PDA

Bekijk de volledige versie : Onderhandelaars hebben communautair akkoord


nic.andriessen
8th October 2011, 13:10
De acht onderhandelende partijen hebben het communautaire gedeelte van de onderhandelingen vannacht afgerond. Ze zijn het eens geraakt over de laatste bevoegdheids- overdrachten, zoals het verkeersbeleid en de brandweer, en over samenvallende verkiezingen.

De federale, gewestelijke en Europese verkiezingen kunnen voortaan theoretisch samenvallen. Vanaf 2014 zullen alle legislaturen 5 jaar duren. De gewestelijke en Europese legislatuur was al 5 jaar, de federale legislatuur is nu 4 jaar en wordt dus opgetrokken.

In 2014 zullen de drie verkiezingen (Europees, federaal, gewestelijk) sowieso samenvallen. Daarna (vanaf 2019 dus) wordt het een keuze. Het nieuwe parlement zal dan de huidige tekst met tweederde meerderheid moeten goedkeuren als het wil dat de federale en Europese verkiezingen voortaan altijd samenvallen.

De gewesten en gemeenschappen mogen van die datum afwijken, en bijvoorbeeld een week vroeger verkiezingen houden, maar enkel als er in de betrokken parlementen een tweederde meerderheid voor gevonden wordt.

Indien de federale regering zou vallen voor de termijn van 5 jaar is uitgedaan, dan moet een nieuwe regering enkel de termijn vervolledigen zodat samenvallende verkiezingen met de Europese verkiezingen mogelijk blijven.

Wat betreft de brandweer en de Civiele Bescherming is beslist om dit een federale bevoegdheid te houden.

Eerder waren de onderhandelaars het al eens geworden over politieke vernieuwing. Zo zouden nieuwe ministers een toelatingsproef moeten afleggen in het parlement, zoals de "examens" van Europese commissarissen in het Europese Parlement. Er zou ook een einde komen aan de schijnkandidaten: een Vlaams parlementslid dat bijvoorbeeld verkozen wordt in de Kamer, moet dan ook echt die zetel innemen.

Wegcode: gedeelde verantwoordelijkheid

Het verkeersbeleid wordt deels geregionaliseerd. De essentiële elementen zouden nog wel bepaald blijven door de federale regering. Het gaat dan om de snelheidsbeperkingen op de autosnelwegen, de vorm van de verkeersborden en het rechts rijden.

Het grootste deel van het beleid inzake verkeer zou evenwel worden overgeheveld naar de gewesten. Het gaat dan om de snelheidsbeperkingen op secundaire wegen, bepalingen inzake rijbewijs en rij-opleiding en de signalisatie bij wegwerkzaamheden. Voortaan zouden ook de boetes worden geïnd door de gewesten. Ook het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid zou dus worden gesplitst.

Alles nog eens nalezen en dan naar de Kamer

De medewerkers van Di Rupo zullen dit weekend de teksten nog verder afwerken. Maandag komen de onderhandelende partijen dan bijeen om de teksten nog eens grondig na te lezen. Dinsdag zal Di Rupo de teksten voorstellen in de Kamer. De teksten zullen dan ook publiek worden gemaakt.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/111008_AkkoordRond

Mijn motivatie:
Op dag 482 na de verkiezingen valt er eindelijk een communautair akkoord uit de lucht. Ik vind het knap dat Vlamingen en Franstaligen het eindelijk eens zijn geworden over het aanpassen van de structuren van ons land met het oog op het beter functioneren van ons land. BHV is gesplist, een belangrijke kiezel in de schoen is weg. Overheveling van bevoegdheden, financieringswet, ... Hier zitten zaken in waar Vlaanderen al JAREN op wacht. Maar we moeten ook nuchter blijven. De onderhandelaars gaan het nu pas hebben over de zaken die wij, de burgers, écht zullen voelen. Er wacht ons land een heuse besparingsopdracht. Ik hoop dat onze huidige generatie politici daar een degelijk antwoord op vindt. De besparingen mogen niet enkel op de kap van de jongeren vallen. De oudere generaties vergeten wel eens dat ze onze samenleving niet van hun ouders geërfd hebben, maar het in bruikleen hebben van de jongere generaties. Jong en oud, arm en rijk, werkend en niet-werkend, ... iedereen zal hand in hand moeten gaan tijdens de volgende besparingen.