Barst
8th October 2004, 01:40
Ongelijke strijd tegen recidiverende bestuurder
BRUSSEL - In Leuven is dinsdagnacht een fietser omvergereden door een recidiverende dronkaard. De correctionele rechtbank van Nijvel behandelt een zaak van een man die al veertien keer dronken achter het stuur werd aangetroffen. Twee berichten van het persbureau Belga, in nauwelijks een uur tijd, maakten gisteren opnieuw duidelijk hoe moeilijk de strijd tegen de bewust kwaadwillige automobilist blijft.
De fietser in Leuven werd zwaargewond overgebracht naar het universitair ziekenhuis Gasthuisberg. De negentienjarige jongen was dinsdagnacht aangereden in de Naamsestraat. De automobilist reed na het ongeval met gedoofde lichten weg, maar hij meldde zich even later bij de politie. Uit een ademtest bleek dat hij te veel gedronken had. Hij kon ook geen identiteits- of boorddocumenten voorleggen.
De man had in september vorig jaar ook al onder invloed een ongeval veroorzaakt. Een maand eerder was zijn rijbewijs ingetrokken wegens dronken rijden. Het parket heeft hem nu aangehouden voor de duur van het onderzoek en zijn rijbewijs voor vijftien dagen ingetrokken. Of dat allemaal veel effect heeft, valt te betwijfelen.
Een zaak voor de correctionele rechtbank van Nijvel, ook gisteren, maakt immers duidelijk dat het nog altijd erger kan. In Nijvel staat een man terecht die al veertien (14) veroordelingen heeft opgelopen omdat dronken achter het stuur zat. De procureur vraagt deze keer een verzwaring van het vonnis dat uitgesproken werd door de politierechtbank en dat niet meer inhield dan een zoveelste intrekking dan het rijbewijs van de man voor drie maanden.
,,De overheid weet inderdaad niet goed hoe ze met die recidiverende bestuurders moet omgaan'', zegt Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). ,,Men is nog altijd bezig met een zoektocht naar de beste manier waarop die groep van hardnekkige verkeersovertreders op betere gedachten gebracht kunnen worden. We weten ondertussen dat de klassieke straffen niet veel helpen. Campagnes hebben op hen al helemaal geen invloed. Er werd hoop gesteld op de alternatieve straffen: hardleerse chauffeurs moeten cursussen volgen.''
Zo volgden vorig jaar 1.378 Belgen een sensibilisatiecursus bij het BIVV. Dat heeft enig effect: uit onderzoek blijkt dat het risico dat een cursist recidiveert 93,3 procent bedraagt van het risico dat een klassiek gestrafte recidiveert. Buitenlands onderzoek wijst uit dat het percentage recidivisten 5 tot 30 procent lager ligt bij mensen die een cursus hebben gevolgd, in vergelijking met mensen die een klassieke straf kregen. ,,Toch lijkt die 30 procent erg optimistisch geschat. Vergeet ook niet dat bestuurders moeten instemmen met die alternatieve straf.''
Moet er dan niet radicaal ingegrepen worden door bijvoorbeeld het rijbewijs definitief af te pakken? ,,Ook dat blijft een maatregel die weinig zoden aan de dijk brengt. In Frankrijk is het rijbewijs met punten van kracht en wat blijkt: steeds meer mensen rijden zonder rijbewijs. Het enige positieve is de vaststelling dat de recidivisten een zeer kleine groep blijven.''
07/10/2004 (domi)
©Copyright De Standaard
BRUSSEL - In Leuven is dinsdagnacht een fietser omvergereden door een recidiverende dronkaard. De correctionele rechtbank van Nijvel behandelt een zaak van een man die al veertien keer dronken achter het stuur werd aangetroffen. Twee berichten van het persbureau Belga, in nauwelijks een uur tijd, maakten gisteren opnieuw duidelijk hoe moeilijk de strijd tegen de bewust kwaadwillige automobilist blijft.
De fietser in Leuven werd zwaargewond overgebracht naar het universitair ziekenhuis Gasthuisberg. De negentienjarige jongen was dinsdagnacht aangereden in de Naamsestraat. De automobilist reed na het ongeval met gedoofde lichten weg, maar hij meldde zich even later bij de politie. Uit een ademtest bleek dat hij te veel gedronken had. Hij kon ook geen identiteits- of boorddocumenten voorleggen.
De man had in september vorig jaar ook al onder invloed een ongeval veroorzaakt. Een maand eerder was zijn rijbewijs ingetrokken wegens dronken rijden. Het parket heeft hem nu aangehouden voor de duur van het onderzoek en zijn rijbewijs voor vijftien dagen ingetrokken. Of dat allemaal veel effect heeft, valt te betwijfelen.
Een zaak voor de correctionele rechtbank van Nijvel, ook gisteren, maakt immers duidelijk dat het nog altijd erger kan. In Nijvel staat een man terecht die al veertien (14) veroordelingen heeft opgelopen omdat dronken achter het stuur zat. De procureur vraagt deze keer een verzwaring van het vonnis dat uitgesproken werd door de politierechtbank en dat niet meer inhield dan een zoveelste intrekking dan het rijbewijs van de man voor drie maanden.
,,De overheid weet inderdaad niet goed hoe ze met die recidiverende bestuurders moet omgaan'', zegt Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). ,,Men is nog altijd bezig met een zoektocht naar de beste manier waarop die groep van hardnekkige verkeersovertreders op betere gedachten gebracht kunnen worden. We weten ondertussen dat de klassieke straffen niet veel helpen. Campagnes hebben op hen al helemaal geen invloed. Er werd hoop gesteld op de alternatieve straffen: hardleerse chauffeurs moeten cursussen volgen.''
Zo volgden vorig jaar 1.378 Belgen een sensibilisatiecursus bij het BIVV. Dat heeft enig effect: uit onderzoek blijkt dat het risico dat een cursist recidiveert 93,3 procent bedraagt van het risico dat een klassiek gestrafte recidiveert. Buitenlands onderzoek wijst uit dat het percentage recidivisten 5 tot 30 procent lager ligt bij mensen die een cursus hebben gevolgd, in vergelijking met mensen die een klassieke straf kregen. ,,Toch lijkt die 30 procent erg optimistisch geschat. Vergeet ook niet dat bestuurders moeten instemmen met die alternatieve straf.''
Moet er dan niet radicaal ingegrepen worden door bijvoorbeeld het rijbewijs definitief af te pakken? ,,Ook dat blijft een maatregel die weinig zoden aan de dijk brengt. In Frankrijk is het rijbewijs met punten van kracht en wat blijkt: steeds meer mensen rijden zonder rijbewijs. Het enige positieve is de vaststelling dat de recidivisten een zeer kleine groep blijven.''
07/10/2004 (domi)
©Copyright De Standaard