PDA

Bekijk de volledige versie : Amerikaan vrijgelaten die 17 jaar lang onschuldig vastzat


veerle.grauwmans@khk.be
9th October 2011, 21:36
De 37-jarige Obie Anthony is gisteren vrijgelaten uit een gevangenis in Los Angeles. Hij zat zeventien jaar vast voor een moord die hij nooit heeft gepleegd. De man kan opnieuw van zijn vrijheid genieten nadat zijn vonnis vier dagen geleden vernietigd werd. Dat schrijft ad.nl.

De dertiger kreeg destijds levenslang zonder kans op vervroegde vrijlating. Hij mocht de cel uiteindelijk verlaten nadat aan het licht was gekomen dat de enige getuige van de moord zoveel jaar geleden een valse verklaring had afgelegd.

De voormalige veroordeelde heeft altijd volgehouden dat hij onschuldig was en de plaats van de misdaad nooit heeft betreden.

Anthony werd uiteindelijk geholpen door een groep Californische rechtenstudenten die de zaak 3,5 jaar lang hebben onderzocht. De studenten waren ook een belangrijke hulp bij het heropenen van de zaak voor de rechter.

Obie Anthony reageerde opgelucht op zijn vrijlating. "Ik wil me vanaf nu inzetten voor veroordeelden die in dezelfde situatie zitten als ik. Maar eerst ga ik eens deftig eten, tijd doorbrengen met mijn familie en naar een basketbalwedstrijd van de LA Lakers gaan zien", liet Anthony weten nadat hij weer op vrije voeten was. (adha)
HLN, 05/10/11 17u51

Ik vind dit een beetje schokkerend. Deze man werd 17 jaar geleden beschuldigd voor een moord op basis van één getuigenis.
Deze getuigenis blijkt nu vals te zijn. IK vraag me dan af of dit de enige aanwijzing was om hem te beschuldigen van de moord? Waren er nog bewijzen tegen hem of enkel die ene getuigenis?
Alsnog vind ik het zeker onterecht dat deze man zomaar 17 jaar werd vastgehouden, en niet eens een schadevergoeding krijgt.
Ik mag ook hopen dat de man die een valse getuigenis aflegde, ook een straf heeft gekregen, want valse getuigenissen is natuurlijk tegen de regels van de wet.
Postief is wel dat de man een nieuw blaadje krijgt, de jaren gevangenis komen niet op zijn strafblad te staan. Hierdoor kan de man een nieuw leven beginnen en niet de nadelen ondervinden van zijn valse beschuldiging.

charlotte.verboven
10th October 2011, 14:58
Ik ben het wel volledig eens met Veerle maar ik vind toch dat we dit niet te licht mogen opnemen. Die man is zomaar even 17 jaar van zijn leven kwijt.
Ik vind dat ze dit niet zomaar mogen laten passeren. Eerst en vooral vind ik dat dit een les moet zijn voor de rechters. Dat ze niet op basis van 1 getuigenis iemand levenslang mogen opsluiten. Ik hoop ook dat die getuige een zware straf krijgt. Ook vind ik dat die man na die waarschijnlijk verschrikkelijke 17 jaar op zijn minst een grote schadevergoeding moet krijgen! Ik hoop ook dat dit vele mensen aan het denken stelt.