Inloggen

Bekijk de volledige versie : Twee op drie tienjarigen hebben GSM

Suzy Buyens
12th October 2011, 08:56
Volgens OIVO is het aantal gsm-bezitters jonger dan 13 jaar 'merkelijk toegenomen in vergelijking met 2009'. Twee op de drie 10-jarigen hebben een gsm. Bij de 11-jarigen is dat al drie kwart en vanaf 12 jaar hebben bijna alle jongeren een gsm, zo luidt het.

Wie een gsm heeft, gebruikt die ook steeds vaker. De jongeren sturen gemiddeld bijna 90 sms-berichten en bellen een tiental keer per week. Vijftienjarigen zijn de kampioenen van de sms'jes: zij sturen er gemiddeld bijna 140 per week. Tienjarigen starten met een twintigtal tekstberichtjes per week.

Ook jongeren blijken niet gespaard te blijven van commerciële boodschappen op hun mobieltje. Een op de drie zegt al reclame te hebben gekregen op zijn gsm. Een op de tien werd al eens ongewild ingeschreven op een betalende gsm-dienst.

De jongeren kiezen hun gsm meestal zelf, maar het zijn de ouders die veelal de aankoop en de kosten voor hun rekening nemen. Dat betekent niet dat de ouders streng toekijken op het gsm-gebruik van hun kroost: slechts een vijfde van de jongeren zegt dat ouders bepaalde regels opleggen. 'De ouders leggen minder regels op voor het gsm-gebruik dan voor tv-kijken of het gebruik van het internet', aldus OIVO.

Een op de vijf jongeren heeft overigens een smartphone, besluit het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties nog uit de bevraging van bijna 3.000 10- tot 17-jarigen eind 2010 en begin 2011. Het centrum raadt ouders aan de jongeren te waarschuwen voor de mogelijke risico's van gsm-gebruik.

Bron: Nieuwsblad, 13 oktober 2011, internet http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111012_008

Mijn mening:
Het verbaast mij dat twee op drie tienjarigen een GSM hebben. Hoewel het in sommige gevallen nuttig kan zijn, bv. wanneer een kind alleen een heel eind met de fiets naar school moet of wanneer ze alleen de bus moeten nemen. Wat mij nog het meest de wenkbrauwen doet fronsen is dat ouders geen regels opleggen voor het GSM gebruik naar kosten en tijd.

Cindy.Remijsen
13th October 2011, 11:28
Net zoals Suzy verbaast het mij dat twee op drie tienjarigen een GSM hebben. In de lagere school vind ik het niet nodig dat kinderen een gsm hebben, want ze worden nog afgezet en opgehaald aan de schoolpoort. Dat kinderen, die alleen met de bus of fiets naar school gaan (zoals in het middelbaar vaak het geval is) een gsm hebben, vind ik dan wel nuttig. Het geeft hen een veiligheidsgevoel: als er iets gebeurd, kunnen ze altijd iemand bereiken.

Natuurlijk speelt ook het sociale aspect van de gsm een rol. Kinderen willen er graag bijhoren, dus als alle klasgenootjes een gsm hebben, willen zij er natuurlijk ook één. Het is dus de voordelen afwegen tegen de nadelen.

Verder vind ik het ook vreemd dat ouders geen regels opleggen, bellen en smsen kan toch veel geld kosten, dus dan vraag ik mij af vanwaar die jongere kinderen dat halen. Als de ouders het voor hen betalen, dan hebben ze toch een zicht op het gsm-gebruik van hun zoon of dochter en zou ik denken dat ze wel regels opleggen, wanneer de kosten te hard oplopen.

Als de kinderen zelf hun gsm moeten betalen, begrijp ik wel dat ouders hier geen overzicht over hebben, maar dan kunnen er toch nog regels opgelegd worden. Als een vijftienjarige gemiddeld 140 smsen per week verzend, dan moet dit thuis toch opvallen.

Tot slot wil ik nog zeggen, dat ik het zeer positief vind dat er wel regels zijn voor het tv-kijken of het gebruik van internet.