Inloggen

Bekijk de volledige versie : 'Nadruk op rekenen en taal schaadt onderwijs'


Barst
22nd August 2011, 18:45
'Nadruk op rekenen en taal schaadt onderwijs'


Nederland dreigt met zijn onderwijs de koers in te slaan waar Engeland en de Verenigde Staten na tien jaar juist weer van terug lijken te komen. Niet verstandig, oordeelt Robin Alexander, hoogleraar onderwijskunde in Cambridge. Er is 'substantieel bewijs' dat het Engelse en Amerikaanse beleid niet werkt.


Minister Van Bijsterveldt wil extra nadruk leggen op taal en rekenen, landelijk vastleggen welk niveau leerlingen daarin moeten halen, meer verplichte toetsen invoeren en streng toezien of scholen wel goed genoeg scoren. Dat is in grote lijnen dezelfde aanpak als waarvoor Engeland en de Verenigde Staten zo'n tien jaar geleden kozen. In die landen heeft die aanpak niet geleid tot het hogere prestatieniveau dat de politiek ermee nastreefde, zegt Alexander. "In feite heeft het de kwaliteit van het onderwijs in den brede geschaad."

Alexander leidde een team van ruim zestig academici dat grootschalig onderzoek deed naar de staat van het Engelse basisonderwijs, de Cambridge Primary Review. De taal- en rekenprestaties lijken wel iets gestegen te zijn, stellen de onderzoekers vast. Maar het staat niet vast of de toetsen waarmee dat is vastgesteld betrouwbaar zijn. Intussen is de nadruk op taal en rekenen ten koste gegaan van andere vakken. Het Cambridge-onderzoek verscheen twee jaar geleden en werd door regering van toen genegeerd. Maar de regering-Cameron lijkt meer geneigd de koers bij te stellen. Ook in de Verenigde Staten is kritiek op het toetsregime. Obama's minister van onderwijs zint op maatregelen om de stress onder leraren te verminderen die met die toetscultuur samenhangt.

Het is teleurstellend, stelt Cambridge-hoogleraar Alexander, dat 'een volwassen land als Nederland' Engeland en de Verenigde Staten nu achterna zou willen gaan.


Trouw, 22-08-2011 (Hanne Obbink)