Barst
8th October 2004, 01:33
Geluidsisolatie wordt duur
BRUSSEL - Als er een akkoord komt over DHL wordt de geluidsisolatie van woningen opgevist. Ze zou per woning tot 13.800 euro kosten. Hoeveel huizen in aanmerking komen, is nog niet geweten. De regering wil het met 150miljoen euro klaren. Ter vergelijking: in Schiphol valt het project twee keer zo duur uit als gepland.
HET idee van geluidsisolatie ging gepaard met de concentratie van nachtvluchten. Sinds die afgevoerd is ten gunste van spreiding ligt het project stil. De regering wil het idee reactiveren zodra er een akkoord is over de uitbreiding van DHL.
Op een studiemiddag van het Technologisch Instituut, dinsdag in Brussel, tastten experts de mogelijkheden en de beperkingen van geluidsisolatie af. Professor Gerrit Vermeir (KU Leuven) gaf aan dat er ontwaakreacties zijn vanaf 45 dB(A). ,,Een isolatieproject heeft als doelstelling dat die 45 decibel zo weinig mogelijk overschreden wordt'', zei Vermeir.
Als een geluidsbron buiten 80 dB(A) produceert, dempen de gevel en de ramen dat binnen tot zowat 45 dB(A). Rond Zaventem komen pieken van 90 dB(A) en meer voor. Om daar de doelstelling te halen zijn ingrepen nodig. Isoleren kan met dubbele (voorzet)ramen, dikkere beglazing, het dichten van spleten, kieren en naden. Drastischer maatregelen zijn een extra plafond of een heel nieuw dak.
Vermeir becijferde dat de ,,sanering'' van een woning 3.400 euro kost voor een resultaat van 36 decibel vermindering; wil je 39 decibel minder geluid dan kost het al gauw 15.000 euro want dan moet ook het dak aangepakt worden.
Ingenieur Liesbeth Peeters, geluidsmanager van de luchthavenexploitant Biac, gaf aan dat voor Zaventem met een kostprijs gerekend wordt van 7.300 euro voor een demping met 25 tot 30 decibel. Voor 40 decibel loopt dat op tot 13.800 euro.
Meer dan 40 dB(A) dempen wordt als onhaalbaar beschouwd. De woningen in de zones waar dat nodig zou zijn, worden uitgekocht.
In het concentratiemodel sloeg isolatie op de slaapkamers van 12.000 woningen. Dat ging 151,7 miljoen euro kosten, vooral betaald door heffingen op passagiers en vracht. Hoeveel woningen er in aanmerking komen in het spreidingsmodel is nog onduidelijk. Er zijn meer lawaaizones, maar de gemiddelde geluidshinder ligt in elke zone lager. In het regeerakkoord staat dat er ,,binnen het voorziene financiële kader'' gebleven wordt. De uitvoering van het project zou volgens Peeters dan nog vijf tot tien jaar duren.
Peeters gaf aan dat de isolatie rond Europese luchthavens erg uiteenlopend is. Sommige luchthavens doen er niets aan. Rond Schiphol worden 14.000 woningen geïsoleerd. Aanvankelijk zou dat 180 miljoen euro kosten, maar het prijskaartje is al aangedikt tot 400 miljoen.
07/10/2004 Tom Ysebaert
©Copyright De Standaard
BRUSSEL - Als er een akkoord komt over DHL wordt de geluidsisolatie van woningen opgevist. Ze zou per woning tot 13.800 euro kosten. Hoeveel huizen in aanmerking komen, is nog niet geweten. De regering wil het met 150miljoen euro klaren. Ter vergelijking: in Schiphol valt het project twee keer zo duur uit als gepland.
HET idee van geluidsisolatie ging gepaard met de concentratie van nachtvluchten. Sinds die afgevoerd is ten gunste van spreiding ligt het project stil. De regering wil het idee reactiveren zodra er een akkoord is over de uitbreiding van DHL.
Op een studiemiddag van het Technologisch Instituut, dinsdag in Brussel, tastten experts de mogelijkheden en de beperkingen van geluidsisolatie af. Professor Gerrit Vermeir (KU Leuven) gaf aan dat er ontwaakreacties zijn vanaf 45 dB(A). ,,Een isolatieproject heeft als doelstelling dat die 45 decibel zo weinig mogelijk overschreden wordt'', zei Vermeir.
Als een geluidsbron buiten 80 dB(A) produceert, dempen de gevel en de ramen dat binnen tot zowat 45 dB(A). Rond Zaventem komen pieken van 90 dB(A) en meer voor. Om daar de doelstelling te halen zijn ingrepen nodig. Isoleren kan met dubbele (voorzet)ramen, dikkere beglazing, het dichten van spleten, kieren en naden. Drastischer maatregelen zijn een extra plafond of een heel nieuw dak.
Vermeir becijferde dat de ,,sanering'' van een woning 3.400 euro kost voor een resultaat van 36 decibel vermindering; wil je 39 decibel minder geluid dan kost het al gauw 15.000 euro want dan moet ook het dak aangepakt worden.
Ingenieur Liesbeth Peeters, geluidsmanager van de luchthavenexploitant Biac, gaf aan dat voor Zaventem met een kostprijs gerekend wordt van 7.300 euro voor een demping met 25 tot 30 decibel. Voor 40 decibel loopt dat op tot 13.800 euro.
Meer dan 40 dB(A) dempen wordt als onhaalbaar beschouwd. De woningen in de zones waar dat nodig zou zijn, worden uitgekocht.
In het concentratiemodel sloeg isolatie op de slaapkamers van 12.000 woningen. Dat ging 151,7 miljoen euro kosten, vooral betaald door heffingen op passagiers en vracht. Hoeveel woningen er in aanmerking komen in het spreidingsmodel is nog onduidelijk. Er zijn meer lawaaizones, maar de gemiddelde geluidshinder ligt in elke zone lager. In het regeerakkoord staat dat er ,,binnen het voorziene financiële kader'' gebleven wordt. De uitvoering van het project zou volgens Peeters dan nog vijf tot tien jaar duren.
Peeters gaf aan dat de isolatie rond Europese luchthavens erg uiteenlopend is. Sommige luchthavens doen er niets aan. Rond Schiphol worden 14.000 woningen geïsoleerd. Aanvankelijk zou dat 180 miljoen euro kosten, maar het prijskaartje is al aangedikt tot 400 miljoen.
07/10/2004 Tom Ysebaert
©Copyright De Standaard