Inloggen

Bekijk de volledige versie : 85 procent jongeren houdt woord en drinkt niet (te veel)

Eva.Van Peer
16th October 2011, 12:29
De Europese Nacht Zonder Ongevallen vond plaats in de nacht van zaterdag 15 oktober en zondag 16 oktober in de 27 lidstaten van de Europese Unie.

In Belgie werden jongeren die naar huis gingen gecontroleerd aan de ingangen van 35 discotheken op alcohol- en drugsgebruik.

5000 jongeren verleenden hun samenwerking en 85% van deze jongeren hielden ook hun woord. Ze hadden namelijk niet te veel gedronken.

Bron:
N.N. 85 procent jongeren houdt woord en drinkt niet (te veel). GVA, 2011-10-16, (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1085105/85-procent-jongeren-houdt-woord-en-drinkt-niet-te-veel.aspx)

Mening:
Dit toont aan dat een groot deel jongeren toch een gevoel voor verantwoordelijkheid heeft.
Ze zijn zich dus ook bewust van wat er mis kan gaan als men dronken achter het stuur zit.
Dit bewust zijn kan komen door het feit dat de politie veel controle doet en dat er in de media ook wel aandacht aan besteed wordt.

Ik vind dit een heel goede evolutie.

Raisa.Docx
16th October 2011, 19:35
Ik ben het volledig eens met Eva dat dit een zeer goede evolutie is! Alcohol kan jongeren vaak het gevoel geven "erbij te horen" of "zich goed in hun vel te voelen", maar er zijn inderdaad nog jongeren die het gevaar van alcohol inzien. Het mag dan wel legaal en sociaal aanvaard zijn, toch lucht het me op dat er nog jongeren zijn die zich verantwoordelijk opstellen. Persoonlijk drink ik niet, aangezien ik er ook niet tegen kan. Vroeger eens een glaasje of twee, maar ik heb zelf ondervonden dat feesten en plezier ook zonder alcohol kan. Dan nog liever rondlopen met een cola, dan betrapt te worden op rijden onder invloed. Het stelt me echt gerust dat mede dankzij de controles en de invloed van de media de meeste jongeren toch nog hun gezond verstand gebruiken.

Tinne Sysmans
16th October 2011, 21:41
Ik vind dit zeker een goede evolutie en het is ook goed dat er een goede campagne wordt gevoerd. Natuurlijk is er nog altijd die 15% die wel dronken achter het stuur zou kruipen. Die 15% is meestal ook verantwoordelijk voor de vele weekendongevallen. Ook deze jongeren moeten hun verantwoordelijkheid opnemen.
Ik kan mij niet inbeelden om te rijden als je weet dat je teveel gedronken hebt. Natuurlijk is die 85% zich wel bewust van het gevaar en gaat het dus zeker de goede richting uit.

charlotte.vanlooy
25th October 2011, 21:02
Ik ben het volledig eens met de antwoorden van mijn mede studenten! Alcohol schaadt de gezondheid, maar kan ook op andere manieren schade brengen. Je leest het meer en meer in de krant, of je ziet het op tv. Jongeren die na een nachtje uitgaan dronken achter het stuur kruipen en een ongeluk veroorzaken, meestal met slechte afloop. Carpoolen kan hierbij misschien een goede oplossing zijn. Meestal is er altijd wel één iemand in je groep die niet drinkt of die slechts 1 of 2 alcoholische consumpties drinkt. Alcoholcontroles worden soms ook vermeld op de radio en dan proberen de meeste jongeren deze te omzeilen, maar eigenlijk is het voor hun eigen bestwil! Mijn motto luidt: "amuzeren is niet gelijk aan alcohol consumeren"!