PDA

Bekijk de volledige versie : "80 procent kan geen dag zonder Facebook"


Jolien.Helsen
21st October 2011, 16:47
"80 procent kan geen dag zonder Facebook"
21/10/11, 11u11
Bron: De Morgen
Bijna 80 procent van de Facebookgebruikers kan geen dag zonder het checken van de sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit een online bevraging bij 2.500 internetters door Coed Magazine, College Candy en Busted Coverage.
Terwijl 79 procent van de respondenten geen dag zonder Facebook kan, is de site checken blijkbaar ook een van de eerste bezigheden 's morgens. 44 procent van de ondervraagden doet dat elke dag nog voor het tandenpoetsen.

Bezorgd
Meer dan de helft van de bevraagde Facebookers zegt bovendien erg bezorgd te zijn over zijn groeiende afhankelijkheid van de sociaalnetwerksite voor nieuws over de levens van vrienden. Sommigen besloten 'cold turkey' te gaan en hun profiel gewoon te verwijderen. 20 procent van hen kon de lokroep van Facebook echter niet weerstaan en maakte een nieuwe account aan.

Zeventig procent van de ondervraagden zou zijn profiel wel verwijderen als Facebook ooit besluit geld te vragen voor de dienst - iets wat trouwens nooit zal gebeuren, aangezien Facebook helemaal geen geld nodig heeft van gebruikers, enkel hun gegevens.

Irritatie
92 procent meent verder dat veel posts overbodig zijn. De meest irritante updates zijn onder andere emotionele songteksten, updates van fanpagina's, politieke statusupdates, babyfoto's van vrienden en updates van check-in-apps.

65 procent van de respondenten zou in verlegenheid gebracht worden als anderen konden zien welke profielen ze het vaakst bezoeken. Zes procent zegt ooit iemand te hebben gedumpt via een Facebookbericht. 45 procent van de respondenten geeft toe getagged te zijn op een foto met een glas te veel op. (sam)

Eigen mening:
De grote titel ‘80% kan geen dag zonder Facebook’ trok mij enorm aan. Is dit werkelijk zo? Dan lijkt dit zeer beangstigend. Dit betekent dat er een grote afhankelijkheid is van sociale netwerksites.
Ik geloof best dat België ook zeer hoog zou scoren bij deze bevraging. Je gaat al snel ‘effe’ FB bekijken, gewoon om de laatste nieuwtjes te weten.
De bevraging van dit artikel vind ik wel niet relevant. De steekproefgrootte bedraagt maar 2500 bevraagde internetters, wat uiteraard zeer klein is. Vandaar dat ik na het lezen van het artikel, de ‘machtige’ titel minder relevant vond.
Uiteraard blijft het wel shockend om te horen dat zoveel mensen FB bekijken, zelfs ’s morgens… Misschien spreken we dan al wel van een verslaving?

Jynthe
21st October 2011, 19:26
Ik schrik niet echt van de resultaten van dit onderzoek. Zeker niet in een maatschappij als de onze, waar computergebruik en sociale netwerksites wel erg zijn ingeburgerd.
Ik geef het toe, ook ik heb een 'routine' van het dagelijks checken van mijn profiel, om onder andere net zoals hierboven reeds gezegd is, 'de laatste nieuwtjes te checken'. Wat wel belangrijk is, is dat ik er iets anders niet voor zou laten. Facebook is een welkome vorm van ontspanning en het invullen van een bepaalde nieuwsgierigheid, maar ik zal altijd grote voorrang geven aan activiteiten 'in real life'!

Maar let's face it; Facebooken is voor de meeste mensen volgens mij maar net zo normaal geworden als het checken van hun post of hun e-mail.

peacheach
21st October 2011, 22:07
80% Van de facebookers checkt de site elke dag? Dit lijkt me echt heel veel. Er zijn natuurlijk maar 2500 mensen bevraagd en we weten de gemiddelde leeftijd niet. Ik kan best geloven dat jongeren elke dag (meerdere malen) facebook openen, maar voor oudere generaties zou 80% me echt verbazen.
Het is al gebleken dat social netwerksites als facebook zeer verslavend kunnen werken. We zijn constant online uit angst iets te kunnen missen en er niet meer bij te horen. Deze 'informatiestress' heeft verschillende namen zoals infobesitas of FOMO ‘fear of missing out’. Dit kan blijkbaar tot klachten leiden zoals vermoeidheid, concentratieproblemen en slaaptekort.. Misschien is dit dan toch iets om bezorgd over te zijn? De rest van het artikel lijkt voor mij te bestaan uit random bijeengesprokkelde facebook-feitjes..

Caroline Verbraeken
21st October 2011, 22:17
Ik verschiet niet van deze resultaten. We hebben vandaag bijvoorbeeld een school met buitengewoon secundair onderwijs bezocht en een les ICT bijgewoond. Het was duidelijk dat de leerlingen niet veel met de computer ( waaronder het programma Word) omgingen waar ik niet verbaasd van was. Toen ik vroeg of ze graag met de computer werkten en of ze vaak de computer gebruikten kregen we het antwoord: jawel, maar enkel voor Facebook. Ik stel mij er vragen bij of het wel zo goed is voor iedereen waaronder zeker jongeren om zo vaak in contact te komen met Facebook. Ik vind het ook nog altijd gevaarlijk en misleidend. Maar toch betrap ik mijzelf erop dat ook ik mijn profiel van Facebook (meestal) dagelijks check.