PDA

Bekijk de volledige versie : Mannen slimmer dan vrouwen? Pure onzin


Barst
10th November 2005, 23:44
Mannen slimmer dan vrouwen? Pure onzin


BRUSSEL - 'Mannen hebben een veel hoger IQ dan vrouwen'. Met die kreet gooiden twee Britse wetenschappers enkele maanden geleden olie op het vuur van de oorlog tussen de geslachten. En dat salvo bleef niet onbeantwoord, want nu meldt de Observer dat een tegenonderzoek brandhout maakt van bovengenoemde conclusie.


De vraag heeft al voor ontelbare studies gezorgd. De meest recente daarvan verscheen in augustus, toen dr. Paul Irving en professor Richard Lynn op basis van een indrukwekkende ogende reeks statistische gegevens vaststelden dat het zogenaamd sterke geslacht ook het intelligentste geslacht is.

Dat kon natuurlijk niet goed aflopen, zeker niet omdat Paul en Richard onmiskenbare mannennamen zijn, en zeker niet nadat de krant The Sun, bij monde van een mannelijke journalist, triomfantelijk uitriep 'We hebben het altijd geweten, de man is slimmer dan de vrouw'. Nu verschijnt dus de repliek, in het gezaghebbende vakblad Nature nog wel en net terwijl ook het oorspronkelijke onderzoek in het British Journal of Psychology wordt gepubliceerd.

Lynn en Irving baseerden hun ophefmakende vaststelling op een IQ-onderzoek bij mannen en vrouwen en daaruit bleek volgens hen dat er tweemaal zoveel mannen zijn met een IQ van 125 (het cijfer voor veel mensen die met grote onderscheiding afstuderen) dan vrouwen. En een 'geniaal' intelligentiepeil van 155 vind je volgens deze vorsers bij mannen ruim vijf maal zo vaak als bij vrouwen.

Volgens de zeer scherpe repliek in Nature vertoont het cijfermatig onderzoek van Lynn en Irving zeer veel gebreken. Niet alleen zouden Lynn en Irving de IQ-studies die zij verwerkten zeer selectief hebben uitgekozen, ze zouden alle bevindingen die niet pasten in hun stelling doelbewust hebben genegeerd. Wat de criticus deed afsluiten met de woorden ,,de verschillen in IQ tussen de geslachten zijn, als ze al bestaan, te gering om belangwekkend te zijn''.


DS, 06-11-2005 (ml)

DorienFaes
22nd November 2005, 18:37
"de verschillen in IQ tussen de geslachten zijn, als ze al bestaan, te gering om belangwekkend te zijn''.

Dit is de meest verstandige zin uit het gehele artikel. Toen ik de titel van dit artikel las dacht ik "oei, welke overduidelijke bewijzen zijn hiervoor gevonden?". Na het lezen van het artikel bedacht ik dat er geen duidelijke bewijzen gevonden zijn! Dat er veel mannen zijn met een IQ van 125 betekent nog niet dat mannen slimmer zijn. Het is wel zo, mannen denken veel simpeler en zullen voor problemen die moeilijk en ingewikkeld zijn, voor de vrouw, een heel eenvoudige oplossing kunnen bedenken. Veel vrouwen zitten met vele zaken tegelijkertijd bezig terwijl mannen zich op 1 ding concentreren en dit dan ook beter en sneller afgewerkt krijgen dan vrouwen. Ik ben er wel van overtuigd dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen het denken van vrouwen en mannen. Waarom maken mannen zich minder snel druk om bepaalde zaken? Mannen hebben volgens mij een logischer inzicht. Dat logisch inzicht zorgt ervoor dat mannen sneller voor een doordachte oplossing kunnen zorgen. Ook ligt het volgens mij aan de hormonenwerking. Bij de vrouwen werken de hormonen veel harder en zorgt ervoor dat veel vrouwen met wisselende stemmingen te maken krijgen. Deze wisselelde stemmingen zouden er op hun beurt weer voor kunnen zorgen dat vrouwen in verwarring gebracht worden of prikkelbaar zijn voor bepaalde zaken en daardoor niet meer "helder" kunnen denken.
Waarom vrouwen 3 dingen tegelijkertijd kunnen en de man maar 1. Ik weet niet. Ik denk dat dit aan het feit ligt dat vrouwen die in het huishouden staan kunnen makkelijk een wasmachine opzetten, terwijl de aardappelen koken en aan het stofzuigen zijn. Maar een man krijgt een taak voorgeschoteld werkt deze taak af en denkt niet verder na over wat hij nog zoal kan doen. Dit is dan weer heel tegenstrijdig met wat ik zei dat mannen logischer kunnen nadenken. Daarom denk ik dat er uiteindelijk geen wezenlijk grote verschillen bestaan tussen het IQ van een man en dat van een vrouw. Ik denk dat mannen en vrouwen elkaar sowieso beïnvloeden. Wanneer de man thuis komt van het werk en gooit zijn kleren waar die staat (simpele oplossing) dan wordt de vrouw hierdoor negatief beïnvloedt want zij heeft net schoongemaakt. Wanneer een vrouw tegen haar man steeds herhaald dat de werkkleding in de was hoort wordt de man geïrriteerd want hij vindt dat de vrouw zeurt enz....
Uiteindelijk bekomen we altijd wel tot een evenwicht tussen man en vrouw. Of de mannen echt slimmer zijn??? ONZIN!!!!!