PDA

Bekijk de volledige versie : Oermoeder van alle zoogdieren gevonden


marloe.vanherck
16th October 2011, 16:19
Een in China gevonden fossiel van 160 miljoen jaar oud is het oudste bekende zoogdier.

Lange tijd is gedacht dat zoogdieren pas goed het levenslicht zagen nadat zo’n 65 miljoen jaar geleden de dinosaurussen van de aarde waren gevaagd door een komeetinslag. Die zoogdieren kwamen toen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen, er waren voorlopers van, maar die zouden klein en onbenullig geweest zijn, en zeker nog niet lang zijn meegegaan.

Dat beeld klopt niet langer. Paleontologen hebben al fossiele zoogdieren van meer dan 100 miljoen jaar oud ontdekt. De publicatie in het topvakblad Nature van een spitsmuisachtig fossiel van naar schatting 160 miljoen jaar oud duwt het bestaan van zoogdieren echter veel verder terug in de tijd dan men voor mogelijk had gehouden.

Het zijn dus effectief kleine mormels geweest die aanleiding gegeven hebben tot het ontstaan van de uiterst diverse groep die zoogdieren geworden zijn, maar ze zijn 100 miljoen jaar vroeger ontstaan dan een tijd geleden nog gedacht werd.

Het diertje werd Juramaia genoemd: Jura-moeder (Jura is het tijdperk waarin het leefde). De ontdekking ervan spoort wonderwel met genetische gegevens over de split tussen zoogdieren die eieren leggen, die een buidel dragen en die een moederkoek hebben (de drie belangrijkste groepen). De kans is dus reëel dat dit diertje een van de eerste zoogdieren was. (DD)

bron: www.knack.be

Mening:
Als leerkracht geschiedenis in spe kan ik niet anders dan dit artikel interessant vinden. Dit is een belangrijke ontdekking omdat deze, als de ouderdomsberekeningen kloppen, de voorgaande theorieën grondig wijzigt. Dit diertje schuift het ontstaan van de zoogdieren ineens 60 miljoen jaar op! Dit bewijst ook maar weer eens dat de geschiedenis een onzekere wetenschap is en dat de huidige ideeën altijd kunnen wijzigen door nieuwe ontdekkingen.

Cindy.Remijsen
17th October 2011, 09:00
De ontdekking van een fossiel van 160 miljoen jaar oud, vind ik zeer indrukwekkend. Hoewel we soms de indruk krijgen dat de wetenschap al bijna alles kan verklaren, toont dit artikel aan dat deze verklaringen misschien niet (helemaal) correct zijn en dat er ook nog vele zaken zijn, waarover we (bijna) niets van weten.

Toch zou ik oppassen met het trekken van conclusies, want er staat in het artikel vermeld dat het fossiel ‘naar schatting’ 160 miljoen jaar oud is. Van de neutrino’s dacht men ook even dat ze sneller bewogen dan het licht, maar achteraf bleek dit een fout in de berekening te zijn.

marloe.vanherck
17th October 2011, 12:45
Daar heb je gelijk in. We mogen niet te snel conclusies trekken want men is nog niet 100 % zeker. Daarom dat ik ook zeg: 'als de berekeningen kloppen'.