PDA

Bekijk de volledige versie : Reclame voor apen


evelien.kolsteeg
23rd September 2011, 14:17
[SIZE=3]Reclame voor apen[/SIZE]

donderdag 22 september 2011 om 14u00

Kunnen ook apen worden beïnvloed door reclame zodat ze voor een bepaald soort voedsel kiezen?

© Reuters

Twee reclamemakers hebben samen met een primatoloog de allereerste campagne voor apen bedacht – met name voor kapucijnapen in gevangenschap. Met echte billboardaffiches willen ze nagaan of ze de apen zo kunnen beïnvloeden dat ze voor een bepaald soort voedsel kiezen.

Volgens de New Scientist is de campagne op menselijke leest geschoeid, door sterk op seks te focussen. Subtiel zijn de beelden niet. Op één ervan staan de geslachtsorganen van een vrouwelijke aap naast een van de ‘voedselmerken’ afgebeeld.

De bedoeling is onder meer na te gaan of de apen een vorm van ‘economisch’ gevoel hebben, zoals wij, ondanks het feit dat ze niet over taal of gesofisticeerde cultuur beschikken. (DD)

Bron: knack.be (http://www.knack.be/nieuws/ondertussen/reclame-voor-apen/article-1195107559943.htm)

Naar mijn mening gaat dit wat ver. Op zich is het al erg dat wij het nodig vinden apen als entertainers in gevangenschap te houden. Nu gaat het zelfs zo ver dat we moeten kunnen beslissen wat zij eten? Ik weet uiteraard dat het niet de bedoeling is om het gedrag van apen jegens eten voortaan te gaan controleren, maar we willen graag weten of we het zouden kunnen.

Op zich is het experiment misschien een 'leuk weetje', maar op een dieper niveau heb ik er echt bezwaren tegen. Voor mij lijkt dit bezigheidstherapie, een uitloop van een dronken weddenschap op café. Het ergste van heel de zaak, is dat er een hoop geld in gepompt wordt. Misschien kunnen we beter de aapjes met rust laten, en ons (geld) concentreren op dingen die echt belangrijk zijn.

Michael Van Deun
24th September 2011, 19:22
We weten ondertussen al langer dan vandaag dat de mens en de apen een gemeenschappelijke voorouder hebben, maar moeten we daarom vandaag de dag zo ver gaan met de bestaande apensoorten? Dit vind ik meer en meer lijken op lichte vormen van misbruik. Apen lijken enorm op de mens en zij bezitten capaciteiten die de mens misschien kunnen benutten. Maar op deze manier vind ik het persoonlijk wel wat ver gaan! Ze moeten die beesten gerust laten, het is al erg genoeg dat voor zo'n dieren vrijheid is ontnomen. Voor de wetenschap is dit misschien een stap in een bepaalde richting die zij uit willen, maar voor dierenrechten kan dit echt niet! Ik sluit mij daarvoor volledig aan bij de visie van Evelien Kolsteeg dat dit eigenlijk deels dierenmishandeling is, maar daarnaast zou het geld beter aan belangrijke zaken worden besteed! Want ook in dit geval is het waarschijnlijk het geld van de werkende mens dat aan dergelijke projecten wordt gespendeerd (verkwist?)!