PDA

Bekijk de volledige versie : Menselijke stamcellen met kloontechniek aangemaakt


Indy.Van.Noten
7th October 2011, 11:16
Menselijke stamcellen met kloontechniek aangemaakt

Een team Amerikaanse wetenschappers is erin geslaagd menselijke pluripotente stamcellen aan te maken door eicellen te herprogrammeren met volwassen huidcellen. Over deze wetenschappelijke maar ethisch-controversiële doorbraak staat te lezen in het jongste nummer van het wetenschappelijke vakblad Nature.

Een team rond Scott Noggle en Dieter Egli van het New York Stem Cell Foundation Laboratory gebruikte een variant van de kloontechniek die in 1996 tot het schaap Dolly heeft geleid. De wetenschappers brachten in een menselijke eicel de kern van een huidcel van een volwassen donor - een diabetespatiënt - aan, maar behielden daarbij de kern van de eicel.

Chromosomen
Via de herprogrammering van die eicel verkregen de vorsers 13 gekloonde menselijke embryo's in een vroeg stadium en dus een gedeeltelijke kopie van de donor. Maar elk bezaten drie sets chromosomen in plaats van twee. Dit betekent dat ze abnormaal waren en niet levensvatbaar indien ingeplant in een baarmoeder.

Specifieke patiënten
Het betrof in dit geval ook pluripotente stamcellen: zij kunnen leiden tot meerdere soorten cellen van het menselijk organisme en dus tot behandeling van specifieke patiënten.

Voor een therapeutisch gebruik is evenwel het wegnemen van de extra set chromosomen nodig.

Fraude
Deze doorbraak komt het dichtst bij het werkelijk klonen van een mens. In 2004 berichtte een Zuid-Koreaanse vorser daarin te zijn geslaagd, maar achteraf bleek hij te hebben gefraudeerd.

In zijn editoriaal beklemtoont Nature dat Noggle en Egli zelf niet de controversiële term "klonen" gebruiken. (belga/sg)
06/10/11 09u12

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1329589/2011/10/06/Menselijke-stamcellen-met-kloontechniek-aangemaakt.dhtml

Motivering:
Door deze ontdekking kan men meer onderzoek gaan doen naar een medicijn voor kanker en andere ziektes en is er misschien meer kans tot dit te vinden. Voor mij persoonlijk is dit zeer relevant aangezien er veel te veel mensen sterven aan kanker (en andere ziektes) en ik persoonlijk meer geld/tijd zou steken in onderzoek hiernaar dan in onderzoek naar vb. de invloed van hoognodig moeten plassen op het beslissingsvermogen. (lees: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1326741/2011/09/30/Leuvense-professor-wint-Nobelprijs-voor-absurd-onderzoek.dhtml)

Michael Van Deun
7th October 2011, 12:44
De wetenschap is weeral een stap verder, dat is in mijn ogen goed nieuws. Deze nieuwe ontwikkelingen, ontdekkingen of vooruitgang is altijd een volgende stap die opnieuw de basis wordt voor verdere boekingen. Hierdoor is er weer een nieuwe laag gelegd voor onderzoek aan ziektes zoals kanker, tumors, noem maar op ... Ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat onderzoek en de wetenschap steeds dichter bij (tijdelijke) oplossingen komt die uiteindelijk wel eens doorbrekend kunnen zijn voor een mensenleven. Er wordt redelijk wat van budget aan gespendeerd, en ook mankracht vinden is niet altijd zo moeilijk omdat er zeker en vast mensen rondlopen die net mijn mening delen, maar hun willen engageren om dit onderzoek verder te zetten. Ik ben dan ook blij dat er zo'n mensen zijn, want velen hebben al heel wat te danken aan deze enthousiaste en doorzettende wetenschappers. Zelf zou het niets voor mij zijn, maar ik apprecieer hun werk wel enorm!

marloe.vanherck
16th October 2011, 16:32
Ik ben blij dat er steeds wetenschappers zijn die, ondanks de commentaar over ethiek, blijven onderzoek doen rond de productie van menselijke stamcellen. Het klonen van mensen wordt door zoveel mensen gevreesd omdat het doet denken aan een of andere sciencefictionfilm. Daarom steigert de wereld als iemand het over menselijke stamcellen heeft. Wat sommigen echter vergeten is dat stamcellen ook een revolutie kunnen betekenen in het onderzoek naar kankerbestrijding en dergelijke. Een ziekte die jaarlijks nog veel te veel slachtoffers eist! Daarom, beste wetenschappers, doe zo verder! :clap: