PDA

Bekijk de volledige versie : Therapie voor pedofielen naast kleuterschool


Evelien.Verlinden
15th October 2011, 12:52
HASSELT - Een van de grootste kindercentra van het land krijgt vanaf december gezelschap van zedendelinquenten die via therapie hun leven willen beteren.
De Hasseltse kindercampus vormt met onder meer een grote kleuterschool en een kinderdagverblijf één van de grootste kindercentra van het land, goed voor meer dan 350 kinderen. Die krijgen op de campus vanaf december gezelschap van zedendelinquenten die daar therapie willen volgen.

Donderdagavond werd inderhaast een ouderraad van kleuterschool De Triangel bijeengeroepen. Daarop werd meer uitleg gegeven. Dat zoiets voor heel wat onbegrip, paniek en woede zorgde, laat zich raden. De teneur op de vergadering was duidelijk: Hoe is zoiets in godsnaam mogelijk? Wie bedenkt zoiets?

'De meeste ouders zijn zelfs nog niet op de hoogte. Hoe kunnen we zo'n dramatisch scenario vermijden?', vraagt een verontruste vader zich af. Dat laatste lijkt alvast niet evident. In 2009 werd namelijk op die locatie een bouwvergunning toegekend aan de VGGZ, de vereniging geestelijke gezondheidszorg. Twee jaar later is het moderne gebouw af. Oorspronkelijk was het de bedoeling om er naast de administratie enkel een kinderen- en jongerenteam en een afdeling voor volwassenen die kampen met allerlei problemen onder te brengen. De VGGZ heeft echter ook een forensisch team, dat agressieplegers en veroordeelde zedendelinquenten, waaronder pedofielen, begeleidt.

Tussen de kinderen

Bij het kinderdagverblijf De Hummeltjes wachten ze in spanning op een geruststellende uitleg. 'Twee jaar geleden werden we geïnformeerd over de mogelijke komst van een nieuw centrum', zegt directrice Anne-Marie Meuws. 'We vangen recent ook geruchten op dat er plegers van zedendelicten in zouden opgevangen worden. Op een speciale infoavond eind september bleek dat heel wat ouders bezorgd waren, de voorbije dagen stonden er ook heel wat ongerust voor mijn deur.'

Schepen van onderwijs Karolien Mondelaers (CD&V) is als buurtbewoonster goed op de hoogte van het tumult. 'Ik begrijp de emotionele reacties. Toch is het een weloverwogen keuze en heb ik uit alle gesprekken begrepen dat het reële risico nihil is. De VVGZ heeft hier trouwens al jaren een onberispelijke reputatie.'

Patiënten met schuldbesef

'Een deel van onze patiënten zijn inderdaad zedendeliquenten', zegt Karen Beuckx, directrice van VGGZ. 'Mensen die van kortbij opgevolgd worden door een justitieassistent. De meeste onder hen kregen probatievoorwaarden opgelegd. Heel belangrijk om weten is dat het gaat om mensen die weten dat ze iets fout gedaan hebben en in ons dagcentrum, onder strikte begeleiding van psychologen, psychiaters en gedragstherapeuten, hun problemen willen aanpakken en oplossen. We werken enkel met patiënten met een zeker schuldbesef.'

Dagelijks zullen er in het centrum gemiddeld ongeveer zes zedendelinquenten behandeld worden. 'Slechts 1,3 procent onder hen heeft feiten op kinderen gepleegd', zegt ze. Toch is niet uit te sluiten dat schoolkinderen en bijvoorbeeld veroordeelde pedofielen samen op een bus zullen zitten. 'Dat is inderdaad nooit uit te sluiten, maar nogmaals, het gaat om mensen met schuldbesef die in behandeling zijn voor iets wat ze nooit meer willen meemaken. We gaan ook nog uitvoerig vergaderen en communiceren met alle betrokken partijen om te zorgen dat alles vlot verloopt. Zo zullen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat onze patiënten pas arriveren nadat de school al bezig is.'

15 oktober 2010
(http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=CU3H465B)

Ik vind dat de Standaard het probleem een beetje opblaast. Van alle patiënten die in het gebouw naast de school behandelt zullen worden zijn er maar 6 zedendeliquenten die dagelijks behandelt zullen worden. En slechts 1,3 procent van deze patiënten heeft de feiten op kinderen gepleegd. De school zal overigens ook extra maatregelen nemen op de patiënten zodat kinderen en patiënten niet om hetzelfde uur aankomen. Dus waarom al die drukte? Ik kan wel een beetje de ongerustheid van de ouders begrijpen maar de delinquenten worden uiterst goed begeleid en in het oog gehouden door de VVGZ dus volgens mij zijn al die mensen ongerust voor niets.

Lynn.Van.Hoof
17th October 2011, 22:19
Ik geef Evelien gelijk. Het wordt allemaal opgeblazen. Het is niet dat ze er een heel centrum vol zedendelinquenten neerplanten, er zullen er maar 6 in het hele gebouw aanwezig zijn. En toch snap ik ergens de reactie van ouders en omwonenden. Hun kinderen spelen en sporten daar, bijna elke dag van de week. Of dat zo bevorderlijk is voor het 'herstel' van die zedendelinquenten is mij toch ook een raadsel. Natuurlijk zijn de ouders bang dat die delinquenten iets aan hun kinderen gaan doen. Toch denk ik dat ze een beetje overdreven reageren.