat het niet zeker is of de olie van het schip afkomstig is. "Maar waarschijnlijk is het wel afkomstig van de kokerkiel, die voort lekt vanwege het laagtij", klinkt het.
Bergingswerkers continu aan de slag
Vier boten worden gereedgemaakt om de olie in te dijken. Daarna kunnen gespecialiseerde teams de olie uit de oceaan verwijderen.
Dankzij het kalme weer konden bergingswerkers de afgelopen twee dagen wel continu olie uit het schip pompen. Het schip vertoont barsten en maakt 21 graden slagzij. Het is daarom de bedoeling om alle olie uit het schip te halen, voor het helemaal breekt, zinkt en een grote milieuramp zou veroorzaken.
Zware vervuiling
Op dit moment is al meer dan 300 ton olie aangespoeld aan de kust. Stranden raakten daardoor sterk vervuild en meer dan 1.300 zeevogels kwamen om het leven. (afp/tw)
Bron: www.demorgen.be
Eigen mening:
Het is in de eerste plaats al triest dat zo'n grote milieuramp weer om de hoek ligt te loeren. De milieuramp door BP is zijn wonden nog aan het likken terwijl iets soortgelijks er weer dik in zit. Ik vraag mezelf af waarom een enorm vrachtschip met vreselijk schadelijke stoffen voor het milieu een doortocht heeft boven een koraalrif. Koraalriffen zijn al niet meer zo talrijk. Waarom dan het risico nemen om er weer eentje zware klappen toe te dienen. In deze koraalriffen leven zowel belangrijke vissoorten als specifieke waterplanten. De gevolgen voor deze ecosystemen zijn zelfs nu, voor de totale catastrofe zich voltrekt, al schrijnend. Ook voor de nabijgelegen kusten kennen we de gevolgen. Zowel planten als dieren die huisvesten aan deze nabijgelegen kusten lijden hier enorm onder. Er zijn nu al 1300 zeevogels omgekomen door de ramp. Dit cijfer zal nog enorm oplopen de komende dagen, weken, maanden, ...
De vraag waarom zo'n vrachtschip door een koraalrif vaart is volgens mij eenvoudig te beantwoorden: time is money ! "Wat zou het toch rampzalig zijn moesten we geld mislopen door rond zo'n onnozel koraalrifje te varen!" hoor ik 'the big boss' al zeggen. Jammer.
Onze aarde biedt zoveel moois dat in ere dient gehouden te worden. Maar door zulke rampen is de kans groot dat we ook dit uit handen moeten geven.