PDA

Bekijk de volledige versie : Hongeren tegen corruptie


Barst
18th August 2011, 14:09
Hongeren tegen corruptie


JAKARTA - De gevangenneming van Anna Hazare, die strijdt tegen de corruptie, brengt in heel India protesten op de been. Hoewel hij de cel mag verlaten, blijft hij liever zitten. Dat heeft meer effect.


Anna Hazare (74) beschouwt zichzelf als de nieuwe Gandhi, die in India is opgestaan om vooral tegen de toenemende corruptie te strijden. In de voetsporen van Bapu, zoals de Indiërs Gandhi liefkozend noemen, gebruikt de bejaarde activist hongerstakingen als wapen.

Hazare neemt de gevestigde orde onder vuur, die in zijn ogen onbeschaamd de staatskassen plundert. Zo raakt hij een gevoelige snaar, want vooral de Indiase middenklasse heeft schoon genoeg van de grote corruptieschandalen. Die kosten de op de twee na grootste economie van Azië miljarden euro's.

Toch was Anna, zoals de neo-Gandhiaan al in zijn land wordt aangesproken, tot april nog vrij onbekend. In het voorjaar trok de activist voor het eerst vanuit zijn dorp Ralegan Siddhi, gelegen in de zuidelijke deelstaat Maharashtra, naar de hoofdstad om daar met zijn aanhangers een vijfdaagse hongerstaking tegen de 'corrupte regering' van premier Manmohan Singh te houden.


Anticorruptiewet

Aanvankelijk werd de oude man met zijn witte gandhi-pyjama, witte mutsje en veel te grote bril door de elite van Delhi uitgelachen. Maar naarmate de groep betogers groeide, nam ook het respect voor de enigszins kolderieke activist toe. Tussen duizenden aanhangers in eiste Hazare in heldere bewoordingen dat er een sterke ombudsman zou komen. Die moest onafhankelijk corruptie bij hoge ambtenaren en politici, onder wie ook de premier, onderzoeken.

In het nauw gedreven door het groeiende protest onder de bevolking en met nationale verkiezingen in het vooruitzicht, beloofde premier Manmohan Singh dat er een sterke anticorruptiewet zou komen, de Jan Lokpal, die voorziet in de introductie van zo'n corruptiewaakhond. Het parlement heeft inmiddels een wetsvoorstel gemaakt, maar in de ogen van Hazare en zijn aanhangers is het een zwak aftreksel. De premier blijft buiten schot.

Om de regering nog één kans te geven het wetsvoorstel te herschrijven, dreigde Anna Hazare op 16 augustus opnieuw in hongerstaking te gaan. Maar nog voor de activist voor het ochtendgloren zijn huis kon verlaten, werd hij door de politie gearresteerd. Tot woede van zijn aanhangers die zich al in het Jai Prakash Narain Memorial Park hadden verzameld. Hun boosheid nam toe toen de politie de massa uiteenjoeg door een tijdelijk samenscholingsverbod in te voeren.

Premier Singh had nog geprobeerd de hongerstaking te voorkomen door zich in zijn toespraak van afgelopen maandag op Onafhankelijkheidsdag voor een sterke ombudsman uit te spreken. Maar de loze belofte haalde weinig uit.


Inschattingsfout

De regering verwijderde zich verder van de bevolking door Hazare als een raddraaier te omschrijven, die er op uit is de parlementaire democratie om zeep te helpen. Eerder beschuldigde ze de activist ervan banden te hebben met de RSS, de extremistische jongerenbeweging van de grootste oppositiepartij, de Nationalistische Hindoe Partij (BJP).

Met de arrestatie van Hazare en ruim 1.300aanhangers heeft de regering van premier Singh opnieuw een ernstige inschattingsfout gemaakt. Over het hele land neemt het protest toe. Hazare, die de overwinning ruikt, speelt het volk verder tegen Singh uit.

Toen de regering besefte dat Hazare te veel aandacht had gekregen, liet ze hem na enkele uren alweer vrij. Maar de gewiekste bejaarde activist weigerde de gevangenis te verlaten. En dat doet hij nog steeds. Hij gaat pas weg als hij tegen de nieuwe wet mag protesteren. Bij de gevangenis verzamelen zich iedere dag meer sympathisanten.

Het protest verspreidt zich als een golf over India. Duizenden mensen gingen gisteren de straat op om hun woede over de arrestatie van Anna en zijn volgelingen te uiten. Tot in de ver afgelegen noordoostelijke deelstaat Assam namen duizenden boeren, studenten en advocaten deel aan een mars. In de financiële hoofdstad Mumbai droegen honderden mensen de Indiase vlag door de straten en riepen 'ik ben Anna!'.


Geen heilige

Politieke analisten zien de arrestatie en snelle vrijlating van Hazare als een bevestiging dat Singhs regering 'bezorgd, onhandig en radeloos' is door corruptieschandalen. Maar de hongerstakingen zijn volgens Anita Katyal, journaliste bij The Tribune, niets minder dan 'goedkope publiciteitsstunts' van Hazare en zijn volgelingen.

'Hazare is geen heilige en mag zich absoluut niet vergelijken met Gandhi, onze vader van de natie', zegt ze. 'Maar hij weet de gevestigde orde wel aardig in de gordijnen te jagen'.


DS, 18-08-2011 (Wilma van der Maten)

Michael Van Deun
3rd October 2011, 20:27
Iemand die strijd tegen corruptie in de wereld wil tegengaan, is in mijn ogen goed bezig. Ik vind het dan ook meer dan normaal dat er heel wat protest komt door de plaatselijke bevolking wanneer deze man gevangen genomen wordt. Ik zou net hetzelfde reageren, denk ik! De man is eigenlijk een soort politiek leider want hij heeft een groot deel van de bevolking achter hem meegekregen. Hij speelt zijn spel dan ook slim door in de gevangenis te blijven. Dit heeft een veel groter effect naar de buitenwereld toe. Ik ben in elk geval voorstander en ik hoop dat de man nog veel kan bereiken. De instelling is in elk geval al goed!