PDA

Bekijk de volledige versie : Doorbraak in borstkankertherapie


Michael Van Deun
27th September 2011, 11:32
26 sep 2011

Doorbraak in borstkankertherapie

Nieuw geneesmiddel laat vrouwen met een ongeneeslijke agressieve uitgezaaide vorm van borstkanker vijf maanden langer leven met veel minder nevenwerkingen.

Op een conferentie over kanker in Zweden is T-DM1 voorgesteld, een revolutionair nieuw middel in de strijd tegen borstkanker. Het is een combinatie van herceptine – een bestaand geneesmiddel dat cellen van ons immuunsysteem naar tumorcellen stuurt – en emtansine – een zeer krachtig chemotherapiemiddel dat apart niet kan worden toegediend omdat het te giftig is. Vastgehecht aan herceptine begint emtansine pas te werken als het wordt afgeleverd in de kankercel, en laat het bijgevolg gezonde cellen, zoals haarwortelcellen, ongemoeid.

Het combinatiemedicijn heeft als grootste voordeel dat ongeneeslijke patiëntes nog een levensverwachting hebben van veertien maanden, terwijl ze bij traditionele chemotherapie maar negen maanden overleven. Bovendien hebben ze met het nieuwe medicijn veel minder last van nevenwerkingen. Zo had maar 4 procent van de 137 onderzochte patiëntes last van haarverlies, terwijl bij de traditionele behandeling niet minder dan 70 procent van de vrouwen kaal wordt. Verder komen ook misselijkheid, infecties, diarree, bloedarmoede en gezwollen ledematen beduidend minder voor.

T-DM1 is voorlopig nog niet beschikbaar, omdat de voorlopige resultaten van de studie nog moeten worden bevestigd door vervolgstudies. Maar als ook die tests goed verlopen, kan het middel ... in 2012 of 2013 in ziekenhuizen worden gebruikt. (ev)

Bron: http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/home.aspx

Dit vind ik nu eens een belangrijk artikel. Zelf heb ik er niet zoveel baat bij, want borstkanker komt meer bij vrouwen dan bij mannen voor, maar toch vind ik dit zeer belangrijk. Ik heb borstkanker altijd al verschrikkelijk gevonden bij vrouwen, het is een deel van hun vrouwelijkheid die soms verdwijnt omdat een borst moet worden geamputeerd. Daarnaast is het ook een belangrijke factor bij het proces om een moeder te worden, denk maar aan borstvoeding en dergelijke. Natuurlijk zijn andere kankers ook verschrikkelijk, maar dit is toch anders volgens mijn mening. Ik vind het dan ook geweldig nieuws dat er een doorbraak is gekomen in de nieuwe therapie. Op zich is het niet echt een super ontdekking, want wat stellen vijf maanden in een leven voor. Natuurlijk voor die mensen is dat wel al vooruitgang, en zeker de wetenschap kan hierop verder bouwen. Maar hoop wordt niet echt gestimuleerd op deze manier, want je gaat er nog steeds van dood, jammer genoeg. Maar ik kijk wel met een positieve blik naar de toekomst en wat die brengen zal.

dorien.van.heupen
5th October 2011, 14:44
Zoals Michael reeds aanhaalde, kan het voor ongeneeslijke nog steeds geen genezing bieden, maar om het daarom "geen super ontdekking" te noemen, vind ik ook niet helemaal juist verwoord.

...,want wat stellen 5 maanden in een leven voor.
Voor de meeste -gezonde- mensen zou dit inderdaad niet veel voorstellen, maar voor iemand die terminaal ziek is, denk ik dat het toch echt wel iets betekent om enkele maanden langer te kunnen leven.
Niet enkel voor deze persoon zelf, maar ook voor zijn/haar omgeving.

Naast het feit dat een terminaal persoon 5 maanden langer zou kunnen leven met het ontdekken van dit medicijn, is er ook nog eens het geweldig nieuws dat de impact van de nevenwerkingen fel wordt gereduceerd!
Als vrouw een borst moeten verliezen is verschrikkelijk, maar dit kan nog steeds gecamoufleerd worden, waardoor de buitenwereld niet ziet dat je ziek bent.
Maar wat zowel voor een vrouw als voor een man (want die kan uiteraard ook borstkanker krijgen) ook enorm confronterend is, is het haarverlies.
Iedereen kan zien dat je ziek bent, waardoor je wordt aangekeken etc.
Met dit medicijn is de kans op haarverlies veel minder, dus dit deel van de lijdensweg die een kankerpatiënt moet ondergaan, kan al vermeden worden.
Het enige wat ik nog kan zeggen is dat ik hoop dat de vervolgstudies goed verlopen en dat dit medicijn enorm snel op de markt kan komen!

veerle.grauwmans@khk.be
9th October 2011, 21:11
k vind dit zeer positief. Terminaal ziek zijn is vreselijk. Omdat ik zelf iemand kende die terminaal ziek was, weet ik dat zij graag willen dat ze niet anders bekeken worden.In het openbaar was dit vooral het moeilijkste, je zag de mensen kijken en medelijden uitstralen. Dit doet de patiënt onzeker en ongelukkig voelen, ook al weet deze dat die mensen het alleen maar goed bedoelen.
Als dit medicijn de zichtbare neveneffecten en de onzichtbare neveneffecten kan vermijden, is dit al een verlichting van de pijn van de patiënt. Dit schenkt dan de mogelijkheid om toch als een 'normaal' persoon door de laatste maanden van hun leven te gaan.
Hoewel de patiënt hier natuurlijk het meeste uit kan halen, is het niet alleen voor hen een postieve uitvinding. Iemand verliezen aan kanker is niet leuk, zeker niet wanneer je deze persoon voor een lange tijd moet ziet afzien en
je er zelf hulpeloos op toe moet kijken. Als dit medicijn de pijn van de patiënt wat draaglijker kan maken en dit hun leven toch iets of wat verbeterd,
is het voor de mensen rondom de patiënt ook makkelijker om met de ziekte om te gaan.
Ik hoop dat de vervolgstudies optimaal verlopen en dat dit medicijn snel in ziekenhuizen zal verschijnen.