PDA

Bekijk de volledige versie : Indische meisjes krijgen andere voornaam


Barst
21st October 2011, 11:28
Indische meisjes die Nakusa (Ongewenst) heten, krijgen andere voornaam


Honderdvijftig meisjes in India die gebukt gaan onder de voornaam Nakusa, wat ongewenst betekent, krijgen dit weekend een andere voornaam, als onderdeel van een campagne tegen discriminatie van meisjes. Bhagwan Pawar, een ambtenaar die zich inzet voor de rechten van meisjes, zegt dat er meer dan 200 Nakusa's rondlopen in Satara, in de westelijke deelstaat Maharashtra. Vooral arme ouders stellen in India geen prijs op een dochter. Die wordt beschouwd als een financiële last, onder meer vanwege de bruidsschat die moet worden betaald als ze trouwen.

Veel meisjes die Nakusa heten, willen volgens Pawar af van hun voornaam. "Ze voelen zich er erg slecht door, het heeft een grote psychologische impact", zegt Pawar.


Blog HLN, 21/10/11 (anp/lpb)

eline.de.roover
21st October 2011, 11:37
Dit vind ik een zeer mooi initiatief, zeker in deze landen is het vaak dat de vrouw extra ondergewaardeerd bekeken wordt. Door deze maatregel toe te treffen gaan ze in mijn opzicht al een mooie stap vooruit. Al bergijp ik niet dat ouders hun kinderen deze naam dureven te geven. Voor ons is het slechts een vertaling en zoekt men ook niet meteen de naliggende betekenis van een naam. Maar dit woord heeft al meteen de 'ongewenste' betekenis. Dit doen ze slecht omdat ze in armzalige toestand leven en doordat ze een meisje baren hier ook een bruidschat voor zouden moeten betalen. Vreselijk! Hun dochter dan maar ongewenst noemen en gratis weggeven, terecht dat men deze meisjes de kans geeft een nieuwe naam te krijgen.

Raisa.Docx
21st October 2011, 12:44
Ik ben het volledig eens met Eline! Meisjes zijn in India veel minder waard dan jongens. Dit heeft vooral te maken met de dure bruidschat die betaald moet worden. Toch vind ik het jammer dat je als arm gezin een dochter krijgt en weet dit kind minder waard is en zal zijn dan zonen, er toch voor kiest om het kind zo'n naam te geven. De liefde voor je kind zou eindeloos moeten zijn en boven je financiële situatie moeten staan! Het stelt me gerust dat deze meisjes hun namen mogen veranderen, dit zou anders zeer onterecht zijn. Het geven van deze naam heeft ook een psychologische impact op deze meisjes waardoor ze onder andere een minderwaardigheidsgevoel ontwikkelen en niemand wil zijn/haar kind dit toch aan doen? Ben ik toch eventjes blij dat de naam die ik in India kreeg niet Nakusa was..

Willem.Van.den.Broeck
23rd October 2011, 16:40
Ik vind het geweldig dat ze hun namen gaan veranderen en hoop dat er meer dat gaan doen (als ze het natuurlijk psychologisch erg vinden).
Ik weet niet hoe erg (vrouwelijke) discriminatie daar is, maar ik hoop dat door deze campagne de discriminatie daar wordt verminderdt.

Laura.Cabanier
24th October 2011, 19:04
Fantastisch idee!

Ik vraag me af waarom je je kind zo noemt? Mag noemen, vooral...
Bij ons zijn dat soort namen helemaal niet toegestaan, en bestaat er een
degelijke regel waaraan een voornaam moet voldoen.
(Niet beledigend, geen merknamen, geen voorwerpen, ...)

Misschien nog een idee om dat daar ook aan te schaffen?