PDA

Bekijk de volledige versie : Hoorcollege's ter discussie...


Barst
8th October 2004, 00:50
Onderwijsweek / Weg met het hoorcollege!


Tijdens de Nationale Onderwijsweek schopt deze krant tegen heilige huisjes uit het onderwijs. Vandaag: Weg met het hoorcollege. ,,Het zijn net kerkdiensten.''


De docent vertelt en studenten luisteren. Dat is in een notendop de formule van het hoorcollege, sinds jaar en dag de dominante onderwijsvorm op de universiteit. Maar de massacolleges zijn volledig ineffectief en moeten hoognodig verboden worden, zo vindt Wim Weenk, docententrainer aan de Universiteit Twente.

,,Hoorcolleges zijn net kerkdiensten: zodra je naar buiten loopt, ben je vergeten wat de dominee gezegd heeft.'' De boodschap van Weenk is luid en duidelijk: Hoorcolleges? Ophouden daarmee! ,,Studenten zijn net mensen: ze vergeten in zes weken tijd 85 procent van wat ze geleerd hebben.''

En niet alleen steken de studenten volgens Weenk niets op in de colleges, ook de docent raakt ontmoedigd door deze onderwijsvorm. ,,Die denkt, als een student alweer een tentamenvraag niet weet: maar ik heb het toch drie keer uitgelegd? Bovendien is het onmenselijk om van docenten te verwachten dat ze dagelijks zes uur volkletsen.''

Daarom is het belangrijk dat het eenrichtingsverkeer van het hoorcollege tot de verleden tijd gaat behoren, stelt de docententrainer. Effectief studeren vergt andere manieren van onderwijs. Weenk: ,,Docenten moeten niet langer de vragen van studenten beantwoorden -zij dienen de studenten juist vragen voor te leggen. De student kan dan zelf de kennis vergaren die hij nodig heeft om het probleem op te lossen.''

Ter extra motivatie van de student mag de docent van Weenk dan nog één keer in het kwartaal een hoorcollege geven, mits hij een nieuw en fantastisch verhaal ten gehore brengt. ,,Zodat de studenten daarna enthousiast naar de boekwinkel rennen om nog meer kennis te vergaren.''

www.kennisnet.nl/special/onderwijsweek

Trouw, 08-10-2004

Davy V.H.
8th October 2004, 01:02
Originally posted by Barst
Onderwijsweek / Weg met het hoorcollege!


Tijdens de Nationale Onderwijsweek schopt deze krant tegen heilige huisjes uit het onderwijs. Vandaag: Weg met het hoorcollege. ,,Het zijn net kerkdiensten.''


De docent vertelt en studenten luisteren. Dat is in een notendop de formule van het hoorcollege, sinds jaar en dag de dominante onderwijsvorm op de universiteit. Maar de massacolleges zijn volledig ineffectief en moeten hoognodig verboden worden, zo vindt Wim Weenk, docententrainer aan de Universiteit Twente.

,,Hoorcolleges zijn net kerkdiensten: zodra je naar buiten loopt, ben je vergeten wat de dominee gezegd heeft.'' De boodschap van Weenk is luid en duidelijk: Hoorcolleges? Ophouden daarmee! ,,Studenten zijn net mensen: ze vergeten in zes weken tijd 85 procent van wat ze geleerd hebben.''

En niet alleen steken de studenten volgens Weenk niets op in de colleges, ook de docent raakt ontmoedigd door deze onderwijsvorm. ,,Die denkt, als een student alweer een tentamenvraag niet weet: maar ik heb het toch drie keer uitgelegd? Bovendien is het onmenselijk om van docenten te verwachten dat ze dagelijks zes uur volkletsen.''

Daarom is het belangrijk dat het eenrichtingsverkeer van het hoorcollege tot de verleden tijd gaat behoren, stelt de docententrainer. Effectief studeren vergt andere manieren van onderwijs. Weenk: ,,Docenten moeten niet langer de vragen van studenten beantwoorden -zij dienen de studenten juist vragen voor te leggen. De student kan dan zelf de kennis vergaren die hij nodig heeft om het probleem op te lossen.''

Ter extra motivatie van de student mag de docent van Weenk dan nog één keer in het kwartaal een hoorcollege geven, mits hij een nieuw en fantastisch verhaal ten gehore brengt. ,,Zodat de studenten daarna enthousiast naar de boekwinkel rennen om nog meer kennis te vergaren.''

www.kennisnet.nl/special/onderwijsweek

Trouw, 08-10-2004

No offense maar ik heb hetzelfde gevoel in ons auditorium. Overlaatst nog eventjes een infosessie gehad over wat er allemaal van ons verwacht word voor, tijdens en na de stages. En nog kwamen mensen buiten met maar een fractie van alle informatie.

Teveel informatie ineens voor een te groot publiek vind ik. Je hebt als docent ook geen benul van wie er nu mee is en of iedereen het wel gehoord heeft. Vaak moeten sommige leerlingen dikwijsl de uitleg terug hebben van een medeleerling naast hem. Gewoon soms omdat de lln in kwestie zo snel niet kan schrijven.

De drempel om een vraag te stellen dnek ik voor een bomvolle zaal met het oog om af te gaan is nog altijd 10 maal groter dan om hetzelfde te doen voor een klas van 15 personen.

Nu moet je toegeven dat hoorcolleges puur er zijn om zo goedkoop mogelijk les te geven. Zoveel mogelijk lln in een lokaal of zaal met 1 docent ipv 4-5...

Ja zelf een school moet kijken wat hij doet met zijn geld, behalve onze school denk ik want mijn god wij hebben bijna alles van infrastructuur. Enkel die organisatie...:rolleyes:

Barst
8th October 2004, 01:07
Waar zit het dan nog zo scheef met die organisatie? Ik heb de indruk dat 'men' echt wel inspanningen doet om de zaak zo 'smooth' mogelijk te laten verlopen...

Maar dan spreek ik uiteraard als docent... Blijkbaar is er vanuit het perspectief van de student een ander aanvoelen. Maar wij kunnen daar uiteraard alleen maar iets aan doen, als we natuurlijk weten waar het precies fout loopt volgens de studenten...

Marie
8th October 2004, 11:50
Ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem.
Na zo'n 5 à 10 minuten geluisterd te hebben haak ik af. Niet dat de stof me niet interesseerd, maar gewoon omdat ik niet het gevoel heb dat men tegen mij aan het praten is.

Hoorcolleges afschaffen vind ik nu net wel wat te drastisch. Herorganiseren klinkt hier beter : minder volk en misschien kortere lessen.

Ik ben nochtans voorstander van grote klasgroepen maar dan moet je de werkvormen uiteraard aanpassen...

Sara
12th October 2004, 10:59
Hoorcolleges zijn in elk geval niets voor mij ...
Meestal beperken mijn bezigheden zich dan tot het schrijven van een brief, tekenen, en af en toe een paar bladzijden omdraaien ... Bovendien lezen de meeste proffen tijdens hooorcolleges gewoon hun "boekske" voor en lezen kan ik zelf ook ...

Dan vind ik de methode hier op school persoonlijk veel beter ... docenten proberen zelf werkvormen uit, stellen vragen, dagen ons uit ...

Hoedje af, ik leer hier heel wat tijdens de les.