PDA

Bekijk de volledige versie : Steeds meer klachten bij privacycommissie


anneleen.van.saet
27th September 2011, 10:09
Bij de privacycommissie zijn in 2010 11.982 aangiftes ingediend van overtredingen van de privacywetgeving. Dat is een stijging met 92 procent.

De Tijd kon het Jaarverslag 2010 van de privacycommissie inkijken. Het gaat bij de aangiftes over allerhande toestellen die privé-gegevens registreren, in het bijzonder over bewakingscamera's, maar ook databanken die identiteitsgegevens bijhouden. Opvallend zijn ook de 856 aangiftes ingediend door werkgevers die controlesystemen gebruiken om hun personeel in de gaten te houden.

Willem Debeuckelaere, de voorzitter van de privacycommissie, stelt vast dat ministers de (vrijblijvende) adviezen van de waakhondcommissie soms flagrant in de wind slaan. Hij dreigt echter met tegenacties, bijvoorbeeld door naar de Raad van State te trekken.

Bron:
DS online
27/09/2011

Mening:
Ik vind het niet verwonderlijk dat er steeds meer klachten zijn bij de privacycommissie. Onze generatie is de generatie van het digitale tijdperk. Het is verwonderlijk hoe weinig wij nadenken bij wat we doen. We klikken op een knopje en je gegevens worden opgeslagen onder het voorwendsel dat je een wedstrijd kan winnen. Vele onder ons ijveren over meer camera's op straat maar staan er zelden of nooit bij stil dat ook wij op deze camera's zichtbaar zijn. Zonder dat je het goed en wel beseft, registreert een camera je doen en laten. Ik hoop dat we ons bewuster worden van dit fenomeen door dit artikel te lezen. Dat is dan ook de reden waarom ik dit artikel post.
Verder wil ik nog kwijt dat ik het niet vind kunnen dat de adviezen niet altijd met voldoende zorg behandelt worden. Privacy is een mensenrecht en dit moet dan ook bewaakt worden.

Michael Van Deun
27th September 2011, 11:09
Eerlijk gezegd verschiet ik absoluut niet van deze cijfers. Tegenwoordig bestaat het woord 'privacy' enkel nog in een woordenboek. Overal wordt onze privacy aan banden gelegd. Ergens is dit wel nodig voor veiligheid te verkrijgen en misdaad te verminderen, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Zo waren er bijvoorbeeld in mijn middelbare school camera's in de toiletten. Op zich geen probleem? Toch wel! Als die camera's op het algemene lokaal staan afgericht dan heb ik daar geen problemen mee, maar niet als het secretariaat heel het 'plasgebeuren' kan opvolgen! Dit maar een enkel voorbeeld, in dit artikel gaat het natuurlijk wel om veel extremere gevallen. Dus het komt erop neer dat we ergens wel moeten geven en nemen ... Onze privacy wordt deels afgenomen in functie van algemene veiligheid. Kritiek is dan wel of het uiteindelijk effectief en probleemoplossend is, want daar stel ik mij toch ook heel wat vragen bij! Maar er zijn altijd manieren om privacy te verkrijgen, in bijvoorbeeld huiselijke sferen en kringen ...