PDA

Bekijk de volledige versie : De jeugd van tegenwoordig: nog altijd beleefd


Cindy.Remijsen
10th October 2011, 18:15
[SIZE=2]De jeugd van tegenwoordig: nog altijd beleefd[/SIZE]

Het is de gewoonte dat oudere generaties de jongere 'amoreel', 'ongemanierd' en 'wild' vinden. Een opmerking wordt typisch voorafgegaan door 'in mijnen tijd' en afgesloten met 'de jeugd van tegenwoordig! Jaja'. Maar klopt dat ook? Volgens Brits onderzoek van de jongerenorganisatie Young Foundation... niet!
De Britten, altijd al wat beleefder, stijver en geremder dan de rest van de wereld, hechten een enorm belang aan waarden, normen en manieren. Ook daar heerst het idee dat 'de jeugd van tegenwoordig' een onbeleefd, agressief zootje is dat erop los vloekt en geen respect heeft voor de ouderen.

Grootste ergernissen
Ze ergeren zich vooral aan gsm'en in de supermarktrij, luide muziek in oortjes, vloeken in het openbaar, dronken luidruchtigheid, sms'en of typen terwijl iemand tegen je praat, voorsteken, 'alstublieft' en 'dank u' vergeten en afval op straat gooien.

Maar wetenschappers spreken vierkant tegen dat het slecht gesteld is met de beleefdheid of beschaafdheid van de jeugd. Dat concluderen ze na een bevraging van mensen die vaak in contact komen met (boze) andere mensen, zoals receptionisten, buschauffeurs, taxichauffeurs en winkelbedienden.

Haast en spoed
Gehaaste mensen, die volgens het cliché luidop vloeken en anderen opzij duwen, zouden zelfs attenter zijn dan de mensen die meegaan met de stroom. Die laatsten koesteren wrok, ze vloeken als het ware in zichzelf terwijl ze 'gevangen' zitten in de stroom en (te veel) tijd hebben om alles op te merken dat hen niét aanstaat.

Sociale klassen
De mate van beleefdheid is ook niet gelinkt aan sociale klassen: jongeren uit achtergestelde buurten zijn dus niet onbeleefder of agressiever dan de jongens en meisjes die naar peperdure privéscholen worden gestuurd.

Slecht geheugen hebben wij
Waarom we dan wel dat idee hebben dat het allemaal bergaf gaat? Omdat we een slecht geheugen hebben: we vergeten onze eigen 'foutjes', en we beseffen niet hoe vaak we zélf in de fout gaan. Ten derde zijn we ook (te) snel beledigd door de fouten die anderen maken: alsof ze het expres doen, puur om ons te pesten. Terwijl het net als onze eigen fouten vaak onbewust is gebeurd.

Tot slot speelt ook de omgeving een rol. Woon je in een buurt met veel jongeren, dan heerst er meer tolerantie tegenover jeugdig gedrag. Wie daarentegen jong is in een wijk met veel bejaarden heeft pech: daar is zelfs 'gewoon' gedrag algauw 'te'.

Elke dag opnieuw... en opnieuw
Het onderzoek benadrukt wel het belang van 'basisbeleefdheid': "Alstublieft en dank u wel zeggen, mensen goeiemorgen of prettige dag toewensen, een stoel afstaan, correct omgaan met gsm's en hoe gereageerd wordt op andere mensen zijn maar een paar voorbeelden van 'dagdagelijkse beleefdheden' die een wonderbaarlijke impact hebben op de gemeenschap en de respectvolle relaties die daar bij horen", argumenteert een van de onderzoekers, Will Norman.

"Onbeleefdheid daarentegen kan de zaken uitzonderlijk snel doen ontsporen. Het maakt een situatie snel stresserend, onplezant en zoals met alle dingen lokt onbeleefdheid nog meer onbeleefdheid uit."
De les is duidelijk: minder snel zijn met de conclusies, ook in eigen boezem kijken en vooral: zelf altijd beleefd en vriendelijk reageren. Verander de wereld, start bij jezelf: het blijft actueel. (edp)


Bron: gevonden op 10 oktober 2011 op het internet: http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kind...d-beleefd.dhtml

Motivatie:
Het artikel gaat over de jeugd van tegenwoordig en aangezien ik zelf nog een student ben, reken ik mijzelf bij deze categorie van mensen. Ik vind het zeer positief dat er eens een artikel gepubliceerd wordt, dat de jongeren niet in een slecht daglicht zet en dat de vooroordelen ontkracht. Daarnaast vind ik het zeker waar dat je met een vriendelijke lach en een beleefd gebaar ver kan komen, ongeacht de leeftijd of sociale klasse.

Suzy Buyens
12th October 2011, 08:59
Beleefdheid vind ik ook zeer belangrijk. Met een vriendelijk woord of een beleefd gebaar komt men veel beter over. Ik ben het ermee eens dat er zeker nog beleefde jongeren zijn, ongeacht de sociale achtergrond.

Olivier.Wuyts
19th November 2011, 22:02
Ik ben het eens met Cindy dat het zeer positief is dat er eens een artikel gepubliceerd wordt, dat de jongeren niet in een slecht daglicht zet en dat de vooroordelen rond jongeren ontkracht. “Het is de gewoonte dat oudere generaties de jongere 'amoreel', 'ongemanierd' en 'wild' vinden.” Deze zin laat deze vooroordelen al duidelijk merken. Persoonlijk kan ik niet goed tegen onbeleefde mensen. Met onbeleefd te doen kom je nergens.

Een ander vooroordeel dat hier ontkracht wordt is het vooroordeel dat mensen uit een lagere sociale klasse minder beleefd zouden zijn dan mensen uit hogere sociale klasse.
Dit vind ik wel zeer interessant want ik had dit zelf niet verwacht.

Sabrina
20th November 2011, 15:52
[QUOTE=Cindy.Remijsen]

Slecht geheugen hebben wij
Waarom we dan wel dat idee hebben dat het allemaal bergaf gaat? Omdat we een slecht geheugen hebben: we vergeten onze eigen 'foutjes', en we beseffen niet hoe vaak we zélf in de fout gaan. Ten derde zijn we ook (te) snel beledigd door de fouten die anderen maken: alsof ze het expres doen, puur om ons te pesten. Terwijl het net als onze eigen fouten vaak onbewust is gebeurd.
[/QUOTE]

Het is gemakkelijker om een ander te bekritiseren dan naar jezelf te kijken.
Zoals in het artikel staat voelen we ons snel beledigd door de fouten die andere maken. We hebben het gevoel dat de anderen dit expres doen, om ons te pesten. De meeste mensen zijn veel te ik-gericht. Het stoort mij, ik heb er last van dus de jongeren in kwestie houdt geen rekening met mij. Bijgevolg vind ik hem onbeleefd, ongemanierd, ... en ga zo maar door.

Daarnaast houden we zelf ook niet altijd rekening met anderen maar we verwachten wel dat zij rekening houden met ons. Vaak wordt er gezegd: het is weer een jongeren. Dit zijn vooroordelen die er moeilijk uit te krijgen zijn.

Als ik dan kijk naar elementaire beleefdheid dan denk ik ook aan je autopinker opzetten op de rotonde of iemand van rechts/links voorlaten wanneer je zelf toch aan het aanschuiven bent. Dit is ook een vorm van rekening houden met je medemens. Een die vaak niet gehanteerd wordt.
Zoals het artikel het al zegt. Kijk eerst in eigen boezem voor je anderen de vinger wijst.

Michael Van Deun
21st November 2011, 10:06
Ik word er echt vrolijk van als ik dit artikel begin te lezen, eindelijk wordt de cliché van de negatieve jongeren doorbroken. Jongeren zijn nog steeds beleefd, dat is volgens mij nooit anders geweest. Maar jongeren behandelen anderen meestal zoals ze zelf behandeld worden, ik weet uit ervaring hoe gevoelig dat ligt. Dus soms moet je niet met de vinger wijzen naar de jongeren, wat vooral oudere mensen vaak openbaar doen, maar ook eens naar de andere partij. Dit artikel kan je zelfs veel breder trekken naar de algemene visie tegenover jongeren die niet echt positief is. Er zijn natuurlijk grote verschillend, maar doorsnee denk ik niet dat mensen recht hebben van klagen. Ik spreek dan vooral over de hardwerkende studenten die ook nog eens naast hun schoolwerk centjes bijverdienen om eens iets te kunnen doen voor hun familie en partner. Dat vind ik een goede instelling, want het helpt de socialiteit bevorderen naast de economie en ze werken voor de pensioenen van de vorige generatie (in de mate van het mogelijke!) ... Wat is dan voor velen het probleem (zonder naar de uitzonderingen te kijken)? Op zich hebben wij het zelfs in het westen heel wat beter dan sommige jongeren elders, dat bewijst onderstaand artikel.

'Turks-Nederlandse jeugd in isolement'

Toegevoegd: maandag 10 jan 2011, 09:08

De positie van Turks-Nederlandse jongeren in de samenleving is zeer zorgwekkend. Dat stellen tien Turkse Nederlanders onder wie pedagogen en onderzoekers in een manifest in de Volkskrant.

Volgens hen is er een groeiende groep jongeren met psychische problemen en keert een deel zich helemaal af van de Nederlandse samenleving. Daardoor dreigen ze in een maatschappelijk isolement te raken.

Ook zijn er jongeren die steeds conservatiever denken over de islam.

In het manifest staat dat steeds meer Turkse jongeren het gevoel hebben "tweederangs burgers" te zijn en dat ook te zullen blijven.

Erkenning

"De Turkse gemeenschap is heel erg naar binnen gericht", zegt bedrijfsadviseur Aydin Daldal, een van de ondertekenaars. "We hebben zoveel mogelijk geprobeerd de problemen zelf op te lossen. Maar onze zelfredzaamheid blijkt ontoereikend."

De schrijvers van het manifest willen meer erkenning voor de problemen van de Turks-Nederlandse jongeren. Ze doen een beroep op de overheid en het bedrijfsleven om de jongeren te helpen meer deel uit te maken van de samenleving.

Bron: http://nos.nl/artikel/210603-turksnederlandse-jeugd-in-isolement.html

Dit artikel geeft ons een beeld van hoe het allemaal kan misgaan. Het is niet altijd de jongeren die verantwoordelijk zijn als het misgaat met hen, soms ligt dit ook gewoon aan de omgeving en het milieu waar zij opgroeien. Mensen moeten dit eens leren dat het niet altijd de jongeren zijn. In dit geval gaat het dan nog om buitenlanders vanuit perspectief van België, dus discriminatie is ook nog eens een factor die erbij komt. Ik keur door dit artikel te gebruiken niet alles goed wat er gebeurd hier en ginds, maar ik wil ook duidelijk maken dat ze niet allemaal even slecht zijn. Misschien toch eens iets om af en toe bij stil te staan ...