PDA

Bekijk de volledige versie : Cd's kopieren voor eigen gebruik?


Pieterjan
10th November 2005, 18:08
,,Cd's kopiëren voor eigen gebruik moet kunnen'

Test-Aankoop en de BEUC, de overkoepelende Europese consumentenorganisatie, vinden het onaanvaardbaar dat wie cd's voor eigen gebruik kopieert, aanzien wordt als een dief. Samen met Europees parlementslid Zuzana Roithova lanceren Test-Aankoop en de BEUC daarom een Europese campagne voor de erkenning van de rechten van de consument in een digitale omgeving.
In België mogen platenmaatschappijen bijvoorbeeld nog steeds cd's vergrendelen om zo het kopiëren van muziek onmogelijk te maken. De Belgische wetgeving druist hiermee in tegen de Europese richtlijn over het auteursrecht, die ondubbelzinnig stelt dat bepaalde vorm van privékopie mogelijk moeten blijven.

Daarenboven moeten consumenten die hun gekochte cd's niet langer mogen kopiëren voor eigen gebruik nog steeds een speciale auteursrechtentaks betalen bij de aankoop van cd-branders of blanco cd's, aldus de organisaties. Om een einde te maken aan deze situatie, pleit Test-Aankoop voor een herziening van de recente wet op het auteursrecht.

BELGA


Hieronder zal ik nog een artikel plaatsen uit het: "De Standaard- archief" dat hier nauw bij aansluit.

Pieterjan
10th November 2005, 18:10
donderdag 15 september 2005

Privé-kopie van cd is geen recht

BRUSSEL - De Belgische consument heeft niet het recht om een kopie te maken van een door hem gekochte cd. Dat is de stand van zaken na een arrest van het hof van beroep in Brussel (Franstalige rol) van 9 september ll. De zaak werd ingespannen door de consumentenorganisatie Test-Aankoop, tegen vier grote platenfirma's: Sony, EMI, BMG en Universal.
Test-Aankoop spande de zaak aan omdat de technische beschermingsmaatregelen die platenfirma's in cd's steken, de consument beletten die privé-kopie te maken. Daarop heeft de consument nochtans recht, meent Test-Aankoop. Een eerder arrest van de rechtbank van eerste aanleg (25 mei 2004) weerlegde dat echter.

Fabienne Brison, professor in auteursrecht aan de VUB en advocaat te Brussel, nuanceert. ,,Test-Aankoop spreekt over een recht op kopie, terwijl de auteurswet de privé-kopie enkel als uitzondering vermeldt. Dan komt een moeilijke vraag: betekent het feit dat er een ,,uitzondering'' op het auteursrecht voor de privé-kopie is, meteen ook dat er een nieuw ,,recht'' op privé-kopie voor de gebruikers gecreëerd wordt? Als Test-Aankoop dat aannemelijk zou kunnen maken, verliezen de producent, de uitgever, enz. het recht om het product technisch te beveiligen tegen het privé-kopiëren.''

Het nieuwe arrest stelt niet onomwonden dat er geen recht op privé-kopie is, meent Brison. ,,Het is een puur technisch arrest dat eigenlijk stelt dat de gekozen procedure niet de juiste is, waardoor men niet eens komt tot de echte vraag (bestaat er recht op een privé-kopie). Met andere woorden, de uitzondering van de privé-kopie is geen auteursrecht, maar dat betekent nog niet dat dat die uitzondering geen ,,recht'' kan zijn. Die vraag blijft juridisch open. ''

Test-Aankoop kan nu naar het hof van cassatie gaan, maar zolang blijft het vonnis in eerste aanleg over dat aspect (de auteurswet van 2004) gelden. Dat stelde dat er geen ,,recht'' is op een privé-kopie voor gebruikers. Bovendien, stelt Brison, is op 22 mei 2005 een nieuwe auteurswet in voege gekomen die de de problematiek van de technische beschermingsmaatregelen nu regelt. ,,Die wet wil de belangen verzoenen van rechthebbenden en consumenten. Bepaalde gebruikers, zoals scholen, kunnen eisen dat de technische beveiliging ongedaan gemaakt wordt. Deze regel geldt echter niet voor de uitzondering van de privé-kopie.''

Dat alles betekent, besluit Brison, dat Belgische consumenten niet het ,,recht'' hebben om een privé-kopie te maken van een cd die ze gekocht hebben, als deze technisch beveiligd blijkt te zijn tegen het kopiëren.

(vpb)

wim leenaerts
10th November 2005, 18:28
Laat ze maar beveiligen a volonté, als ze dan die taks op CD-branders en blanco schijfjes teniet doen mag er voor mijn part gerust een beveiliging op muziekCD's.
Om te beginnen zullen wss alleen de grote platenmaatschappijen hun CD's beveiligen en aangezien de groepen waar ik naar luister niet bij die maatschappijen zitten (en daar hopelijk nooit terechtkomen) zal ik er geen last van hebben :D

Ik ben er trouwens van overtuigd dat ze nooit een beveiliging kunnen ontwikkelen waar niet binnen de 2 weken een "remedie" tegen gevonden is. Een waterdichte kopieerbeveiliging is volgens mij onmogelijk...

Ik kan hier nog wel even over doorgaan, maar het komt erop neer dat platenmaatschappijen geldwolven zijn. Als ze de CD's al eens wat goedkoper zouden maken hé :rolleyes: