PDA

Bekijk de volledige versie : Proficiat, u bent (niet) geslaagd


EvelienBroeckx
27th September 2011, 08:30
Maandagmorgen kregen zo'n vierhonderd mensen een brief in de bus dat hun zoon of dochter niet geslaagd is voor het toelatingsexamen van arts of tandarts. Nochtans hadden ze eerder al een brief gekregen waarin stond dat ze wel aan hun opleiding van arts/tandarts mochten beginnen.

‘Ik stond te trillen op mijn benen', zegt Lieve Devos, moeder van een van de studenten. ‘Hoe kon dit nu? Mijn zoon was niet geslaagd bij de eerste zittijd, maar bij de herkansing op 30 augustus slaagde hij wel. Hij had 27 op 40 en daar hadden we een week eerder ook een brief over gekregen. Hij was al ingeschreven en had zijn boeken al gekocht.'

Het bleek om een vergissing te gaan. ‘Er waren twee adressenlijsten: de geslaagden en niet-geslaagden. Nadat alle geslaagden eerder een positieve brief kregen, werd een foutieve adressenlijst aangemaakt waardoor iedereen (geslaagd en niet geslaagd) op de tweede lijst terechtkwam', zegt Willy Sleurs, secretaris van de examencommissie. ‘En al diegenen die op die tweede lijst stonden, kregen een brief dat ze niet geslaagd waren in het toelatingsexamen. Wie al een positieve brief had gekregen, mag de brief van maandag gewoon negeren.'

Bron: De Standaard
Eigen mening:
Pijnlijke vergissing van de examencommissie! :doh: Zo'n grote foute zouden niet mogen gebeuren, want dat heeft toch wel serieuze gevolgen. Sommige studenten waren al ingeschreven, hadden zelfs al boeken gekocht en dit gaat toch om een aardig bedrag. Hopelijk krijgen die studenten nu geen problemen als ze hun boeken terug willen inleveren en als ze de inschrijving ongedaan willen (moeten) maken. Natuurlijk is vergissen menselijk, maar hier lijkt het me een domme fout (ik weet er het fijne niet van natuurlijk). Uit het artikel leid ik af dat het allemaal is misgelopen, omdat de adressenlijsten verwisseld zijn. Zoiets zou niet mogen gebeuren, maar de examencommissie zal nu wel genoeg boze reacties krijgen. We mogen er dus vrij zeker van zijn dat ze in de toekomst niet nog eens zo'n fout maken.