PDA

Bekijk de volledige versie : Na tweeduizend jaar de Dode Zee-rollen eindelijk online

Barst
26th September 2011, 22:56
Na tweeduizend jaar de Dode Zee-rollen eindelijk online

Het heeft tweeduizend jaar geduurd, maar nu staan de Dode Zee-rollen eindelijk online. In samenwerking met Google zijn de eerste vijf van negenhonderd documenten gedigitaliseerd terug te zien op de website van het nationale museum van Israël.

De Dode Zee-rollen verhalen over het leven van de joden en de eerste christenen tijdens het leven van Jezus. De eerste rollen werden in 1947 bij toeval gevonden in een grot in Qumran, Jordanië. De vinder was een jonge bedoeïenherder die een schaap wilde vangen.

De rollen werden tussen 1947 en 1967 aangekocht door Israëlische onderzoekers. In 2008 maakte de Israel Antiquities Authority bekend dat de rollen gedigitaliseerd zouden worden om ze beschikbaar te maken aan een groter publiek. Google werkt eveneens samen met Israël om de eerste overzichtelijke en doorzoekbare collectie te maken van de rollen, meldt persbureau AP.

http://dss.collections.imj.org.il/

Trouw, 26-09-2011 (Hans Klis)

Michael Van Deun
19th October 2011, 20:13
Het digitaliseren van de Dode Zee-rollen geeft in mijn ogen enkel maar voordelen.
Eerst en vooral kunnen de documenten op andere manieren worden opgeslagen, in geval de originelen dreigen te vergaan of er gebeurt iets mee.
Ten tweede vind ik het ook een goed initiatief om deze historische documenten voor mensen publiekelijk te maken. Zowel in Israël, als in de rest van de wereld zijn er hoogstwaarschijnlijk een hoop mensen die graag onderzoek willen doen en nu de mogelijkheid krijgen om deze bronnen te raadplegen! Ik denk dan ook aan mezelf als leraar geschiedenis en toekomstig historici ... Om het heel grof te zeggen, noemen we dit een klein geschiedkundig of historisch orgasme! Want ik meen mij te herinneren dat er vroeger vaak problemen waren om deze documenten te bezichtigen en dergelijke. Door ze nu te digitaliseren, is dat een goed alternatief om zo de originelen te laten rusten.
Natuurlijk is het proces nog op volle gang, maar het idee alleen vind ik al zeer positief! Er is nog veel werk aan de winkel, want het is een heel grote bron, maar er moeten ook mensen zijn die zich daarmee (enthousiast) willen bezighouden. Het zal enkel maar voordelen met zich meebrengen!