Suzy Buyens
24th October 2011, 08:08
Negentig, vijftig en verderop zeventig: de maximumsnelheid langs gewestwegen varieert constant. Een screening van de wegen moet daar verandering in brengen.
Twee gewestwegen zijn uitverkoren om de komende weken de doeltreffendheid van snelheidsborden te testen: de N370 tussen Beernem en Lichtervelde en de N19 van Aarschot naar Geel.
'De snelheidsregimes volgen elkaar daar snel op en wisselen vaak. Het is niet altijd even duidelijk waarom een bepaalde maximumsnelheid op een wegvak van toepassing is', klinkt het bij het kabinet van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
Er is ook voor die wegen gekozen omdat de N370 een voorbeeld is van een weg in een landelijk gebied en de andere door verstedelijkt gebied loopt. Omdat ze in verschillende provincies liggen, kunnen de onderzoeksresultaten beter met elkaar worden vergeleken.
Verwarring wegwerken
Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken gaan na wat precies de problemen zijn. Nodigt de toestand van de weg uit om negentig te rijden terwijl er een bord van vijftig staat? Moeten bestuurders vertragen omdat er dwarswegen zijn, en staan er borden om dat diets te maken?
Een ander vaak voorkomend probleem is de verschillende visie die Vlaamse gemeentes er over één en dezelfde gewestweg op nahouden. Bij het overschrijden van de grens tussen de gemeentes gaat de maximumsnelheid plots omhoog of omlaag. Voor wie daar niet elke dag passeert, kan dat verwarrend zijn.
Tegen het einde van dit jaar wil Crevits op basis van de vaststellingen langs die twee stukken weg en een meer theoretisch onderzoek bij het Steunpunt Mobiliteit en Openbare werken een plan van aanpak ontwikkelen. Op basis daarvan zal ze de snelheidsregimes op alle gewestwegen op elkaar afstemmen.
'De bedoeling is om een aantal vaste criteria te ontwikkelen om de snelheid op aan te passen', zegt de woordvoerster van Crevits. 'Op die manier willen we komen tot een wegennet dat zorgvuldig en slim is. Iedereen ziet dat er veel borden staan, maar ze zijn niet altijd herkenbaar. Je moet merken dat je in een bebouwde kom bent om vijftig te rijden, net zoals het gepast is negentig kilometer per uur te rijden op een verbindingsweg waar niemand woont en de zwakke weggebruikers veilig zijn afgescheiden.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GKU3HF82V, gevonden op maandag 24/10/2011
Commentaar:
Eindelijk, in Brussel hebben ze ontdekt dat ze al jaren teveel verschillende snelheidborden vlak na elkaar zetten en op plaatsen waar er zouden moeten staan, zijn er geen te bespeuren. Misschien kunnen ze dit laatste ineens aanpakken. Er zijn zo wel meer gewest-, provincie- en gemeentewegen waar men dringend eens kritisch moet bekijken welke verkeersborden er nodig zijn en welke er echt staan. O ja, eerst kunnen ze misschien een item in de nieuwsberichten maken waarin de verkeersregels worden uitgelegd, want ook daar schort er wat bij de bevolking. Voorrang van rechts, wat is dat nu weer voor iets? Jawel, ook waar géén verkeersborden staan!
Dus minister Crevits: rij maar eens zelf langs onze vlaamse wegen en tracht maar eens elk bord te bekijken dat je tegenkomt en te denken over degene die je niet tegenkomt. En bedenk dan maar eens hoeveel zuurverdiende belgische centjes de firma's die de borden maken al in hun dure zakken gestoken hebben.
Twee gewestwegen zijn uitverkoren om de komende weken de doeltreffendheid van snelheidsborden te testen: de N370 tussen Beernem en Lichtervelde en de N19 van Aarschot naar Geel.
'De snelheidsregimes volgen elkaar daar snel op en wisselen vaak. Het is niet altijd even duidelijk waarom een bepaalde maximumsnelheid op een wegvak van toepassing is', klinkt het bij het kabinet van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
Er is ook voor die wegen gekozen omdat de N370 een voorbeeld is van een weg in een landelijk gebied en de andere door verstedelijkt gebied loopt. Omdat ze in verschillende provincies liggen, kunnen de onderzoeksresultaten beter met elkaar worden vergeleken.
Verwarring wegwerken
Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken gaan na wat precies de problemen zijn. Nodigt de toestand van de weg uit om negentig te rijden terwijl er een bord van vijftig staat? Moeten bestuurders vertragen omdat er dwarswegen zijn, en staan er borden om dat diets te maken?
Een ander vaak voorkomend probleem is de verschillende visie die Vlaamse gemeentes er over één en dezelfde gewestweg op nahouden. Bij het overschrijden van de grens tussen de gemeentes gaat de maximumsnelheid plots omhoog of omlaag. Voor wie daar niet elke dag passeert, kan dat verwarrend zijn.
Tegen het einde van dit jaar wil Crevits op basis van de vaststellingen langs die twee stukken weg en een meer theoretisch onderzoek bij het Steunpunt Mobiliteit en Openbare werken een plan van aanpak ontwikkelen. Op basis daarvan zal ze de snelheidsregimes op alle gewestwegen op elkaar afstemmen.
'De bedoeling is om een aantal vaste criteria te ontwikkelen om de snelheid op aan te passen', zegt de woordvoerster van Crevits. 'Op die manier willen we komen tot een wegennet dat zorgvuldig en slim is. Iedereen ziet dat er veel borden staan, maar ze zijn niet altijd herkenbaar. Je moet merken dat je in een bebouwde kom bent om vijftig te rijden, net zoals het gepast is negentig kilometer per uur te rijden op een verbindingsweg waar niemand woont en de zwakke weggebruikers veilig zijn afgescheiden.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GKU3HF82V, gevonden op maandag 24/10/2011
Commentaar:
Eindelijk, in Brussel hebben ze ontdekt dat ze al jaren teveel verschillende snelheidborden vlak na elkaar zetten en op plaatsen waar er zouden moeten staan, zijn er geen te bespeuren. Misschien kunnen ze dit laatste ineens aanpakken. Er zijn zo wel meer gewest-, provincie- en gemeentewegen waar men dringend eens kritisch moet bekijken welke verkeersborden er nodig zijn en welke er echt staan. O ja, eerst kunnen ze misschien een item in de nieuwsberichten maken waarin de verkeersregels worden uitgelegd, want ook daar schort er wat bij de bevolking. Voorrang van rechts, wat is dat nu weer voor iets? Jawel, ook waar géén verkeersborden staan!
Dus minister Crevits: rij maar eens zelf langs onze vlaamse wegen en tracht maar eens elk bord te bekijken dat je tegenkomt en te denken over degene die je niet tegenkomt. En bedenk dan maar eens hoeveel zuurverdiende belgische centjes de firma's die de borden maken al in hun dure zakken gestoken hebben.