PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderverzorgster ontslagen wegens tik

Barst
18th June 2011, 18:07
Kinderverzorgster ontslagen wegens tik

MECHELEN - Tegen de zin van de ouders van het ‘slachtoffertje' heeft een Mechelse crèche een kinderverzorgster ontslagen wegens ‘fysiek geweld'.

‘Kinderverzorgster Katrijn is ontslagen wegens het gebruik van fysiek geweld.' Dat kregen de ouders van crèche Zwaluwstraat in Mechelen vorige week te horen. Toen ze hoorden wat er precies was gebeurd, maakte de ongerustheid over het lot van hun kinderen plaats voor boosheid: de kleine Lily (21maanden) had niet meer dan een kleine tik gekregen.

‘Ik vind ontslag een veel te zware straf', zegt Kristel Donders, de moeder van Lily. ‘Het was maar een klein tikje, want Lily heeft zelfs niet geweend. En dat terwijl ze normaal snel huilt. Katrijn is een fantastische kinderverzorgster. Bovendien was ze zo overstuur dat ze zelf aan de directie heeft gemeld wat ze had gedaan.'

Kristel stuurde tevergeefs een aangetekende brief naar het stadsbestuur om het ontslag aan te vechten. ‘Drie jaar geleden is er in die crèche een andere kinderverzorgster geweest die de kindjes slecht behandelde', zegt ze. ‘Daar heeft de crèche toen te traag op gereageerd. Misschien wil ze dat nu compenseren?'

Kristel krijgt steun van andere ouders. ‘Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik het hoorde', zegt Leila Azouzat, de moeder van Ayman (bijna 2). ‘Ik zou begrijpen dat ze haar even zouden schorsen, maar een ontslag verdient ze niet. Lily zag toch niet blauw?'

De stad Mechelen is evenwel onverbiddelijk. ‘Fysiek geweld past niet in de filosofie die wij hanteren tegenover kinderen waarover we de verantwoordelijkheid hebben', zegt Marc Lammar, diensthoofd Kinderopvang. ‘We kunnen er begrip voor opbrengen dat kinderen lastig zijn, maar fysiek geweld is een verkeerde reactie.'

Maar is fysiek geweld niet een erg zware term voor een tikje, zeker als de moeder het zelf niet erg vindt? ‘Ik heb alle begrip voor de sympathie die ouders hebben voor een kinderverzorgster met wie ze een band hebben opgebouwd, maar waar moeten we de grens leggen? Je kunt ook niet een beetje zwanger zijn. Je hebt fysiek geweld en geen fysiek geweld. Het gaat om de reactie: je moet je op elk moment bewust zijn van je houding tegenover kinderen. En als je voelt dat je boos wordt, trek je dan even terug en haal een collega.'

Kind & Gezin mengt zich liever niet in de discussie, omdat crèches zelf beslissen over hun personeel. ‘In het algemeen kunnen we zeggen dat Kind & Gezin de pedagogische tik geen positief gedrag vindt', zegt woordvoerster Leen Du Bois. ‘In dit concreet geval is het best dat de ouders zelf met de crèche overleggen over de sanctie.'

Ook de vakbond buigt zich over het dossier. De kinderverzorgster wilde zelf niet reageren om haar ex-werkgever niet voor het hoofd te stoten.

DS, 17-06-2011