Barst
23rd September 2011, 14:01
Akkoord tussen Vlaamse regering en Noriant
Het bouwconsortium Noriant mag een deel van de werken aan de Oosterweelverbinding uitvoeren, als de Europese Comissie hiermee akkoord gaat. Noriant en de Vlaamse regering hebben daarover een akkoord bereikt.
De Oosterweelverbinding is de nieuwe Scheldekruising die de Antwerpse ring moet sluiten. De tunnelconstructie moet het sluitstuk worden van het masterplan dat de mobiliteitsknoop in en rond Antwerpen moet ontwarren. Maar het dossier zelf raakte meermaals in de knoop. Eerst voorzagen de plannen in een brug, maar die werd in een referendum weggestemd. Nu komt er een reeks tunnels.
De werken waren al toegewezen aan Noriant, maar met de gewijzigde plannen was niet duidelijk of dat kon doorgaan zonder juridische problemen. Anderzijds kon Noriant met grote schadeclaims dreigen als het alsnog de werken niet mocht uitvoeren.
Alle partijen hebben nu een akkoord bereikt. Noriant krijgt de werken op Linkeroever aan de toltunnel onder de Schelde toegewezen, als ook Europa hiertegen geen bezwaar maakt. Die beslissing kan een jaar op zich laten wachten, maar intussen blijft de aanbestedingsprocedure bevroren. Zegt Europa "nee", dan moet alles opnieuw aanbesteed worden.
De Vlaamse regering keurde ook het akkoord met de stad en de haven van Antwerpen goed over de meerkost van de nieuwe Oosterweelplannen. Stad en haven leggen samen 352 miljoen euro op tafel.
Ook de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien, inclusief 10 km nieuwe tramlijnen en het Operaplein, komt in een stroomversnelling.
In Limburg komt er een elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Die zou op termijn 6,8 miljoen reizigers per jaar moeten kunnen vervoeren.
Blog DS, 23-09-2011
Het bouwconsortium Noriant mag een deel van de werken aan de Oosterweelverbinding uitvoeren, als de Europese Comissie hiermee akkoord gaat. Noriant en de Vlaamse regering hebben daarover een akkoord bereikt.
De Oosterweelverbinding is de nieuwe Scheldekruising die de Antwerpse ring moet sluiten. De tunnelconstructie moet het sluitstuk worden van het masterplan dat de mobiliteitsknoop in en rond Antwerpen moet ontwarren. Maar het dossier zelf raakte meermaals in de knoop. Eerst voorzagen de plannen in een brug, maar die werd in een referendum weggestemd. Nu komt er een reeks tunnels.
De werken waren al toegewezen aan Noriant, maar met de gewijzigde plannen was niet duidelijk of dat kon doorgaan zonder juridische problemen. Anderzijds kon Noriant met grote schadeclaims dreigen als het alsnog de werken niet mocht uitvoeren.
Alle partijen hebben nu een akkoord bereikt. Noriant krijgt de werken op Linkeroever aan de toltunnel onder de Schelde toegewezen, als ook Europa hiertegen geen bezwaar maakt. Die beslissing kan een jaar op zich laten wachten, maar intussen blijft de aanbestedingsprocedure bevroren. Zegt Europa "nee", dan moet alles opnieuw aanbesteed worden.
De Vlaamse regering keurde ook het akkoord met de stad en de haven van Antwerpen goed over de meerkost van de nieuwe Oosterweelplannen. Stad en haven leggen samen 352 miljoen euro op tafel.
Ook de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien, inclusief 10 km nieuwe tramlijnen en het Operaplein, komt in een stroomversnelling.
In Limburg komt er een elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Die zou op termijn 6,8 miljoen reizigers per jaar moeten kunnen vervoeren.
Blog DS, 23-09-2011