PDA

Bekijk de volledige versie : Zeven verkrachtingen per dag in België


Barst
8th October 2011, 14:10
Zeven verkrachtingen per dag in België


Er gebeuren dagelijks zeven verkrachtingen in België. Dat blijkt uit cijfers van SOS Viol, een organisatie die hulp biedt aan slachtoffers van seksuele agressie. Dat bericht La Dernière Heure zaterdag.


De schatting is gebaseerd op het aantal klachten dat geregistreerd werd bij de politie. Het effectieve aantal ligt nog hoger, want niet alle slachtoffers van seksueel geweld durven aangifte doen.

In 75% van de gevallen is de dader een bekende, meestal iemand uit de directe omgeving van het slachtoffer, aldus Joëlle Delmarcelle, psychologe bij SOS Viol.


Blog DS, 08-10-2011

Indy.Van.Noten
8th October 2011, 16:33
Ik vind dit schandalig! Vooral als je je dan bedenkt dat de meeste verkrachters serieverkrachters zijn. Daarom niet met een perfect patroon en ritme: maar ze doen het wel meerdere keren, en dat ongestraft!
Ik hoorde een tijdje terug op de radio een suggestie van iemand (laat me even de naam kwijt zijn, en op internet vind ik hem ook niet) om een DNA-database aan te leggen. Iedereen die ooit in contact is gekomen met de politie doordat zij een vorm van seksueel misbruik of voyeurisme of dergelijke hanteerden zou een DNA-staal moeten afgeven en al deze stalen zouden in een databank moeten worden opgeslagen. Toen ik het op de radio hoorde gaf men ook het voorbeeld van Ronald Janssens : Deze was al eerder in contact gekomen met de politie door een lichte vorm van seksueel misbruik. Als men toen een staal van hem had afgenomen en had bijgehouden was de zaak veel eerder opgelost geweest en hadden er slachtoffers vermeden kunnen worden.

Bij mijn opzoekwerk op het internet ben ik ook deze site tegengekomen: http://www.een.be/programmas/koppen/dna-databank-of-niet. Hierin zeggen ze dat het een dure maatregel zou zijn voor België en veel werk zou verschaffen, maar ik denk dat je er uiteindelijk veel geld en werk mee uitspaart door minder lange en minder uitgebreide onderzoeken te moeten gaan doen naar klachten van seksueel misbruik/seksmoorden/...

charlotte.vanlooy
8th October 2011, 20:07
Is het nog wel veilig om 's avonds alleen de straat over te steken?
Ik hoorde net in het nieuws van 19:00 uur op VTM dat een politeman aan een vrouw vroeg of zij hem wou betalen in natura omdat haar keuringsbewijs van de wagen niet inorde was. De man beweerde dat er op deze manier niets aan het licht zou komen. De vrouw werd onder druk gezet en ging daarom dus in op zijn "avance",ook dit werd als verkrachting beschouwd. Hebben politiemannen geen voorbeeld functie? De affaire met Dutroux kan hier zeker ook vermeld worden, de feiten dateren echter wel van eind jaren 90 maar er word nog steeds veel over gepraat. Men kan dus concluderen dat deze zaak toch wel een afdruk achter liet bij de meesten onder ons.

EvelienBroeckx
9th October 2011, 18:53
Triestig, heel triestig. Als meisje/vrouw is het de dag van vandaag bijna onverantwoord om 's nachts alleen over straat te komen. Toch heb ik er geen zin in om mijn vrijheid te gaan beperken, omdat er zieke mannen op onze wereld rondlopen. Een vriendin van mij is drie jaar geleden verkracht en dit gebeurde zelfs op klaarlichte dag. Toen dit pas gebeurd was, durfde ik bijna niet meer buiten komen. Ik wilde dat er altijd iemand met me meefietste, zelfs overdag. Na een tijd werd ik het beu en heb ik besloten om het van me af te zetten. Klinkt misschien grof, maar volgens mij is het gewoon 'wrong place at the wrong time.' :(